Vraagje aan de mama's die flesvoeding geven..

Discussion in 'Flesvoeding' started by ratatosk, Jul 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Zijn jullie sinds de bevalling vaker ziek geweest dan daarvoor?
    De aanleiding voor deze vraag is een topic dat ik gestart heb in het borstvoedingsgedeelte, ik geef namelijk borstvoeding en ben sinds de bevalling al zeker drie keer flink ziek geweest. Voor mijn zwangerschap was ik vrijwel nooit ziek! (Wel ooit een flinke hoofdpijn aanval maar bijna nooit griep ofzo).
    Ik vraag me af of dit komt omdat ik borstvoeding geef en daar dus veel energie in moet steken. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bij de mama's die flesvoeding geven.

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Het lijkt me dat je als je gewoon goed eet, je van borstvoeding niet zieker wordt dan wanneer je flesvoeding geeft. Dat zou heel vreemd zijn van moeder natuur, denk je niet? Ik kan me wel voorstellen dat je weerstand misschien wat vermindert door slaapgebrek oid maar dat geldt net zo goed voor flesmoeders en ook voor vaders trouwens.

Maar ik ben sowieso nooit ziek, behalve aan het eind van mijn laatste zwangerschap in de winter.

3. This is me

This is me Fanatiek lid

Oct 15, 2010
    3,149
    0
    0
    Ik denk ook dat het meer met te weinig slaap te maken heeft.
    Zelf geef ik namelijk fv.
    Voor de bevalling was ik ook vrijwel nooit ziek,maar nu ben ik al een paar dagen flink verkouden en heb ik keelpijn.
    Ook had ik een dag of 2 last van een ontstokke oog.

4. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

Feb 22, 2006
    4,149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Hier (nog) niet ziek/verkouden/belabberd geweest sinds de kleine geboren is.. Zou idd kunnen dat het je teveel energie kost en dat je daardoor ziek wordt (min of meer een weerstandsprobleempje).
    Maar goed als je per nacht er 2 of 3x uit moet voor de fles zou dat denk ik hetzelfde effect hebben als met borstvoeding.
    (hoewel borstvoeding me wel intensiever lijkt dan flesvoeding, maar dat weet ik niet, ik ben gelijk de fles gaan geven omdat borstvoeding me niks leek en flesvoeding bevalt mij echt prima en de kleine ook) :D

5. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Ik heb er nooit uitgehoeven 's nachts, wij zijn wat dat betreft heel erg verwend ;).
    Ik bedoel meer dat het veel energie kost om de melk aan te maken.

6. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat het best een combinatie kan zijn. Je lichaam moet meestal toch veel meer doen als je bv geeft. Hoe was je bevalling, hoe voelde je je daarna, moet je er vaak uit, slaap je goed, eet je goed, genoeg en gezond? Noem maar op. :)

Ik geef fv vanaf het begin en ben niet vaker ziek dan anders. Wel meer moe e.d. maar dat is heel normaal (minder slaap, hormonen, ander leven).

7. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

Aug 2, 2010
    1,094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je goed en gezond eet en voldoende rust neemt zou je met bv niet meer ziek hoeven zijn als een moeder die fv geeft, lijkt me. Zelf geef ik de fles en merk wel dat sinds we acht uur per nacht door slapen ik meer rust en beter in m'n vel zit. Ik kan gewoon slecht tegen te weinig slaap. Maar ziek ben ik bij beiden niet geweest.

8. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Ik denk sowieso dat je lichaam een tijd nodig heeft na 9 maanden zwangerschap en bevalling/keizersnee om te herstellen ongeacht je borstvoeding geeft ja of nee. Ik ben na mij 1ste zoontje ook vaak ziek geweest, vooral vaak verkouden, keelpijn en ineens last van aften. En heb ongeveer vanaf het begin flesvoeding gegeven.

Ik weet niet of je kindje naar een kinderdagverblijf of iets anders van opvang gaat? Daar nemen ze ook van alles mee aan virussen natuurlijk.

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier zijn zowel dochter als ik nog niet ziek geweest en toch heeft ze vanaf bijna het begin flesvoeding gehad. Wel sneller en vaker moe, maar gelukkig niet ziek.

10. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    3,046
    0
    0
    Middelburg
    Ik moet zeggen dat ik wel eerder wat te pakken heb maar goed voor de jongens had ik niemand die virusjes van het kdv mee naar huis nam hahaha maar niet echt dat ik echt heel veel zieker ben haha

11. MamaAnna

MamaAnna Actief lid

Nov 7, 2009
    110
    0
    0
    Grappig deze vraag, ik heb het me ook weleens afgevraagd. Mijn zoon is nu 6 weken en krijgt volledig borstvoeding. Tot nu toe ben ik nog niet ziek geweest, terwijl mijn dochter van 2 en mijn man allebei flink ziek zijn geweest afgelopen week. Maar ik en mijn zoon hebben nergens last van :). Maar bij mijn dochter was ik wel heel veel ziek tijdens de periode dat ik borstvoeding gaf, terwijl die ook heel snel doorsliep etc. Maar dat was ook in de herfst en winter, dus dat is toch anders dan in de zomer. Maar ik denk dat het wel zou kunnen dat je eerder ziek bent. Je geeft immers heel veel antistoffen aan je baby via de borstvoeding. Dat zijn dus antistoffen die je zelf niet kunt gebruiken bij de afweer van virussen en bacterien...

12. ratatosk

ratatosk VIP lid

Mar 16, 2010
    5,429
    5
    0
    Inderdaad, zoiest dacht ik dus ook.
    Over het kinderdagverblijf en de virussen: Mijn man is dus niet ziek, terwijl hij net zo hard zijn in gezicht geniest wordt door de kleine :).

13. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Hier ook last van gehad na de eerste bevalling. Het heeft niks met borstvoeding te maken. Tijdens je zwangerschap daalt je weerstand en die moet je weer opbouwen. Daarom pik je elk virus op wat je tegenkomt.

14. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

ik ben sinds de bevalling 1 keer lichtjes ziek geweest maar ik denk niet dat dat te maken heeft met de fv.
    het was er gewoon het weer voor..zowat iedereen was toen ziek maar ik denk niet dat een bv mama vaker ziek is dan een fv mama.

Share This Page