Hoi mama's.. Even een vraagje: Mijn zoontje is nu 4 weken oud. Hij krijgt vanaf de geboorte al flesvoeding. Vanavond heb ik samen met hem gedoucht en bij een onoplettend moment begon meneer aan mijn tepel te sabbelen. En er kwam nog melk uit ook... Dit beviel ons beide wel. Ik vroeg me nu af of ik naast de fles hem ook nog borstvoeding kan geven, of dat deze voeding die ik nog heb in mijn borst niet goed genoeg of te weinig is. Kan ik het combineren met de fles? Of juist niet? En wat zijn handige tips en trucjes om je baby makkelijk aan te leggen? Ik weet er verder heel weinig over
Natuurlijk kun je je kindje aan de borst leggen. Verder ligt het geheel aan je doel. Wil je volledig borstvoeding geven of gewoon als extra. Wil je recht nog de productie op gang krijgen dan zou ik een consult bij een Lactatiekundige regel op zeer kort termijn. Is het voeden voor de gezelligheid dan kun je dat doen zoals jullie uitkomt. Er zitten overal een hoop voors en tegen en maar bij Kijk vooral wat je graag zou willen borstvoeding is altijd goed! Nooit over de datum of iets dergelijks
Ik bedoel dit echt als een oprechte vraag, maar wat weet je precies van borstvoeding werkt? Heb je een beetje een idee van de basisprincipes? Vraag en aanbod? Hoe je moet aanleggen?
Ik weet wat houdingen hoe je kan aanleggen maar dat is ook alleen van plaatjes. En dat het kindje een "hap" borst moet nemen en niet alleen de tepel zelf. Verder weet ik er niet zo gek veel vanaf
Hier hetzelfde! Vanf de geboorte deed baby niets met de borst. Kon aanleggen maar er werd niet gezogen of goed gehapt. Nu 2.5 maand oud en heb het af en toe geprobeerd om te kijken of het nou aan mij ligt of aan baby. Vorige maand nog slap gesabbel en nu toch echt goed happen en zuigen, tijdje zo gezeten samen. Ik wil volledig kv ( op verzoek ) blijven geven maar af en toe zo'n momentje samen zitten vind ik erg fijn en baby ook, er komt nog melk uit dus krijgt wel iets binnen. Is dit raar? Volgens sommige mensen in mn omgeving wel
Flesvoeding en borstvoeding combineren kan zeker. Dit wordt vaak combinatie voeden genoemd. Je kunt dus wel beide combineren, alleen je melkproductie is nog niet echt op gang dus zal je deze eerst moeten verhogen. Dit kan door je kindje vaak aan te leggen of te gaan kolven. Het beste is om contact op te nemen met een lactatiekundige of naar een borstvoedingscafé in de buurt te gaan waar iemand aanwezig is om je vragen te beantwoorden en je te laten zien hoe je je kindje het beste aanlegt. Ik zie dat je in Amersfoort woont, daar zijn verschillende van deze groepen: https://www.borstvoeding.com/zoekdskndgn/bvcafeNL.html#Amersfoort1 Ik hoop dat het je gaat lukken!
Als het voor jou goed voelt zeker mee doorgaan! Mocht je meer willen geven dan is het wel goed om iets vaker aan te leggen om je productie te verhogen.
Nee is niet raar! Bv is ook meer dan alleen drinken, het is hechting, samen zijn, tot rust komen. Gewoon aanleggen wanneer jullie het samen willen.
Heb je mensen in je omgeving die bv hebben gegeven? Ik kan me voorstellen dat de lactatiekundige een grote stap is, en dat dit dan fijner is. Als je echt langer bv wil gaan geven, dan is vaak voeden, dag en nacht erg belangrijk.
Het kan er gewoon bij inderdaad voor troost, hechting, rustmomentje. Een kennis had een kindje wat speciale flesvoeding kreeg ivm prematuur/dysmatuur zijn. En die gaf ook de borst tussendoor. Alle extraatjes waren bij hem ook welkom, maar in begin was hij gewoon te zwak.
als je wat ervaringen wilt horen, zou je eens kunnen bellen met La Leche Leaque of Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Ik zou denk ik voor (bijna) elke flesvoeding even aanleggen, dan komt je productie op gang en krijgt de baby eerst jouw melk en dan aangevuld met flesvoeding.
Na 5 weken zat mijn meisje op kv. Toch heb ik tot 11 weken haar regelmatig aan de borst gehad: voor troost, samen-zijn, gezelligheid enz. Achteraf had ik destijds een hoop dingen anders willen doen. Maar dat maakt niet uit. Niks raars aan dat je het nu toch nog best fijn vind!