Flesvoeding ipv borstvoeding

Discussion in 'Zwangerschap' started by vlinder1981, Sep 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. danielle

danielle Actief lid

Aug 17, 2010
    151
    14
    18
    NULL
    NULL
    Tja, mijn gedachte gaat er ook naar uit om direct met flesvoeding te beginnen. Ik heb gewoon geen goed gevoel erbij om borstvoeding te geven. En als ik dat zo heb, dan moet ik er toch ook niet aan beginnen?
    Ik heb een tijd in de kinderopvang gewerkt en heb daardoor gelukkig wel flink wat ervaring met verschillende voedingen. Maar ik kan me goed voorstellen dat als je een leek bent daarin dat het moeilijk te overzien is.
    Mijn vriend en ik hebben geen allergien en ook niet in de familie. Ik ga denk ik met de gewone nutrilon 1 beginnen.

Bij de 1e afspraak bij de verloskundige werd de borstvoeding trouwens wel flink gepromoot. Ze had het er ook over dat kindjes die flesvoeding krijgen veel sneller in het zieknhuis komen met problemen enz. Ik snap dat ze borstvoeding wil promoten, maar het leek bijna of ze me een schuldgevoel aan wilde praten....
    Mijn vriend heeft er jammer genoeg nog niet zoveel kijk op en vraagt zich nu dus ook wel een beetje af of het niet beter is om borstvoeding te geven. Gelukkig weet hij dat ik flink wat ervaring ermee heb en hoop ik wel dat hij me daarin vertrouwt.

De site babyvoedingchecker is wel erg overzichtelijk!!

2. zeehondje

zeehondje VIP lid

Oct 30, 2007
    5,754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Er is inderdaad op internet ook weinig informatie over te vinden. Maar onderstaande site is misschien wel handig voor sommige meiden hier;
    Flesvoeding | Voedingscentrum

Zelf gaan we beginnen met nutrilon 1.
    Even een positief puntje over flesvoeding, te horen gekregen bij het intake-gesprek met het kraambureau;
    Baby's die fv krijgen kunnen zichzelf sneller warm houden!

3. cybi

cybi Fanatiek lid

Oct 30, 2009
    1,324
    0
    0
    Randstad
    Als jij het niet wilt geven, gewoon ook niet doen. Als je wel borstvoeding wilt gaan geven doe dat dan omdat JIJ dat wilt, niet omdat je vriend of de verloskundige dat liever zien.
    Doe waar jij je lekker bij voelt! Sorry was even offtopic.

Ontopic, wij hebben Friso gegeven. Waren begonnen met kruidvat standaard maar hierop reageerde ons meisje niet goed. Toen Kruidvat HA, die was ineens (tijdelijk) uit de schappen dus toen zijn we overgestapt naar Friso standaard, dat ging weer niet lekker tenslotte Friso HA. Toen ging het helemaal goed!
    Bij een volgende start ik weer met Friso! Alleen dan gewoon standaard.

4. nense

nense Fanatiek lid

Apr 14, 2008
    1,358
    0
    36
    Female
    Gelderland
    Ik heb mijn zoon geen borstvoeding gegeven, omdat de kinderarts dat ontraadde ivm medicatie die ik gebruik.
    We hebben voor de geboorte een gesprek gehad met een kinderarts hierover en hij vertelde dat er geen slechte flesvoeding is in nl. Er is wettelijk vastgesteld wat er minimaal in moet zitten.
    En ook dat bv de voorkeur heeft boven fv, maar wat hij en zijn collega's nog belangrijker vinden, is dat ze liever een gelukkige moeder flesvoeding zien geven. Dan een ongelukkige moeder bv.
    Ik liep er ook tegen aan dat ik geen info kon krijgen over fv voor mijn baby.
    Het voedingscentrum kan je meer vertellen over flesvoeding geven aan baby's van 0-6 maanden en ik heb de kindervoeding service van nutrilon gebeld en de kraamverzorgster kan je straks ook precies vertellen over hoe en wat.

5. Elisje

Elisje Fanatiek lid

Jun 18, 2006
    3,930
    933
    113
    Hier ook gelijk flesvoeding. En ja iedereen weet zo onderhand wel dat bv het beste is maar ik vind het wel overdreven dat er daardoor zo weinig info is over fv. Dat ze geen acties mogen doen op de eerste fv dat kan ik begrijpen maar je moet de mensen geen info onthouden.

Nu tegenwoordig maakt het allemaal niet meer uit voor welke fv je kiest (ervanuit gaande dat er geen allergieproblemen oid zijn). Ik zelf heb dus gewoon gekeken wat goed zat qua prijs en dan verder ook makkelijk te krijgen bij de winkels waar ik kom.

In het ziekenhuis ook geen problemen gehad. Normaal moest ik zelf voeding meenemen maar in de drukte en chaos was mijn nichtje naar huis gegaan met de tas waar de babyvoeding inzat.
    Ze hebben hier gewoon alles op voorraad blijkbaar want ze vroegen welk merk ik zou gaan geven en haalden dat dan voor me.

6. Mon

Mon Fanatiek lid

Jul 6, 2011
    1,135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn dochter de eerste maanden wel borstvoeding gegeven en toch kreeg ze met vier weken dusdanig hoge koorts dat ze twee nachten in het ziekenhuis heeft gelegen...

7. Eveline2007

Eveline2007 Actief lid

May 11, 2011
    139
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb bij mijn dochtertje 6 weken borstvoeding gegeven, maar het was een hel.
    ik heb ingetrokken tepels en de kon geen houvast krijgen, maar omdat ze op bonaire erg streng waren wat betreft bv, toch maar geprobeerd.
    de eerste 2 dagen heeft ze niets binnen gekregen, maar dat kon geen kwaad zeiden ze, gewoon doorzetten, ze drinkt vanzelf (ze woog 2,5 kilo, dus was al wat licht).
    na een paar dagen dan maar met een handkolf aan de gang gegaan bij gebrek aan beter, nou, ging ook niet zo prettig, was moeilijk en duurde lang.
    Tegen de tijd dat ik klaar was moest ze drinken, dus was echt de hele tijd bezig met kolven en drinken.
    Ik had zoveel stress hierdoor dat de melk terugliep en ik werd steeds depressiever.
    Gewoon doorzetten, is goed voor de baby.
    Na 6 weken gestress en gehuil samen met mijn moeder besloten er mee te stoppen.
    Zodar de fv begon voelde ik me natuurlijk heel erg schuldig, maar na een paar dagen ging alles zoveel beter! Ze kwam weer aan, sliep beter en vooral haar mamma sliep beter.
    Dit was 4,5 jaar geleden.

Nu begin ik meteen met kolven als het aanleggen niet lukt, maar ik wil er mee zeggen dat ze mensen een enorm schuldgevoel aanpraten als ze fv verkiezen bovenop bv.
    het kan af en toe niet anders en tegenwoordig is fv helemaal zo slecht niet.
    ja, de 1e 6 weken bv is het beste voor je kindje ivm afweer en antistoffen, maar het lijkt me sterk dat ze als het kind later 10 is dat ze gaan vragen of ze bv of fv heeft gehad en dan zullen zeggen, ja kijk, had je maar bv moeten geven, dan was het niet gebeurd.

bv is beter, maar als je jezelf er over gaat lopen opvreten is het slechter dan fv neem ik aan.
    je wilt het beste voor jezelf en je kindje en dat is een rustige voedingsperiode, maakt niet uit wat of hoe ze het binnen krijgen, je moet er van kunnen genieten!

8. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    2,358
    2
    38
    Ik vond bv geven erg fijn en mooi gevoel maar ik overweeg om de tweede keer gelijk aan fv te beginnen. Ik weet het alleen nog niet zo zeker. De reden is dat ik mega mega grote borsten krijg van bv. Ik weet nog van de vorige keer dat mijn borsten zo groot waren dat ik alleen truitjes van xxl kon dragen terwijl ik zelf niet zo extreem dik was. Dat kwam dus door mijn borsten. Ik kon niet eens normaal staan of lopen. Na het stoppen werd dat wel minder, maar nog wel erg groot. Nu ben ik 15 weken zwanger en merk dat mijn borsten weer beginnen te groeien terwijl ze al zo groot waren. Moet je nagaan hoe ze zullen zijn na 40 weken en het geven van bv. Het is niet alleen dat het lelijk is maar ook zo oncomfortabel. Ik voelde me net een grote walrus en dat was voor mij ook de reden om te stoppen met bv na 3 maanden. Ik kreeg er een minderwaardigheidscomplex van zeg maar ;)

Nu twijfel ik dus, tweede keer ook de eerste maanden bv of gelijk beginnen aan fv, nu het zeker is dat mijn borsten vele malen groter zullen zijn.

9. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    2,358
    2
    38
    Ik merkte wel dat bv veel beter was voor mijn zoon. Vooral de eerste weken, wanneer de darmpjes en stoelgang niet gevorderd zijn, is bv veel beter dan fv geloof ik. Na een paar maanden kunnen de darmen meer hebben, want een fv is toch veel stugger en misschien de eerste tijd niet zo prettig voor het kind.

10. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

May 8, 2008
    9,079
    313
    83
    Female
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Dat viel me hier in Nieuw-Zeeland ook al op, het is bijna BV propaganda te noemen. Ik heb mijn VK daarnaar gevraagd, en zij vertelde me dat, als ze dat niet deden, een hoop aanstaande moeders niet eens zouden overwegen om BV te geven. Is blijkbaar nog een overblijfsel van zo'n 30 jaar geleden, toen flesvoeding werd geadverteerd als 'superieur' aan borstvoeding. De 'propaganda' werkt hier trouwens nog niet zo goed, ik geloof dat maar 1 op de 6 moeders met BV beginnen, en daarvan haken de meesten na een paar weken al af.

Share This Page