Is de beste manier om bacteriën te doden, maar ook om belangrijke voedingsstoffen in de voeding verloren te laten gaan. Flesvoeding moet lauwwarm bereid worden. Als je poeder aan kokend water toevoegd is het te warm en gaan voedingsstoffen verloren. Gewoon koud kraanwater opwarmen in de magnetron kan prima. In Nederland is het water schoon en veilig. En je kan natuurlijk bovenstaande wel doen, maar dan eerst het koude water toevoegen en dan de poeder.
Hier ook kraanwater na ongeveer een maand. Volgens mij zei onze kraamhulp zelfs dat mineraalwater een beetje laxerend kon werken.
Misschien een domme vraag, maar hoe gaan die verloren dan? De voedingsstoffen in flesvoeding leven niet, maar de bacteriën wel....
Geen stomme vraag hoor. Ik ben geen scheikundige, dus het precieze antwoord moet ik ook schuldig blijven. Maar het zal zo werken als hoe vitamines verloren gaan bij de bereiding van voedsel. Het rivm geeft aan dat flesvoeding bij temperaturen boven de 55 graden al verlies oplevert. Daarom geven de fabrikanten waarschijnlijk ook als instructie om het poeder in lauwwarm water op te lossen. En om bacteriën tegen te gaan, mag je de flesvoeding niet te lang bewaren, heropwarmen e.d. En natuurlijk hygiënisch te werk gaan bij de bereiding.
In het begin heb ik de flesvoeding aangemaakt met Spa blauw of Barleduc, maar toen mijn zoontje 6 maanden was ben ik overgestapt op koud kraanwater, en dat ging hartstikke prima
Het WHO adviseert op basis van de situatie wereldwijd. Ik kan me zo voorstellen dat in bepaalde landen er bij productie meer bacteriën in de voeding komen en het advies daarop gebaseerd is. Maar wij wonen in Nld. En alle ziekenhuizen die ik ken of op het internet hun flesvoedingadvies hebben staan, adviseren een temperatuur van 30-35 graden. En sommigen vermelden nog specifiek dat de voeding niet te warm mag worden, oa Erasmus MC. Dus dat advies neem ik liever aan, dan wat een organisatie adviseert die ook de situatie in een derde wereldland meetelt.
Ik ben even gaan kijken en zie dat je gelijk hebt, dat er vrijwel overal staat dat het poeder in warm water opgelost moet worden. Voordeel is ook dat er nu tenminste overal nadrukkelijk bij staat dat je geen warm kraanwater mag gebruiken Echter een aantal jaar geleden was dit echt nog niet, toen werd vrijwel overal geadviseerd het op te lossen in gekookt water.
Ik gebruik kokend water en koud water uit de kraan. Eerder nog wel eens de flessenwarmer. Maar NOOIT zou ik een magnatron gebruiken. Omdat het juist een hoop kapot maakt in de voeding. (Alles wat uit de magnatron komt).
Ik gebruik 80cc kraanwater en 100cc gekookt water voor een fles van 180cc. Je kunt gewoon kraanwater gebruiken maar ik vind het zelf niet fijn om al zijn voeding uit de magnetron te laten komen. Dat doe ik alleen op visite eigenlijk.
Ja het verandert ook voortdurend. Bij mijn oudste dochter (13 jr geleden) moest het nog mineraal water zijn, 2 jr later mocht mijn middelste dochter wel kraanwater. Ik heb ook wel eens gelezen dat mineraalwater helemaal niet zo verstandig is, omdat een geopende fles in de koelkast alsnog bacteriën ontwikkelt. Is ook niet meer bij te houden zo... Ik geloof dat een tijdje geleden er in het water veel metalen oid zaten, waardoor geadviseerd werd wel gekookt water te gebruiken (dat was dan waarschijnlijk toen jouw kindjes geboren waren) en toen de waterbedrijven aangaven dat het water weer veilig was voor baby's, de misvatting ontstond dat warm water uit de kraan ook wel kon. Gelukkig staat er idd nu bij dat warm water uit de kraan niet kan. Is op zich ook wel logisch als waterbedrijven zelfs volwassenen afraden om warm water uit de kraan te drinken
Wij mochten wel koud water gebruiken, maar beter was om het te doen zoals ik beschreef, ik heb dus ook altijd 1/3 heet net van de kook af water en 2/3 koud kraanwater gepakt. Kennis met een kindje wat 2 maanden ouder was moest altijd wel gekookt water pakken, terwijl algemeen advies in de tussentijd niet gewijzigd was. (Oftewel; kraamzorg gaf ander advies ) Maar op dat moment gaf kraamzorg ook vaak het advies warm kraanwater te pakken en stond er niet zo specifiek vermeld dat je geen warm kraanwater mocht pakken. Hoevaak ik dat in de tussentijd niet heb gezegd....
Wij gebruiken ook mineraalwater. Of jumbo huismerk of barleduc pakken. Onze zoon had veel krampjes. Sinds we mineraalwater gebruiken is dat flink minder
Ik heb altijd kraan water gebruikt bij de eerste 2 wat ik verwarmde in de magnetron.bij de derde heb ik een water koker gekregen die tot 30 graden verwarmde. Ideaal dan kookte ik smorgens en water koker vol water. Dus vulde de eerste voeding aan met koud water uit de kraan. En bij de volgende voedingen verwarmde ik dat gekookte afgekoelde water weer tot 30 graden. Ik nam m zelfs mee naast m'n bed... verder gewoon doen wat jou ideaal lijkt. Warm water uit de kraan mag dus ook. Maar niet uit en waterleiding systeem met nog loden leidingen. Kopiëren leidingen kunnen geen kwaad koper is anti bacteriëel. Echter moet het water direct verwarmd worden dmv cv ketel of geiser. Wij hebben een boiler dus die wordt continue verwarmd dan is er met kans op evt bacteriën dat warme water kun je dus beter niet gelijk gebruiken.