flesvoeding..Ook bij een 2e kindje?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Dora en Boots, 13 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Ja dat had ik ook, maar nu niet meer. Borstvoeding past gewoon niet bij mij, ik wil niet overal te pas en te onpas mijn borsten tevoorschijn halen, in bijzijn van familie, vrienden, noem maar op. Ik moet er niet aan denken en heb respect voor de mensen die dat wel 'gewoon' doen. Maar aan de andere kant vind ik vaak dat het erg overdreven wordt, dat je borstvoeding MOET geven en zo, het wordt je bijna opgedrongen.

2. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

ik geef bewust flesvoeding. en zou dat ook als er evt een 2e zou komen doen. en nooit geen spijt gehad van deze keuze.
    heb wel commentaar gehad.vind het ook jammer dat mensen zo heftig reageren met van maar borstvoeding is het beste..
    ik ben zelf ook groot geworden van flesvoeding en ben nooit ziek..

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik heb er ook bewust voor gekozen om straks FV te gaan geven. Net als sommige andere zeggen: Ik heb er eigenlijk geen "goede" reden voor. Het geven van BV trekt me totaal niet en ik zie 't gewoon helemaal niet zitten. Ik voel me er gelukkig niet schuldig over. FV is prima, bovendien heb ik zelf ook nooit BV gehad en ik ben echt nooit ziek ofzo en heb ook geen allergieën.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij de moderne operatietechnieken van de afgelopen 15-20 jaar bij borstverkleiningen is borstvoeding geven niet onmogelijk hoor! De kans dat je een kind volledig borstvoeding kunt geven is wel kleiner, vooral omdat de opslagcapaciteit van je borsten door de verkleining is afgenomen. Daarom zul je vaak wel moeten aanvullen met kunstvoeding, maar met een Borstvoedings Ondersteuningsset kan zelfs dat bijvoeden gewoon aan je borst.

Ik zou me niet schuldig voelen over wat dan ook je met de voeding voor je kind doet hoor! Er zijn zoveel gezinnen waar niet elk kind op dezelfde manier gevoed wordt. Je hebt nou eenmaal niet het hele leven in je hand. En er zijn al zat dingen om je schuldig over te voelen. Is alleen maar negatief.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

'Moet' niet hoor, is je eigen keuze. Zo te zien heb je heel slechte begeleiding gehad, want ingetrokken tepels of vlakke tepels hoeven helemaal geen belemmering te zijn, ik geef er al ruim 10 jaar borstvoeding mee. Het heeft namelijk BORSTvoeding, geen TEPELvoeding. Een tepel die naar buiten staat is wat makkelijker te vinden voor een baby, maar met goede hulp krijgen ze alles wel in hun mond.
    Mocht je nog eens zwanger worden, laat je dan van te voren goed voorlichten, en zorg voor goede hulp aan je bed.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou en dan nog, al is het het beste...het is jouw keuze en jouw kindje hoor! Ik ga er van uit dat elke moeder so wie so het beste met haar kind voor heeft!

7. Zomerbloem

Zomerbloem Niet meer actief

Dank je voor je reactie! En had wel goede begeleiding hoor, we hebben er alles aan gedaan, heb van te voren gekolft, aangelegd, weer gekolfd maar hielp niet. En beeb pakte zelf ook goed de tepel.
    Maar afgelopen weekend heb ik besloten om bij de 2e toch weer borstvoeding te proberen. Zal van te voren veel info opzoeken en laten voorlichten. Denk dat ik er iets te makkelijk over dacht en mss niet goed genoeg door heb gezet omdat het pijn deed. En mocht het weer niet lukken, om wat voor reden dan ook, dan kan ik altijd nog overstappen op flesvoeding.

8. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

Voel me idd ook vaak 'aangevallen'als het over bv gaat;). Raar eigenlijk, ik wou het gewoon echt niet (bv geven) en vindt ook dat ik niemand verantwoording schuldig ben.
    Maar als ik dan hoor/lees 'maar je wilt je kindje toch het beste geven, en dat is bv'dan steekt dat best wel.....

Ben helemaal niet tegen bv, vindt het super van moeders die het wel doen. Maar het leek/lijkt me gewoon echt niks.:)

9. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ik heb 2 dagen borstvoeding gegeven, maar er kwamen 2 druppies uit zo ongeveer :p, dus toen was flesvoeding snel gekocht. Ik stond ook al niet 100 procent achter borstvoeding, vond het eigenlijk maar niks, maar omdat de omgeving zo zat te pushen probeerde ik het toch maar. Ben er gauw van terug gekomen haha!
    Heb overwogen om bij een tweede het opnieuw te proberen, maar dat was maar een week dat ik dat dacht, want als ik al dat gemartel toch zie bij heel veel moeders, dan denk ik: het is het me niet waard. Mijn zoon doet het ook heel goed op flesvoeding, dus waarom zou ik weer gaan martelen? Ben al lang blij dat ik mijn lijf na 9 maanden weer voor mezelf heb, en ook dat mijn man voedingen voor zijn rekening kan nemen. Nee, geen borstvoeding meer voor mij... er zitten voor mij meer nadelen aan dan voordelen.

10. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    '

Je geeft je kindje toch ook het beste? Ik heb het nooit echt geloofd dat borstvoeding zoveel beter is hoor. Ze hebben het dan over zulke vage dingen. Ja, de kans op allergieen is kleiner. Hoe groot is die kans dan? Ja, dat weet niemand. Ik zie mensen met flesvoeding die nergens last van hebben, ook mensen met flesvoeding die wel allergieen hebben. Zo zie ik ze ook bij borstvoeding. Volgens mij zegt het helemaal niet zo veel.
    Zoveel jaar geleden was flesvoeding helemaal hip en keken mensen je raar aan als je ook maar overwoog de borst te geven. En nu is de hype om gedraaid.

Ik denk altijd maar zo, als borstvoeding zo ontzettend goed was en afgestemd is op je kindje, waarom moet je dan nog zoveel vitaminen bij geven..?

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben er van overtuigd dat borstvoeding beter is dan flesvoeding. Maar toch stond borstvoeding mij ontzettend tegen, al voor de bevalling. Die volledige afhankelijk, dat gedoe aan je borsten, al die nadelen (ontstekingen, kloven, etc.). Waarom is borstvoeding ook alweer leuk?

Maar toch vond ik dat ik het moest proberen en het ging in eerste instantie hartstikke goed. Zoontje hapte direct goed en ik had nauwelijks last van stuwing, kloven etc. Maar toen begon mijn zoontje te verkrampen. Zo erg dat hij nauwelijks nog sliep, ook 's nachts niet. Na 2 weken kreeg ik de tip om eens alles af te kolven en het met de fles te geven en toen waren de krampen vrijwel direct over. Nog een tijdje gekolfd maar dat vond ik al helemaal vreselijk dus toen was borstvoeding snel afgebouwd. Wat een verademing! Ik vond flesvoeding geven zo ontzettend veel fijner dan het geven van borstvoeding! Zeker omdat mijn zoontje het er gewoon veel beter op deed.

Toch ga ik borstvoeding de volgende keer wel weer een kans geven. Maar ik ga niet panisch doen als het weer niet lukt en zal met vertrouwen overstappen op de flesvoeding wanneer ik dat nodig vind.

12. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier was het niet bewust want wilde beide keren graag bv geven maar het lukte gewoon niet. bij de eerste heb ik 8 wk voledig gekolfd maar bij de tweede ging dit niet meer dus die heeft wel mindergehad. al hapte hij beter dan zijn zus en lukte het nog wle eens met een tepelhoedje. het is toch zoveel meer stress als je er nog een hebt ronhuppelen die anadacht wil. dan heb je gewoon niet veel tijd om er rustig voor te gaan zitten. en proberen aan te leggen. dus nu krijgt ie helemaal fv en doet het goed.
    hij had dus zelfs in het begin dat ie niet geneog aankwam en geel werd en van die urinekristallen had omdat hij neit goed dronk pff echt een ramp dan hoor.

13. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Bij mijn eerste heb ik flesvoeding gegeven, nu bij mijn tweede kindje BV, helaas lukt het nog niet helemaal goed dus voed ik bij met flesvoeding..

Maar probeer het uiteraard wel, wil achteraf nergens spijt van hebben. Bovendien is het een geweldige ervaring!

14. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Dat heeft niks met geloven te maken, het is wetenschappelijk bewezen dat BV de beste voeding voor je kind is.
    Maar als je het niet wilt of kunt geven is KV ook prima, een relaxte moeder is minstens zo belangrijk!

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik denk dat ik begrijp waar haar gevoel vandaan komt. Een aantal dames oa op dit forum kunnen het voordeel van borstvoeding behoorlijk overdrijven en idealiseren. Dat levert scepticisme op, wat wellicht iets te ver door kan slaan de andere kant op.

16. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Ben met je eens dat BV niet heilig is hoor, daarom zeg ik ook dat een relaxte moeder minstens zoveel waard is.

17. Joyce84

Joyce84 VIP lid

24 nov 2006
    5.350
    0
    0
    administratief medewerkster
    Rotterdam
    Ik heb bij mijn eerste borstvoeding gegeven, maar dat ging echt niet ( hij wilde niet elke keer krijsen, hij wilde gewoon niet aan de borst) toen heb ik nog een weekje of 2 gekolft maar daar werd ik echt gek van. Heb daardoor een niet zo leuke kraamweek gehad.

Hij moest trouwens de 1e 3 dagen in het ziekenhuis blijven en daar hadden ze hem dus al flesvoeding gegeven.

Dus ik heb echt hweel lang getwijfeld of ik de 2e ker nog bv moest gaan geven of niet, uiteindelijk tocg gekozen om er voor te gaan en nu ging het eigenlijk wel goed, maar ben na 2 weekjes toch overgestapt op kv.

En nu kan ik dan ook zeggen dat als ik ooit een derde kindje krijg dat het geen bv meer word, maar gewoon kv.Dan kan ik eindelijk ook genieten vanaf de 1e dag. Borstvoeding is gewoon niks voor mij.

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben het ook met jou eens hoor ;) Borstvoeding is wetenschappelijk bewezen beter qua gezondheidsvoordelen, maar een blije moeder is inderdaad net zo belangrijk.

19. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Ja,dat roept dus iedereen zo hard, maar nog steeds heb ik er geen wetenschappelijk onderzoek -resultaten van gezien.
    Het zal vast wel ietsje beter zijn, maar dat het zoveel beter is, geloof ik niet. Niet voor ik de resultaten van dat veelbesproken onderzoek onder ogen heb gehad ;)

Deel Deze Pagina