Vrijdag is Fiene 6 maanden en gaan we over op opvolgmelk. Van HA 1 naar Standaard 2. Raden jullie aan om dat geleidelijk te doen (eerst mengen) of kan dit direct? Ze krijgt sinds ze 4 maanden is al groenten en fruit.
Als ze goed op de groente en fruit reageert, zou ik in 1 keer overstappen. Of evt per fles (dus eerst overdag fles, zodat je even de reactie kunt zien. Later de avondfles en ochtendfles (vertrouwd smaakje om mee wakker te worden..
Dank je wel! Dan maken we gewoon eerst de nr. 1 nog op en gaan we daarna over Heb ik nog een vraagje: Over het algemeen drinkt Fiene 4 flessen op een dag, maar soms wil ze er eentje extra. Als ik die fles niet geef, hebben we 's nachts de poppen aan het dansen. Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik zat al te denken om iets anders te geven, maar zou niet weten wat. Ze krijgt 's morgens ongeveer 100 gram fruit en 's middags 100 gram groente, waar ze ongeveer 50 cc water bij drinkt.
Opvolgmelk is over het algemeen iets voedzamer dan nr1 melk. En standaard ook voedzamer dan HA. Dus ik zou verwachten dat die 5e fles niet meer nodig is. De max is ook 800cc, dus dat mag eigenlijk ook niet. Ik denk dat je eerst de hoeveelheden van de groente en fruit wel rustig kunt opbouwen, voordat je nog wat extra's gaat geven. Ik weet niet hoe je schema er nu uitziet, maar misschien is er een mogelijkheid om de laatste fles iets later te doen? Misschien is dat zelf nodig als je meer groente gaat geven..
Hier ook pas overgestapt en ik heb eerst gemengd. Dag 1 - 4 scheppen 1 en 2 scheppen opvolg Dag 2 - 3 scheppen 1 en 3 scheppen opvolg Dag 3 - 2 scheppen 1 en 4 scheppen opvolg Dag 4 - helemaal over op opvolg (1 was op haha) Maar ja, er is niks dat moet.. Ik las toevallig wel bij de voedingsdeskundige hier dezelfde vraag en die gaf aan beter eerst te mengen omdat je overstapt van HA naar opvolg, dat schijnt net weer ietsje anders te zijn dan van standaard 1 naar standaard 2.. Maar ik heb er verder geen verstand van, ik zelf deed wat mij het beste leek (waarom? geen idee, voelde goed zo haha)
Het schema nu is ongeveer: 6.30u fles 200cc 10.00u fruit 11.30u fles 200cc 14.30u groente 16.30u fles 200cc 20.30u fles 200cc Ik zou hiervan willen maken: 6.30u fles 200cc 10.00u fruit 11.30u fles 200cc 15.30u fles 200cc 17.30u groente 20.30u fles 200cc Maar dat zit ik nog in de knoop met haar slaapjes, die zijn ongeveer van 8-10, 12-14 en 16-18 en dan gaat ze rond 19.30u weer naar bed. Daardoor wisselt de laatste fles heel erg, soms moeten we haar daarvoor om 22u nog wakker maken. Het gebeurt ook wel eens dat ze om 5.00u wakker wordt en dan echt niet meer gaat slapen voordat ze een fles melk gekregen heeft (water helpt niet) en dan komen we dus op 5 flessen uit.. Hoeveel groente zou ze mogen hebben? We zijn sinds kort met groente en fruit van 50 gram naar 100 gram gegaan. En wanneer kan in door de groente een aardappeltje gaan doen? En als ik dat ga doen, wat zijn dan de verhoudingen? Zie dat die potjes van olvarit met 6 maanden ook al vlees bevatten, maar is dat niet erg vroeg? Nu heeft ze alleen nog groente gekregen, zonder iets erdoor. Sorry voor al die vragen
Die vragen geeft niks.. Iedereen doet het eens voor de eerste keer Aardappels deed ik vanaf 6 maand. Geloof 100 gram groente en 50 gram aardappel. Mijn jochie at vanaf 5,5 maand die 100 gram groente weg, dus na de 6 maand aardappel/rijst erbij om meer te kunnen bieden. Vlees deden we pas vanaf zo'n 8 maand, en dan nog niet dagelijks. Hoe die flessen gaan straks, zul je even af moeten wachten. Het kan best zijn dat ze straks wat voller zit van die flessen. En hier veranderden de slaapjes ook weer daardoor. Dus ik zou niet teveel plannen, en even kijken hoe ze het oppakt..
Haha, wat dat betreft is het forum heerlijk! Bedankt voor je antwoorden! Zal eens kijken hoeveel ze opkan van de week, langzaam aan maar 150 gram gaan aanbieden!
Ja hoor, overslappen kan prima in een keer. Hier ook gedaan en geen centje pijn. Mocht je dochter eventueel nog een vijfde fles willen (wat ik niet verwacht, door de redenen die deepfreeze aangeeft) dan kun je altijd nog een fopfles maken: bijv. 2 schepjes op 120 cc water.
Dat is ook wel een goed idee! Vannacht werd ze om 5u wakker en wilde niet meer slapen. Toen heb ik haar een beetje water gegeven en bij me in bed genomen en heeft ze doorgeslapen toto 7.15u (toen ging papa z'n bed uit...)! Denk dat ik dat vaker ga proberen als ze naar mijn zin te vroeg komt Hoeveel groente en fruit mag ze maximaal? En wanneer kan ik beginnen met aanbieden van brood (korstje)? Ga straks proberen fruit en groente op te hogen naar 150 gram (ging vanmorgen een beetje raar, dus fruit heeft ze nog niet gehad). Ik had zelf in gedachte binnenkort (zodra ze kan zitten) ongeveer dit schema te introduceren, omdat ik haar met onze maaltijden mee wil laten eten zodra dit kan. Ze is met zitten al een heel eind, dus verwacht dat haar dat volgende maand (met 7 maanden) wel gaat lukken. 07.00u pap met een lepeltje (200 cc melk) 10.00u fruit (+water/thee) 13.00u boterham + flesje melk 17.00u groente + flesje melk 21.00u fles 200cc Is dit een goed idee en hoeveel melk moet ik haar dan aanbieden bij haar boterham en groente? Ik houd een gat van 4 uur tussen de boterham en de groente. Kan dit, of moet ik haar in die tussentijd nog wat aanbieden? En zoja, wat dan?
Dat is een prima schema hoor. Als je dochter wil, mag ze meer melk drinken, max. 800 ml opvolgmelk (en min. 500 ml, als ik het goed zeg). Rond 15.00 zou je dus ook nog een flesje aan kunnen bieden (als ze daar behoefte aan heeft, natuurlijk). Dan geef je haar bij haar groente wat water oid. Als ze verder voldoende melk krijgt op een dag, kun je haar over een poosje tussen de boterham en de groente ook een koekje/soepstengel/rijstewafel met thee geven. Maar persoonlijk vind ik haar daar nu nog wat jong voor. Over een paar weken kun je rustig met brood beginnen. Ik gaf mijn zoontje voor zijn fles wat kleine stukjes met bijv. boter of appelstroop, en die stopte in dan in zijn wang, zodat hij ze wel moest kauwen. Je kunt er ook voor kiezen om een korstje in de hand te geven. Kijk maar wat ze er mee doet! De hoeveelheden groente en fruit heb ik me nooit zo druk over gemaakt, ik keek gewoon naar wat zoonlief wilde hebben. Dat resulteerde meestal in 1 a 2 stuks fruit en twee a drie eetlepels groente. Succes!
Mooi schema.. Ik weet niet hoe het met de slaapjes uitkomt, maar je kunt ook proberen om ipv de 2 flessen bij boterham en groente, 1 fles er midden tussenin de doen. En anders zou ik 2x120/4 of 150/5 doen, beetje naar behoefte. Die hoeveelheden deed ik ook op de gok. Ik denk dat het vaak rond de 150 gram groente+aardappel/rijst was. En fruit maakte ik 2 stuks klaar. Wat hij overliet at ik zelf op. Wij zijn met 6,5 maand met brood begonnen. Fruit en groente ging soepel genoeg, en het CB gaf aan dat 800cc de max was, maar 600cc ook prima, zeker omdat ons jochie nogal stevig was. Eerst gewoon blokjes brood (met boter) en daarna een volle fles aangeboden. Maar binnen een paar dagen at hij de hele boterham en een halve fles. En na 2 weken alleen thee ernaast. Ik geloof dat we ongeveer dit schema hadden rond de 6,5 maand, al wisselden de tijdens nog weleens door de slaapjes. 7 uur: papfles 10 uur: 1a2 stuks fruit+sap/water 12 uur: boterham met melk (vanaf 7 maand met thee, met 9 maand weer 120/4 fles) 15.00: volle fles (vanaf 9 maand koekje+sap/thee en fles naar de lunch terug) 17.30: warme hap (vanaf 7/8 maand yoghurt na) 21.00: volle fles
Dank jullie wel! We hebben besloten per vandaag te stoppen met de nr. 1, omdat ik het idee heb dat ze overdag gewoon niet genoeg krijgt (niet verzadigend genoeg?). Rond 5u 's morgens wordt ze wakker met honger. Gisteravond al rijstebloem door haar fles gedaan, maar dat heeft niet geholpen... Ik vond die nachten nooit zo erg, maar na 3 weken amper slapen, breekt het me nu écht op! Merk dat ik amper meer wat van haar kan hebben (denk dat ze al een paar weken in een sprongetje zit, heel veel huilen (zeuren) en slecht slapen). Vanmiddag maar even samen met haar naar bed! Woensdag moet ik weer naar het consultatiebureau en zal al mijn vragen is opschrijven. Vind dat ze me wat betreft die voedingen erg slecht begeleiden en slecht advies geven, ze zijn er nog nóóit over begonnen. Misschien dat ik dan volgende week al wel begin met brood. Fruit en groente eet ze al een tijdje en daar reageert ze prima op, dus misschien is het voor haar gewoon wel tijd voor een stapje verder.