volledige borstvoeding, hoe eerste hapjes introduceren?!

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by siriel, Sep 27, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Hallo, ik hoop dat één van jullie mij verder kan helpen.:D

Dit is ons derde kindje, en voor het eerst geef ik nu borstvoeding, en ik ben zo trots dat het zó goed gaat:D, onze kleine man drinkt zó goed en we genieten er zo van als hij aan de borst drinkt. Ons zoontje is nu zo'n 5 en een halve maand en krijgt volledige borstvoeding. (op verzoek) maar er zit al een goede regelmaat in, ongeveer 4 uur tussen de voedingen. En soms slaapt hij s'nachts 6 uur aan een stuk, maar als ik hem hoor smakken (hij slaapt bij ons) dan leg ik hem even aan. Hij groeit prima, 4175 bij de geboorte, en nu zo'n 8 kg (kan iets meer zijn).

Ik heb begrepen dat hij de eerste 6 maand voldoende aan mijn borstvoeding heeft, binnenkort gaan we dus beginnen met iets bijvoeden maar wat is nu verstandig. Kan ik gewoon met gepureerde fruithapjes beginnen of een bordje pap (van borstvoeding)

Ik ben nml ook wel geïnteresseerd in de rapley methode maar hoe begin je dat?! Gewoon met zachte fruit en groenten?

Mijn andere 2 kids hebben nooit de borst gehad, en kregen op een gegeven moment als bijvoeding inderdaad gepureerd eten, maar ik merkte wel dat de overstap naar voedsel met stukjes een ramp was!!

Kun je ook een combinatie van rapley maken en bijvoorbeeld pap van een bordje oid? Mijn zoontje wil absoluut niet uit een fles drinken.
    Mijn andere 2 kinderen zijn al groter en ik merk dat ik nu ineens best ga twijvelen aan wat nu goed is voor de kleine wat betreft bijvoeden.

(Het commentaar ook van vooral oudere mensen op het op verzoek voeden, en dat hij al 5 en een halve maand is en nog geen fruit enzo krijgt..:x)

Is het dus verstandig om gepureerd van een lepeltje te beginnen? Of meteen toch stukjes, zoals bij rapley, en vanaf welke maand is het echt noodzakelijk dat ze een goede hoeveelheid aan groenten en fruit binnenkrijgen? Want naast de eerste hapjes blijft de borstvoeding toch het belangrijkste?

Ik hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden:(:D

Met vriendelijke groet Siriel

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi Siriel,

Wat fijn dat het zo goed gaat met de borstvoeding! Ik kan me voorstellen dat je heel trots bent!

Als je op de reguliere manier wilt beginnen met bijvoeden kan je beginnen met een paar lepeltjes fruit of groentehapje. In het begin zal dat waarschijnlijk niet meer zijn dan een paar hapjes. Dat bouwt zich langzaam op. Pap hoeft niet perse hoor, dan zou je het moeten afkolven. Is misschien minder prettig. Maar het mag wel als je dat wilt. Als fruit en groente goed gaat, zou je je zoontje eens een broodkorstje kunnen geven. Dat bouwt zich op naar brood. Dan krijgt hij ook zijn granen binnen.

Rapley kan inderdaad ook. Google er maar eens op. Dan bied je grotere stukken fruit en (gaar gekookte) groenten aan die in het handje passen, zodat je zoontje dit zelf kan pakken en proeven. Zelfs zonder tandjes gaat dit bij veel kindjes heel goed. Dat is een kwestie van uitproberen. Je kunt Rapley en de gewone manier natuurlijk ook eens afwisselen.

Borstvoeding blijft het belangrijkste, gewoon op verzoek blijven voeden en geen ander drinken aanbieden dan borstvoeding. Dan houd je je productie op peil en krijgt je zoontje voldoende binnen. Nu is het nog een oefenperiode en de hoeveelheid vaste voeding zal langzaam opbouwen (het hoeft dus niet perse al heel veel te zijn). Per kindje kan het erg verschillen hoeveel ze eten rond deze leeftijd.

Succes en groetjes, Linda

3. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Hallo Linda

bedankt voor de snelle en duidelijke reactie!
    Heb even wat filmpjes op you tube bekeken over de rapley methode, ziet er erg leuk uit! ik ga me daar eens wat meer in verdiepen, lijkt me wel wat!:):)

Groetjes Siriel

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Graag gedaan :) Veel succes en plezier!

Groetjes Linda

Share This Page