We kennen de context niet. Als TS aangeeft het moeilijk te hebben met het niet slagen van de BV is het logisch dat zulke vragen komen. Dat zij zich daar vervolgens rot over voelt is natuurlijk niet de bedoeling. BV maffia is zeker een term die door kunstvoedingsfabrikanten de wereld in is geholpen. Het falende beleid van sommige zorgverleners levert hen natuurlijk extra klanten op. Verbod op reclame doet daar natuurlijk niets aan af.
Dat klopt, maar in de praktijk blijkt natuurlijk dat, zeker als je kindje net geboren is, mensen ook echt uit interesse dingen vragen. Of tips geven. Zo werkt dat nu eenmaal, en soms heb je er ook WEL wat aan. En de meeste vrage/tips/opmerkingen gaan om echt wel meer dan voeding. Slapen, hoe vaak komt ie nog, je baby meenemen... De een is wat meer tactisch dan de ander. Laat ze gewoon, je kan anderen niet veranderen, wel bepalen hoe je er zelf mee omgaat
Borst of fles, dat moet iedereen wat mij betreft gewoon zelf weten. Ik geef zelf borstvoeding en merk dat veel moeders zich echt verdedigen over hun keuze om over te stappen op kunstvoeding. Echt, het maakt mij niet uit hoe een ander haar kind voedt, al is het om het beertje dat op de verpakking staat... Als iemand om tips of raad vraagt is dat natuurlijk geen probleem, maar ik zal een ander er echt niet om veroordelen. Laten we gewoon borst en fles allebei normaal vinden. Ik vind dat de borstvoedingspropaganda af en toe echt een beetje doorslaat. Een vriendin gaf huilend het eerste flesje kunstvoeding omdat ze bang was geen goede moeder te zijn. Ze heeft in het begin wel borstvoeding gegeven maar bouwde af omdat ze kolven op haar werk niet zag zitten. En de opmerkingen toen ik zwanger was en aangaf borstvoeding te willen geven deden me af en toe denken dat ik een nier zou afstaan: wat ontzettend goed van je zeg! En ja, als je reclame verbiedt voor kunstvoeding dan kun je erop wachten dat fabrikanten andere manieren verzinnen om hun merk te promoten en hun producten te verkopen. Maar kom op, de manier waarop borstvoedingsvoorstanders beginnen te stuiteren over een foldertje of lepeltje van Nutricia in een blije doos, dat slaat toch ook nergens op? Dat ik borstvoeding geef is mijn eigen keuze, en een paar reclames voor kunstvoeding veranderen daar niets aan. Ik vind het echt ontzettende betutteling en minachting voor de moeders in Nederland dat er zo krampachtig over promotie van kunstvoeding wordt gedaan. Er zijn zoveel babyproducten waar ik mijn twijfels bij heb: niet-ergonomische dragers, babywalkers, bumbo, dekbedjes voor baby's, hemeltjes voor de wieg, Zwitsal met parfumstoffen, etc. Toch mag voor alles gewoon reclame worden gemaakt. Ik kies er bijvoorbeeld voor om geen Zwitsal te gebruiken, ik heb zelf een hele moeilijke huid en dus gebruik ik het niet voor mijn baby. Toch zijn er genoeg ouders die dat wel doen en zijn er volop reclames voor. Daar doen we toch met z'n allen ook niet moeilijk over? Waarom dan wel over flesvoeding, ik snap het niet. De echte reden dat moeders stoppen met borstvoeding is denk ik ook niet de reclame van kunstvoedingsfabrikanten. Het is eerder een slechte begeleiding of, en dat zie ik best vaak in mijn omgeving, niet de juiste omstandigheden wat betreft werk om ermee door te kunnen gaan. Je hebt kolfrecht en toch is dat niet altijd voldoende, bijvoorbeeld door het beroep wat je doet of het bedrijf waar je werkt. Ik zou bij mijn vorige werkgever ook echt niet zijn gaan kolven in onze hippe kantoortuin zonder afgezonderde ruimte, twee keer per dag het kantoor van de directeur innemen en alle luxaflex dichtdraaien zou er toch ook voor zorgen dat ik me ongemakkelijk zou voelen en het toilet is ook weer zoiets... En dan heb ik nog gewoon een kantoorbaan, bij veel andere beroepen is het gewoon echt niet te doen. Dat zijn de issues die naar mijn idee aan zou moeten pakken, en niet de reclame-uiting van een fabrikant.
Ik kon gelijk borstvoeding geven maar na mijn spoedkeizersnee kreeg ik 3 dagen later complicaties waardoor ik gezellig onder de medicijnen zat. Moest toen een week stoppen Daarna geen stuwing en kwam het niet meer op gang Neem aan dat dit ook niet goed is geweest.
Wat vervelend! Er is eigenlijk maar 1 manier om de productie dan weer op gang te krijgen na zo iets. Aanleggen aanleggen aanleggen Kolven kolven kolven En uiteindelijk de bijvoeding durven loslaten. Hoe lang het duurt, dat varieert van een paar dagen tot een paar weken. Voel je niet schuldig joh! Geniet van je zoon, hij is alweer een grote jongen ondertussen
Grappig, volgens mij is het de 'moeder maffia' en de ongevraagde adviezen en meningen die sommige moeders (onbewust) opdringen. Ik heb gekolfd voor 6 weken met een zoontje die reflux had. Het werd te heftig etc. Na de eerste fles opgelucht en zoontje gaf een grote glimlach. Toch ben ik blij dat ik de 9 weken, ook nog 3 zelf gevoed zijn gelukt. Vaak adviezen gekregen om te stoppen, dat ik te ver ging, etc. Maar ook vooraf aan bevalling echt ongevraagd opgedrongen adviezen gekregen midden in een winkel van een wildvreemde die mij ging overtuigen dat ik bv moest geven. (Ging ik al proberen maar dat ging haar niet aan). Na aantal keer grens aangegeven toch maar wat onaardiger gereageerd. Ook ander winkelend publiek keek er met verbazing naar.... Dus ja ongevraagde en opgedrongen advies-mama's bestaan aan beide kanten. Hoe vaak hebben jullie niet de vraag gehad of je kindje al doorsliep? Echt een hilarische vraag bij een dysmatuur kindje die te licht was en op advies om de 3 uur gevoed moest worden.... Zucht.....