Flesvoeding met gekookt water of niet? Meningen gevraagd!

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door dannybianca, 10 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik vind het ook overdreven hoor, maar in België raden ze dat aan. CB, kinderartsen, iedereen. Het staat in de officiële richtlijnen. Dus t verschil tussen een fles bronwater die maar 24 uur houdbaar is en warm kraanwater is wel erg groot. Dat was meer mijn bedoeling.

Zelf drink ik eigenlijk ook alleen maar bronwater sinds ik hier woon. Water uit de kraan vind ik zelfs niet lekker meer, het smaakt echt zwaar. Al denk ik niet dat er nou zoveel verschil zit tussen kwaliteit van het water hier en in Nederland.

2. dannybianca

14 aug 2012
    25
    0
    0
    Ladies,

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben een hoop wijzer geworden. We gaan de flessen inderdaad voortaan anders klaarmaken, mijn vermoeden is zojuist bevestigd.

Groetjes
    Bianca

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Zelf geven wij gewoon warm kraan water. De waterbedrijven adviseren dit niet te doen maarja hij doet het er prima op! Zelf neem ik ook weleens medicijnen in met warm water ben nagenoeg niet ziek. Je kan natuurlijk proberen met koud water opwarmen of gekookt water af laten koelen. Bedenk wel dat dit een inwerkperiode nodig heeft en dat je het dus niet gelijk merkt! Hoop dat je hier wat aan hebt!

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Onze kraamverzorgster maakte zelfs de fles klaar met warm kraanwater....
    Indien dit echt niet veilig was geweest had ze dit denk ik niet gedaan. (mag ik dan aannemen)[/QUOTE]

Onze kraamverzorgster idem dito! Zei dat het geen kwaad kon dus dat de flessenwarmer het huis weer kon verlaten..

5. karine26

karine26 Actief lid

7 jan 2009
    283
    1
    0
    onderwijzeres
    Bergen
    Wordt in België inderdaad nooit gedaan... Hier worden alle flesjes met bronwater gemaakt... is dan weer discussie welk water het beste is :). Zo kon onze dochter met spa moeilijk stoelgang maken, met evian lukt dat wel heel goed. Zou wel zachter zijn voor de darmpjes dan leidingwater.

Koken doodt veel bacteriën en laat bepaalde stoffen verdampen, is dus meer dan gewoon enkel opwarmen. Dus beter geen gewoon warm water nemen, maar daar was je blijkbaar zelf al aan uit :)

6. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    jij kunt nu al zien wat voor schadelijke stoffen hij binnen krijgt en dat hij daar in de toekomst geen hinder van ondervindt?
    mijn haren gaan hier altijd recht van overeind staan, overal wordt gewaarschuwd en dan nóg je kind bewust risico's laten lopen.
    en dat je jouw darmen die al heel wat gewend zijn gaat vergelijken met de darmpjes van je kindje die nog aan alles moeten wennen is nog wel het toppunt ;)

7. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik kook ook altijd water voor 24h en die bewaar ik dan in een grote afgesloten kan in de koelkast.
    neem het water dan altijd koud mee en warm het ergens op of neem gekookt water in het flesje mee en dan is het tegen de tijd dat ze het moet hebben op drinktemperatuur.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Ik had niet zo'n felle reactie verwacht op iets wat al jaren gebruikt wordt om flesvoeding te bereiden. Mijn zoon doet het prima op warm kraanwater en ik ben echt niet de enige. Zelfs mijn kraamverzorgster bereidde de fles met warm kraanwater. Dit zal ze wel met verstand doen toch? Nja iniedergeval ik geef mijn mening en vindt het jammer dat ik dan zo'n reactie krijg.

9. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Ben een beetje geschrokken van dit topic, dit is iets wat me echt helemaal onbekend was!
    Ook onze kraam maakte de flessen met warm water en wij nu dus ook. Weet dan ook niet beter dan dat het prima kan, maar niet dus blijkbaar...

10. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    je leest het denk ik feller omdat je mijn stemintonatie niet hoort maar bedoelde het meer geirriteerd ;)
    ook kraamverzorgsters zijn niet altijd up to date (hoe jammer genoeg ook) en ik vind het oprecht heel erg zielig voor een baby dat ouders deze keuze maken terwijl zelfs de watermaatschappijen waarschuwen dat het schadelijk is.
    ik vind dat je als ouder alles in je macht moet doen om je kindje te beschermen, ook al is dat dan wat meer werk.
    excuses als het heel fel overkwam dat was niet de bedoeling, het was ook niet om jou persoonlijk aan te vallen maar er zijn hier al meer topics over geweest en irritteerde me daar ook al zo aan de reacties van dat het makkelijker is en dat het kindje nergens geen last van heeft.
    en heel toevallig was jij de laatste die op warm water reageerde ;)

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is geen paranoia, maar gezond verstand.
    Babies zijn veel kwetsbaarder dan volwassenen. Je stelt je kind al loot aan meer risico's met kunstvoeding, probeer dan in elk wal de risico's die je zelf in de hand hebt te beperken!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hier staat de veiligste en gezondste manier van kunstvoeding klaarmaken duidelijk uitgelegd, op pagina 4.
    Niks geen warm kraanwater! Poeder lost het best op in water dat net van de kook is. Op plaatsen waar het kraanwater veilig is kun je het poeder oplossen in de helft heet water en daarna aanlengen met koud water, dat vers uit de kraan komt, zodat de fles meteen op drinktemperatuur is.

http://www.who.int/foodsafety/publications/micro/PIF_Bottle_en.pdf

14. Koon

Koon Niet meer actief

Zucht... Even een sneer geven over KV kan je toch niet laten he. Erg flauw.

Ik maak de flesjes echt wel op een verantwoorde manier klaar, en nee dus niet met warm kraanwater.

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder

16. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik ga niet in op anderen ik gebruik ook warm water uit de kraan omdat me dit nu eenmaal geleerd is door de kraamzorg en het CB maar ga het nu misschien (na ruim 7 weken) wel aanpassen.

Wat ik jammer vind is dat 1 persoon puur om advies vraagt. Wat dus volgens mij de bedoeling is is dat je haar advies geeft en niet elkaar afkraakt of zie ik dat nu verkeerd?

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik als kraamverzorgster, vindt het maar raar dat er door collega's het advies van warm kraanwater wordt gegeven. Binnen onze organisatie in elk geval niet (mag ik hopen).

Bronwater moet idd gekookt worden na 24 uur.

Overigens hier altijd geleerd dat fv niet in te heet water opgelost mag worden omdat er dan voedingstoffen verloren gaan maar of dat dan ook echt zo is?
    Binnen onze organisatie wordt het advies gegeven om koud stromend kraanwater op te warmen tot 37 graden en daar de voeding aan toe te voegen.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee, bij oplossen in heet water gaan er geen voedingsstoffen verloren hoor! Anders zouden WHO en Unicef het iet adviseren!
    Maar de eventueel gevaarlijk bacteriën gaan wel dood. Bij sommige soorten kv staat het ook in de gebruiksaanwijzing (Friso Comfort), maar het kan bij alle soorten.

19. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi,

Wanneer m'n meisje en ik gaan wandelen neem ik idd een thermosfles mee. Van 300 ml. Die vul ik met gekookt water dat net van de kook af is.
    Ook neem ik een fles koud (kraan-)water mee. Wanneer ik buitenshuis het flesje klaarmaak, neem ik 50% heet water (is dan nog steeds bloedheet!) en 50% koud water. Dat is samen vaak direct op de goed temperatuur, heel soms even wachten tot het een paar graadjes afkoelt. Poeder erbij, schudden en drinken maar.

20. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Hier oom geleerd dat het met warm kraanwater mag. Sinds gisteren zijn we water gaan koken en dan aanvullen met koud kraanwater

Deel Deze Pagina