Ik las net een topic bij borstvoeding wat bij mij de nodige vragen oproept. Ons zoontje krijgt af en toe gekolfde melk in een flesje, eerst om te oefenen en sinds een week de laatste avondvoedingen. Ik kolf per keer tussen 150-200 ml. Ik bied hem overdag 150 en 's avonds 180 ml aan. Meestal blijft er maar weinig over (misschien 20 ml). Ik dacht hier goed aan te doen, omdat ik deze hoeveelheid kolf en ik veronderstelde dat hij ongeveer zoveel zou drinken per keer. Bovendien ging ik ervan uit dat als hij genoeg gedronken heeft, hij zelf stopt (wat ook zo is). Maar nu las ik in een topic dat bij gekolfde melk aanbieden dezelfde rekenmethode aangehouden moet worden als bij flesvoeding (kg x 150 ml : aantal voedingen). Als dat zo is, bied ik hem veel te veel aan. Mijn zoontje is inmiddels 4860 gr (6 weken oud) en hij drinkt nog 7 - 8 voedingen (waarvan 1-2 nachtvoedingen). Waar doe ik goed aan, maw hoeveel gekolfde melk moet ik aanbieden? alvast bedankt voor de reactie, groeten, Natasja
Hallo Natasja, Maak je geen zorgen. Je doet het heel goed. Die regel is een vuistregel om een indicatie te hebben. Ik zeg er altijd bij dat het per kind kan verschillen. Er zijn kindjes die veel minder en ook die veel meer drinken. Belangrijkste graadmeter is te kijken naar je kindje zelf. Hoe is de groei? Groeit hij in een mooi curve dan is het prima. De hoeveelheid die je kolft geeft een aardig beeld maar kan ook per moment van de dag varieren. Zo kan ook de hoeveelheid die hij drinkt per dag varieren. Veel kindjes drinken in de nacht aan de borst heel veel. Net als bij de ochtend voeding (in de nacht in de productie het hoogst). Eind van de middag drinken kindjes wat minder. Het drinken uit een flesje ik ook iets anders. De melk blijft wel stromen en omdat het steeds dezelfde stroomsnelheid houdt zullen borstkindjes ook gewoon doordrinken terwijl ze bij de borst misschien al gestopt waren (de melkstroom wordt na verloop minder krachtig) Afijn, een heel verhaal, Ik hoop dat je de nuance een beetje snapt. De regel is ter indicatie (vooral voor als moeders voor het eerst een flesje mee naar het KDV meegeven. Na verloop van tijd weet je best hoeveel je kindje per voeding drinkt.) Jij doet het in elk geval goed! Ilse