Ik zie hier een aantal mensen die koud water mengen met poeder en dan opwarmen. Dat is niet zoals het op de gebruiksaanwijzing op de verpakking staat! Er kleven ook wat nadelen aan: in koud water oplossen geeft meer klontjes, waardoor je de fles harder moet schudden en er meer lucht in de melk komt (milkshake-effect: krampjes). En bij opwarmen in de magnetron heb je dan meer kans op hotspots en zelfs een explosie, omdat in de poederklontjes de temperatuur plaatselijk erg hoog kan oplopen. De WHO heeft onlangs nieuwe aanbevelingen voor het aanmaken van kunstvoeding gepubliceerd. Zij adviseren om het poeder in een kleiner deel HEET water (net van de kook, 70 graden) op te lossen en dan aan te vullen met koud water tot de juiste hoeveelheid en temperatuur. Dit advies is zo nieuw dat het verder in Nederland nog niet in de gebruiksaanwijzingen of informatie is opgenomen.
Wij kookte ook water voor de hele dag, poeder erbij, roeren met een lepeltje en dan opwarmen in de magnetron. Ging allemaal prima
Kan aan mij liggen, maar als je je poeder bij een deel heet water doet, weet je toch niet exact hoeveel koud je moet toevoegen om de juiste temperatuur te bereiken? Dan is je voeding toch te dik of te dun? Ik zou toch eerst het water mengen tot de juiste temperatuur en dan pas het poeder toevoegen. Ik kook trouwens water wat ik in een thermosfles doe en vul dat dan aan met koud kraanwater tot de juiste temperatuur (dan gooi ik uit de fles wat er teveel in zit) en voeg dan het poeder toe.
Klopt, ze zeggen dat het tegenwoordig mag: de fles met warm kraanwater klaarmaken. Ik denk dat ik standaard met koud water zou maken en opwarmen in de magnetron. Gewoon makkelijker, dan weet je precies hoe lang het moet en hoe warm het dan is. Ik ben wel van plan dat als het ergens moeilijk is of geen magnetron is het dan met warm water te doen. of gekookt water meenemen in een thermosflesje: kun je koud water bij doen. Succes met je keuze!
Wat de juiste verhouding is moet je even uitproberen. Het idee is dat met water dat net van de kook is de in het poeder aanwezige ziektekiemen (poeder kan namelijk niet kiemvrij geproduceerd en bewaard worden) inactief worden. Daardoor is het veiliger. Een andere moeder hier schreef al: half heet halfkoud werkt meestal prima. Is ook makkelijk als je uit bent, je vraagt gewoon of ze de helft van je water als heet theewater geven, poeder erbij, en dan koud erbij.
Ik maak gewoon de fles met warm water recht uit de kraan. In het ziekenhuis op de neo afdeling deden ze dat ook zo. Heb dat eigenlijk zo overgenomen. En dat bevalt prima.
Shockerend dat men op een neo afdeling ZO nonchalant omgaat met de voeding voor kwetsbare kinderen! En dat terwijl al jaren geadviseerd wordt om voor zulke kinderen helemaal GEEN poeder te nemen, maar steriele kant-en-klaar voeding!
ja dirksmama dat is idd zo wij hadden in het ziekenhuis altijd kant en klaar uit een glazen flesje deeze warmden hun op schudden en klaar thuis koud water dan in de magnetron dan de voeding erin schudden en klaar is hendrik zijn fles
Mijn zoontje is nog maar 8 weken en geef hem borstvoeding, maar laat hem nu langzaam wennen aan de fles. Ik geef hem bronwater uit de fles op kamertemperatuur. Laat hem al gelijk daaraan wennen. want dat opwarmen is zo'n gedoe en helemaal niet nodig.
Ik ben kraamverzorgende en ik vind het altijd belangrijk dat er gedaan wordt wat jij je als moeder goed bij voelt. Ik geef altijd aan dat er gewoon kraanwater gebruikt mag worden (dit warm ik op in de magnetron en daarna poeder erbij) of gekookt water. Uit mezelf gebruik ik meestal gekookt water. Warm kraanwater zou ik niet doen om eerder genoemde redenen. Wat je ook kunt doen, als je steeds koken teveel gedoe vindt, 1x per dag water koken, dit af laten koelen en in een afgesloten kan in de koelkast bewaren.
Als het je gaat om het wennen aan de fles, dan kun je i.p.v. bronwater beter gewoon een bodempje afgekolfde melk in de fles doen. Als je volledig borstvoeding geeft wordt ook water als bijvoeding beschouwd, vanwege het effect op de ingewanden. Moedermelk legt een beschermend laagje in de darmen. Iets anders dan moedermelk (dus ook water!!!) tast dat laagje aan en het kost toch al snel 2 a 3 weken van exclusief bv om dat weer volledig opgebouwd te krijgen. Verder: liever kraanwater dan pakken water. Water uit een pak is na opening maar 24 uur geschikt voor een baby. Het is stilstaand water en ook in de koelkast een geliefde bron van bacterieën en schimmelsporen. Als de fles of het pak langer dan 24 uur open is moet je het water eerst koken. Bij kraanwater is dat niet per sé nodig.
Ik kook 's ochtends een flinke hoeveelheid kraanwater en giet dit over in een thermoskan. Dan water af laten koelen tot de goede temp. en daar de hele dag flessen mee geven. Overigens waarschuwde onze kv dat er nog geen onderzoek is gedaan naar de lange termijngevolgen van het gebruiken van de magnetron om je voeding op te warmen.
Voeding opwarmen is iets anders dan water opwarmen in de magnetron. En dan is het nog steeds beter dan warme kraanwater, die wel bewezen slecht is (voor een volwassene, laat staan voor een baby).
Dit advies kan wel nieuw zijn, maar op de verpakkingen Friso Comfort staat het al jaren als gebruiksaanwijzing voor de aanmaak van voeding. Dus echt nieuw is het niet. Wel de beste manier overigens, de poeder lost op deze manier het beste op. Voor degene die de verhouding niet wist: wij deden 80cc heet water, 6 schepjes poedier erbij, en dan 100cc koud kraanwater erbij.
wij maakten het met warm kraan water. Volgens onze kraamzorgorganisatie en verloskundigen kan dat in dit deel van nederland. Heeft te maken met hoe het waterbedrijf het water zuivert (en natuurlijk je eigen leidingen). Ze heeft nooit iets gehad van krampjes ofzo. En heeft wisselend kv en bv gehad. Maar goed, uitzonderingen bevestigen nog wel eens de regel he.. Heb op neo gewerkt en daar kregen de kindjes (die kv kregen) idd kant en klaar. Kindjes die een ander dieet kregen, kregen het aangemaakt met steriel water. Tegen de tijd dat ze naar huis gingen, ging het over op "normaal".
Op de eea manier vind ik het toch niet hygienisch om warm kraanwater te gebruiken. Ik heb voor al mijn kinderen water gewarmd in de waterkoker en dit een thermoskan gedaan. Ik vul de fles met 80 cc heet water en het restant met koud water aanvullen tot 180. Daarna de poeder erbij.
Drink het koud Drink alleen koud kraanwater. Dat smaakt niet alleen beter, in warm water kunnen metalen uit je boiler of geiser opgelost zijn. Gebruik voor de bereiding van voedsel en het zetten van thee en koffie ook altijd koud water. Ook dat komt de smaak ten goede. Natuurlijk kun je wel warm/lauw water drinken dat eerst is gekookt. Naar overzicht tips » Bron:Introductie - Kennis van kraanwater