Hoi! Mijn dochter heeft de knopjespuzzels inmiddels wel door en ik wil nu een stapje verder zeg maar. Wat is dan leuk? En leerzaam qua kleuren en vormen leren enzo. Alvast bedankt!
Houten vormstoof. Grimms speelgoed. Stapelkubus. Gekleurde blokken. Spullen om rollenspel te spelen (keuken, pop, bedje etc) Een bak met kastanjes, eikels, stenen, dennenappels (sorteren en voelen) Zandbak. Bal. Bakjes, potjes, keukengerei. Loopfiets met 4 wielen. Houten kiepauto. Wascokrijt, verf, klei. Zoiets? Kinderen leren door te spelen dus alles is leerzaam eigenlijk. Verschillende bakjes die ze in elkaar passen en meten is bijvoorbeeld heel leerzaam. Kijk vooral naar wat je kind leuk vindt. Het ligt er maar net aan op welk gebied ze zich op een bepaald moment willen ontwikkelen.
Vormenstoof, stapelbekers, alfabet/cijfer puzzel zijn hier grote favorieten. Ook een simpele variant van memory vind ze leuk (3 setjes ipv alle setjes)
Veel hebben we al, haha. Ik vind het moeilijk, omdat ik niet zo goed zie waar de interesses liggen. Ze is vooral graag buiten en houdt niet van veel binnen zitten. En dan wil ze lopen, op de loopfiets, klimmen en klauteren. Favoriet is dr poetswagentje en werkbankje binnen denk ik.
Voor veel dingen is ze ook net wat jong denk ik. Maar ja, mensen willen wat kopen voor kerst en sinterklaas, en in maart weer d'r verjaardag, haha.
Ze moeten nog van alles ontdekken. Heb ooit gelezen dat van vervelen fantasie ontwikkeld wordt, dus gewoon dingen aanbieden en lekker laten om zelf te ontdekken. Bij mij dreumes zie ik alleen dat hij van auto's houdt en verder is het beetje duplo, beetje blokken, zo af en toe samen kleuren en klieren. En samen heel veel boekjes lezen. Volgens mij echte interesses worden veel later ontwikkeld. En hier ook echt een buitenkind trouwens (met een binnenspeeltuin in de buurt voor slecht weer)
Misschien ben ik wel te gefocust op speelgoed dan. Maar wil haar ook niet tekort doen qua ontwikkeling, daar ligt mijn 'angst' dan een beetje.
Ben ik ook, hebben heel veel liggen waar hij gewoon niet naar kijkt. Voor sinterklaas en verjaardag gewoon abonnement voor dierentuin vragen of binnenspeeltuin. Wat grappig was paar dagen terug kon mijn zoontje opeens een torentje maken van houten blokken, we stonden echt versteld van. Hij speelde er nooit mee daarvoor, hij kon alleen die van ons omgooien.
Te veel speelgoed leidt niet tot meer spelen meestal. Met wat je hebt, zit je goed hoor. Spullen in huis en buiten zijn is eigenlijk al als een speeltuin. Alles is nieuw en met ontdekt worden. Is duplo nog wat?
Heb ik al veel van en doet ze nog weinig mee, maar misschien kan ik het weer eens te voorschijn halen.