Flesvoeding ook op verzoek?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Druif, 26 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

ik stap binnenkort over van de borst naar de fles. Nu voed ik nog steeds op verzoek en vraag ik me af of je dat met de fles ook doet? Of hanteer je een globaal schema?

2. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik ben met drie maanden overgegaan van BV op volledige flesvoeding en heb dat altijd op verzoek gedaan. Ik gaf meer flessen, maar met kleinere hoeveelheden dan op het pak stonden. Al snel kwam er gewoon een regelmaat in.

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Jahoor kan gewoon op aanvraag. Er komt idd vanzelf regelmaat in.

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Hier precies hetzelfde.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook op verzoek.. Vanaf het begin af aan gewoon flesje geven bij honger..
    Zolang je maar niet boven de max van 1 liter komt. Dat gebeurde hier, en zijn we overgestapt op hongerige baby-voeding..

Rond de 4 maanden begon er meer een ritme in te komen..

6. valhalla

valhalla Niet meer actief

Heb ook tot 6 weken ofzo gekolfd en dat altijd 'op verzoek' gegeven. Daarna overgegaan op flesvoeding en dat ook altijd op verzoek.

Heel lang heeft ze max 120 ml per keer gedronken, maar vaak ook maar 80, maar sinds een weekje of 2 lurkt ze flesjes van 150 of 180 ml in een keer leeg en komt ze ook maar 5 keer per dag om eten. Heb het idee dat er nu wel -min of meer- een patroon in zit :D

Als ze genoeg heeft krijg ik er ook echt niet meer in, of dat nu is na 80 of 150 ml. En als ze nog honger heeft na 150 ml gaat ze ook echt niet slapen ofzo, blijft dan net zo lang jengelen tot ze nog een klein flesje van 60 krijgt en valt dan als een blok in slaap :D

7. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Ik ben ook erg "zoekende" momenteel. Ik zit nu op 3 x BV en 2 a 3 x FV per dag. Normaal had ik een vrij rustig kind, maar dat is helemaal veranderd sinds een paar dagen. Ik vraag me nu steeds af of ik teveel of te weinig geef? Ik voed hem nu, dan even spelen, dan slapen en dan is hij meestal binnen een uur weer wakker. Dat was anders nooit. Herkent iemand dit?

8. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Het geven van flesvoeding is anders dan het geven van de borst.
    Ikzelf heb twee flesgevoede dames maar ga nu misschien borstvoeding proberen.
    Ik heb zelf een indruk gekregen dat je naast borstvoeding geven de borst ook een soort van troostfunctie heeft. Een fles heeft dat niet.
    Baby's met de fles zitten direct op een redelijk vast schema, borstkinderen vaak niet ( op verzoek).
    Ik heb dus geen idee hoe het zit als borstbaby's over gaan op de fles.
    In die zin denk ik dat voeden ook een soort van troosten is en dat het daarom prettig is om op verzoek te komen?
    Ik denk dat je een schema aan het consultatieburo moet vragen over hoeveelheden per dag van flesvoeding.
    Dan weet je ongeveer wat je kindje binnen moet krijgen.
    Dat kan natuurlijk iets meer of iets minder zijn.

Ik denk dat er vanzelf wat meer tijd tussen de flessen gaat zitten.
    Overvoeren met een fles (men zegt weleens dat flessenkids geen rem hebben en daarom later meer kans hebben op overgewicht) is echt onzin.
    Wanneer een kindje genoeg heeft, zuigt het gewoon niet meer aan de speen.
    Bij ons op het KDV ( ik ben leidster) komen ook kinderen die fles krijgen op verzoek. Eigenlijk gaat er op den duur de hoeveelheden per fles vanzelf iets omhoog terwijl er meer tijd tussen gaat zitten.

Ik vind het trouwens wel een hele goede vraag.
    Als ik rond ee 35 weken misschien toch eens naar een lactatiekundige ga voor info zal ik die vraag ook zeker stellen.

gr, Melissa73

9. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Klein detail: Dit ben ik niet met je eens. Als je die van mij 300 cc voorzet durf ik te wedden dat ie opgaat. Hij heeft ook nog nooit zelfs maar een bodempje laten staan! Niet iedere baby heeft een rem, dus ik zou zeker voorzichtig zijn met flesvoeding.

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Nou die van mij stopt echt wel als ze vol zit.

Enneh het is neit zo dat een baby die flesvoeding krijgt snel op een schema zit. Hoe kan dat als je op verzoek geeft. Dat regelt het kindje zelf, net als bij bv als je op verzoek geeft.
    Het schema wat ontstaat volgt uit de behoefte van je kind en niet omdat jij dat graag zo wilt.
    Dat is althans mijn ervaring.

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Lena drinkt vanavond ook in een uur eerst 150 en dan vlak erna nog eens 120, nadat ze in de ochtend 120 en in de middag 120 heeft gedronken. (heel weinig dus)

De ene keer komt ze keurig om de zoveel uur om een flesje van +/- 150, de andere keer is het nou ja, zoals vandaag.

Soms kan ze echt na een groot flesje zo liggen mopperen, dan geef ik haar nog een flesje van 60, daarvan drinkt ze 30 en daarna valt ze diep in slaap...

Misschien een stomme vergelijking maar mijn katten hebben altijd brokjes staan, en zeuren nooit om eten, terwijl die mensen die hun katten op gezette tijden voeren altijd van die bietsbeesten hebben.

Denk dat babietjes en dieren, die niet weten van 'hoe het hoort' enzo, heel goed naar hun lichaam luisteren. Die eten nog niet uit eenzaamheid, hebberigheid of weet ik veel wat. Die eten omdat hun lijfje daarom vraagt.

En een schema... dat werkt wel... of niet. Hier niet. Lena eet als ze dat wil, als ik er anders een flesje in probeer te krijgen, trekt ze haar onderlipje over haar bovenlipje en krijg je er echt geen speentje in.

En troostfunctie... Ze blijft soms na een flesje zeuren en mekkeren en krijsen, dat los ik niet op met speentje of mijn pink of wat dat ook. Dat gaat alleen over als ze nog even een flesje krijgt. Dan drinkt ze max 30 ml en daarna valt ze als een blok in slaap. Dus ik denk dat een flesje wel degelijk een soort 'troostfunctie' kan hebben!

Zou gewoon eens vragen hoeveel ze mogen hebben, heb ook eens gelezen dat kleine kindjes max 1 liter mogen ivm de nieren die het anders niet aan kunnen. Heb het Lena altijd zelf laten regelen, bv en fv maar die komt echt niet aan die hoeveelheden, alhoewel er wel veel verschil zit in de ene of de andere dag!

12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ook Lena zal op den duur hoogstwaarschijnlijk wel een soort schema krijgen, maar dan uit eigen behoefte. Toen Demi zo oud was, zat er ook nog weinig regelmaat in.

En idd die troostfunctie zie ik hier ook wel vanuit het flesje komen. Daar heb je neit persé een borst voor nodig. En wat dat betreft ligt je kindje toch ook tegen je borst als je dr een flesje geeft.
    Ik denk dat mama's nabijheid de meeste troost geeft, ongeacht uit wat voor tepel/speen de melk komt.

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Valhalla: Ik had ook altijd dat idee bij dieren: Ons hondje krijgt namelijk ook onbeperkt voedsel en is nog nooit één grammetje te dik geweest. En eet precies wat hij nodig heeft. Maar toen we een pleegpuppy tijdelijk in huis kregen verviel dat beelt. Binnen no-time schrokte hij een hele bak weg en als je een nieuwe bak neerzette ging die binnen twee tellen ook op. Die was dus binnen de kortste keren aan de dikke kant en daarbij werkte dat dus niet. Zo heb ik nu dus ook een kleintje die alles opeet wat ik voorschotel. Met bv werd hij ook helemaal nijdig als er niks meer uitkwam. Als ik die dus zijn gang laat gaan met flesvoeding zit ik binnen de kortste keren ver boven die liter die ze per dag mogen hebben. Hij zat al veel te vroeg boven de 150cc per kilo lichaamsgewicht dat ze ongeveer mogen hebben. Ik heb daar dus zo snel mogelijk een ritme in gebracht om te voorkomen dat hij ver boven de max zat. En dat werkte hier gelukkig super. Mijn zoontje was ook al heel snel niet tevreden meer met flesjes van 120 cc en ik kan toch echt niet om de twee uur een fles van 150 cc geven! Hier dus ook veel uitgesteld door te gaan wandelen en nu is hij er aan gewend. Hij zit alsnog wel op aardig wat voeding: 4 flessen van 180 cc (dus 180 + 6 maar dan alles boven de 180 eruit gieten) en een fles van 200 cc (180 + 6) bij een gewicht van nog geen zes kilo.

14. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ehm niet alle kindjes hoor. deze meneer hier dronk alles op wat je hem aanbood. Heb weleens 's nachts per ongeluk alle gekolfde melk in de fles gestopt en ik kwam daar pas achter nadat hij alles ophad. Dus het was even puzzelen aan hoeveel hij genoeg had.

15. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Oei, nee, mijn ervaring is dat vol vol is.
    Een maagje lijkt me toch geen bodemloze put, anders komt er daarna toch een heleboel weer uit.
    Tuurlijk een enkel voeding daargelaten, maar het lijkt mij dat de volgende voeding het kindje toch een stuk minder wil.
    Maar bij borstvoeding ( ik zeg hierbij: ik heb daar geen ervaring mee) blijft een kindje toch ook niet oeverloos drinken als je heel veel voeding hebt?
    Aan de ander kant blijft dat natuurlijk ook een soort van vraag en aanbod. Theoretisch gezien zou je dus wel heel veel aan kunnen maken, maar dan stopt het kindje ook vanzelf toch?

gr, Melissa73

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    bij borstvoeding werkt het anders. Eerst heb je druppeltjes en moet een kindje even werken om een toeschietreflex op te wekken. Dan stroomt de melk flink. Op het eind worden het weer kleinere straaltjes en uiteindelijk druppels. een kindje krijgt daardoor een seintje dat het bijna klaar is.
    Met de fles heb je een constante toevoer van melk. En hoeft een kindje er niet zo voor te werken. Daarom drinken sommige kindjes gewoon door.

En ja, meestal komt er ook weer wat uit ja. En ze zullen vast wel een keer ophouden, maar ik durfde dat niet te gaan testen ;).

Deel Deze Pagina