Barleduc en kraanwater zal voor grote delen in het midden van het land niet uit moeten maken. Aangezien de Barleduc fabriek naast het waterleiding bedrijf zit die daar ook water uit de grond pompt . En dus hetzelfde water is ..
Wij mochten van het cb juist wel gewoon warm kraanwater gebruiken? En poeder bij bijna kokend water doen zou niet goed zijn omdat de eiwitten in de poeder daar niet tegen kunnen?
Onze kraamverzorgster maakte de fles ook klaar met warm kraanwater. Ons meisje heeft er nog nooit last van gehad.
Warm kraantjeswater wordt afgeraden omdat het dan rechtstreeks uit de boiler komt. En zo'n boiler is lekker warm en vochtig en dus de ideale kweekplaats voor bacteriën. Niet bepaald het soort water dat je aan je baby wilt geven.
niet iedereen heeft een boiler. bij onze kraamzorgorganisatie is het ook protocol om gewoon warm water uit de kraan te gebruiken ( mits geen oude leidingen of boiler).
In de kraamweek moest ons kleintje ook een fles krijgen en dat werd gewoon met kraanwater gemaakt. Kraanwater in Nederland is geschikt om te drinken, ook voor baby's.
Wat een wisselende informatie zeg! Wij hebben in het begin ook de enkele flesjes die ze kreeg met normaal kraanwater klaar gemaakt. Tot de borstvoeding goed ging en ze daar op over ging. Nu krijgt ze weer twee flessen kv met bambix en ook gewoon met kraanwater. Onze kraamzorg zei inderdaad ook dat het water in nederland van zulke goede kwaliteit is dat je dit gewoon kan gebruiken.
Hier mochten we ook warm kraanwater gebruiken, maar wij hebben geen boiler (stadsverwarming met warmteverdeler; het gewone, koude drinkwater wordt direct verwarmd in die warmteverdeler en daat dus niet warm ergens te wachten tot ik een kraan opendraai) en geen oude leidingen.
toevallig is dit ook de vraag van de maand uit de consumentenbond, heb de vraag + antwoord toegevoegd. Hopelijk heb je hier iets aan. Warm is dus niet altijd aan te raden (zoals hierboven genoemd met stadsverwarming wellicht wel). Ik zou het zelf niet doen aangezien ik een close in boiler gebruik in de keuken.
barleduc komt niet uit dat waterleiding bedrijf. mn vader heeft bij vrumona gewerkt. dat is een fabeltje die rond gaat. aan de ene kant vrumona die het in flessen doet en aan de andere kant van de snelweg de vitens. dit is dus echt kolder. toch apart dat we dan wel degelijk verschil merkten bij de kinderen. die zijn er dan vast ook ingetrapt
tja, dus weeeeeer een kraambureau die flink achter de feiten aan loopt... erg slecht. warm water word echt afgeraden en niet alleen bij oude leidingen of boilers. ook bij de ketels van tegenwoordig. door het koude en hete water krimpen de leidingen en zetten uit en hierdoor kunnen metaaldeeltjes loslaten wat in het water kan komen. schade nr 1. het volgende is dat er altijd water achter blijft in de leidingen. dit is een bron van bacterien. (denk o.a. legionella). Zelfs de waterbedrijven, loodgieters en verwarmingsmonteuren raden nog steeds af om warm water te gebruiken. niet voor volwassenen om te drinken en zeker NIET voor kleine vatbare baby's. echt, ik snap werkelijk niet dat er nog kraambureaus zijn die dit doen. jaren terug was het zo dat er teveel chloor of fluor (weet ik even niet meer) in het water zat. je moest de flessen toen aanmaken met barle-duc of ander mineraalwater. op een gegeven moment werden die waardes normaal en gaven de waterleidingebedrijven aan dat het water veilig was en gebruikt kon worden voor flessen. KOUD water bedoelden ze daarmee. de kraambureaus hebben hiervan gemaakt dat ze het warme water mochten gebruiken voor aanmaken. schijnt een zeer hartnekkig geval te zijn en er niet uit te praten bij de kraambureaus. de kraamhulpen die ik, mn nichtje en mn zusje hebben gehad die deden dit dus ook pertinent niet. om bovenstaande redenen.
Afgelopen juli bevallen en de kraam deed het ook met warm water uit de kraam. In 2012 met mijn zoontje mocht dat niet. Zij zei dat het kon. Toevallig zei mijn schoonzus vorige week, makkelijk he dat je nu zo warm water uit de kraan mag gebruiken (ze heeft 3 pubers), dat word nu aan een paar vriendinnen die pas bevallen zijn van haar ook verteld. (overigens wonen we aan de andere kant van het land dan schoonzus, dus het is niet streekgebonden)
ons is ook verteld dat het te maken heeft met hoeveel calc er in het drinkwater zit. dit zou er eerst uitgekookt moeten worden. geen iedee of dit klopt want wij hebben calc arm water en ik heb dit bij twee andere kinderen ook gegeven. dus nu ga ik dit weer doen
De kraamverzorgende hier zei ook dat we het gewoon met handwarm water uit de kraan moeten klaarmaken. Ik had het eerste flesje toen we thuis kwamen met koud water klaargemaakt en dan in de magnetron maar dat hoefde dus helemaal niet volgens de kraamzorg. Wij hebben wel een vrij nieuw huis van 3,5 jaar dus geen oude leidingen of dergelijke. Ook hebben wij Duits water wat heel erg zacht en vrijwel zonder kalk is.
Hier hebben we geleerd dat we water moeten af koken. Was volgens de kraamzorg wel ouderwets hoor. Maar we doen nog altijd water af koken, in een dopper fles en dan de koelkast in om de bacterie vorming zo klein mogelijk te houden . En de fles warmen we in de magnetron tot de juiste temperatuur. Maar we konden het ook doen met koud kraanwater. Het kraanwater hier, is net zoals bij Drieka van Duitse afkomst en is heel zacht.
hier altijd half flesje koud uit kraan en half flesje gekookt uit waterkoker. precies goede temperatuur