Ik respecteer ook ieder zijn keuze maar heb wel hetzelfde als oleander; als je stuwing hebt en de melk komt uit je borsten, hoe kan je je kindje dan een fles geven? Probeer dat ook altijd te begrijpen. Vind het ook onbegrijpelijk dat ik vaak hoor " het is niks voor mij, wil geen kind aan mn borst" dat soort dingen. Persoonlijk vind ik dan dat je je kindje de beste voeding bewust ontzegt omdat je er zelf geen zin in hebt? (geen verwijd, ik verbaas mij hier oprecht over) Verder geen tips!
Mijn huisarts had pilletjes voorgeschreven, deze moet je wel binnen een x aantal uur na de geboorte innemen anders werken ze niet. Laat ik nu net die pilletjes niet in de zkh-tas hebben gestopt. Toen aangekeken en op het moment dat ik ging "lekken" koolbladeren uit de koelkast in mijn bh gestopt voelde me net een konijn Verder heb ik 24 uur oer dag een beugelbh aangehad, ook met douchen, dat vond ik denk ik nog het ergste van de hele bevalling/kraamtijd. Toen die bh uitkon heb ik demonstratief een dag zonder bh gelopen en dat is niets voor mij.
hoi bij me 1e zwangerschap kreeg ik piletjes van de huisarts weet in gods naam niet hoe ze heten hoor zodra de kleine geboren was nam ik hem gelijk in ik had de volgende dag gelijk theezakjes hwaaaaa en verder geen klachten en bijwerkingen nu ben ik zwanger van de 2e en weer ga ik er omvragen
oleander: aan 1 kant had ik dat wel (althans, de enorme stuwing en melk (welke melk?) die er met straaltjes(?) uit kwam herken ik niet), maar aan de andere kant vond ik het gevoel zo vreselijk dat dat er niet tegenop woog. Het idee alleen al dat er iemand hard aan je borst zuigt wheeeee neee. (terwijl ik me er super in verdiept had omdat het zoveel verdriet deed dat het bij de eerste misliep). Ik snap het zelf nog steeds niet hoor....maar ik kan echt niks velen ook aan mijn tepels, douchestralen irrteren me en afdrogen kan ik me er ook niet met een handdoek (alleen deppen). Vond het wel uiterst fascinerend toen er eens een druppel uit kwam en die heb ik dan wel in het flesje bij gedaan (wooow ) dus samenvattend: I haven't got a clue!
Hier weinig bijzonders gedaan. Ik had gewoon mijn zwangerschapsbh weer aan, op de strakste stand en ja ik voelde het wel ff. 2 Dagen behoorlijk gevoelig en ze lekten ook flink, maar verder weinig tot geen last gehad gelukkig. Zal ook wel per vrouw verschillen denk ik. Nu had ik van onder ook een knip gehad en dus gehecht en dat was wel behoorlijk gevoelig, kon amper zitten hihi dus ik had meer last van onder dan van de borsten, misschien dat dat ook nog wel scheelde (pijn van de borsten viel wel mee vergeleken bij de pijn van de knip/hechtingen). Staat misschien een beetje vreemd omschreven, maar je begrijpt wel hoe ik het bedoel denk ik.
Zorg inderdaad voor een paar goede strakke en hoog zittende (!) bh's. Liefst sportbh's omdat daar geen beugel in zit, maar ik had die zelf niet en heb ze ook niet aangeschaft. Uiteindelijk ging het net... de kraamhulp was wel alert op dat de beugel niet ging prikken, was gelukkig niet zo. Moest m'n bh ook 24 uur per dag aan houden, ook onder de douche en niet met de straal er op. Na het douchen snel verwisselen, doorgeknipt inlegkruisje er in en ik kon er weer tegen. Eén keer duurde het wat langer omdat de kraamhulp m'n stenen toeters wilde controleren en toen druppelde er van alles op m'n voeten haha! Verder zijn de koolbladeren en zakjes met appelstroom/jam ook goed, al heb ik er zelf geen gebruik van gemaakt. Ik had op de 5e dag de ergste stuwing, ik hoefde er maar aan te denken of ze begonnen weer te gloeien. Daarna ging het heel snel veel beter.
@oleander @zaterdag Ik denk ook niet dat iedereen er bewust voor kiest? Ik zit dit topic te lezen omdat ik straks geen borstvoeding mag geven i.v.m. medicatie en elke keer als ik zulke berichtjes lees dan steekt het me flink. Ik moet steeds al aanhoren van mensen hoe zielig het wel niet is en ik denk dat als het er straks bij mij uit zou lopen ik wel kan janken. En informatie geven over voeding voor zuigelingen is wettelijk verboden. Ik voel me af en toe alsof ik m'n kind heroïne ga geven ofzo!
Assje, wat rot voor je dat je ivm medicatie geen bv kunt geven. Ik doel dan ook absolúút niet op vrouwen die het om wat voor reden gewoon niet kunnen/mogen geven zoals jij, maar op vrouwen die er bewust voor kiezen omdat het bijv. "niet bij ze past". Dan nog respecteer ik ieder zijn keuze, maar zoals ik al zei; mijn hersenen kraken wel bij de pogingen die ik doe om daar begrip voor te hebben. Geniet van je kleintje straks!
Ik heb op aanraden van mijn gynaecoloog, alles met pepermunt en salie gegeten/gedronken. Thee, pepermuntjes, enz... Bij mij heeft het dan ook geholpen. PS: Tja, ik heb bewust gekozen voor FV. En ja... "omdat het niet bij me past" punt. Er zijn genoeg discussies daarover geopend.
Ik ga verder heel niet in discussie ofzo, zijn al discussies genoeg over. Maar sorry hoor.. dan vind je mij onbegrijpelijk. Ik ben inderdaad een type die zegt: nee bij mij geen kind aan mn borst. (Heb het bij mn oudste 3 weken geprobeerd overigens, maar het ging echt niet.. stress en nog eens stress) En ontzeg ik mn kindje dan de beste voeding? nee hoor vind ik niet. Ons jochie doet het met zn 3 maanden hartstikke goed op fv, groeit als kool. Dus nee, ik vind niet dat ik hem de beste voeding ontzegt heb. De beste voeding voor hem vind ik gewoon de Friso! Om even weer op het onderwerp terug te komen, TS: Ik heb gigantisch last gehad van stuwing, heb bijna 2 weken lang alleen maar bh aan gehad, ook onder de douche. Verder hielpen bij mij de witte koolbladeren erg goed, en zakjes stroop. Wat mijn kraamverzorgster ook nog voor tip had was kwarkluiers. Gewoon hydrofiel luier insmeren met witte naturel kwark, luier aantal keer omvouwen en dan om je borst vouwen. Alleen niet aan te raden met warm weer, want dat gaat stinken. (zakjes stroop en witte kool bladeren ook wel, maar ja je moet toch iets )