Allergie en astma bij ouders...1e hapje pas na 6 maanden...?

Discussion in 'Flesvoeding' started by Sweetvienna, Jul 6, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    We zijn vrijdag naar het CB geweest en daar vroeg ik wanneer we ons zoontje zn eerste fruithapje mochten gaan geven. Wij zijn allebei allergisch aangelegd en mijn man heeft astma. Volgens het CB mogen we hem nu pas na zes! maanden zn eerste fruit- en groentehapjes gaan geven! Zodat de kans dat hij allergisch gaat reageren, kleiner wordt. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Is dit inderdaad het beste? Vind het zo jammer...had me er zo op verheugd... :(

2. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Oeps...zie nu dat het bij Flesvoeding staat...dit had natuurlijk bij Voeding moeten staan...

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Wij zijn ook begonnen met 6 maand (nou ja een dikke week ervoor aangeboden, werd toen alleen in de mond gestoken en niet echt gegeten). Ik heb zelf n.m. eczeem.

4. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Ook hier.. 6 maanden en niks anders. Ben tussentijds een keer met Nutrix begonnen omdat ik dacht dat ze hongerig was, maar daar weer snel van teruggekomen toen ze krampjes, verstopping en uitslag kreeg.. Toen geloofde ik dus meteen dat bijvoeden misschien nog niet zo'n verstandig idee was.
    We tellen af, nog een week of twee...
    Dan eerst naar de dietiste omdat ivm de koemelkallergie, we het bijvoeden voorzichtig en stapje voor stapje moeten gaan doen, de kans is groot dat ze ook op andere dingen gaat reageren dan de standaard voeding en nutrix.. dat zien we dan wel weer!

5. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    We hebben hem vanaf het begin meteen hypo-allergene voeding aangeboden. Ik dacht dat dat voldoende was....maarja, geduld dus voor mams en paps...maar waarom zouden ze na die zes maanden dan een kleinere kans hebben? Lijkt mij dat als het genetisch bepaald is dat ze het dan toch wel of niet krijgen?

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Eigenlijk geld trouwens voor elk kindje bijvoeding vanaf 6 maand ;)
    Heeft met de rijpheid van de darmen te maken. In het begin zitten er nog gaten in de darmen die makkelijk voedingsstoffen doorlaten en zo een allergie kunnen triggeren.

7. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    :confused: Gaten in de darmen?

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Haha nou dat klinkt wel erg he. Nou er zitten natuurlijk niet echt gaten in de darmen, maar de darmwand is nog niet écht dicht is nog heel doorlaatbaar. Dat wordt vaak geduid als gaten.
    PF moeilijk uit te leggen.

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    De darmpjes zijn voor 6 maanden niet uitgerijpt, dus het algemene advies is om pas met bijvoeding te beginnen na 6 maanden. Er wordt veelal nog 4 maanden gezegd omdat dit de "oude" regel is. Het is natuurlijk aan jullie als ouders om dit wel of niet op te volgen maar als je kindje al grotere kans heeft om allergieen te krijgen zou ik zeker wachten. Met 6 maanden is het net zo leuk als met 4 hoor ;)

Met Louise zijn we ook met 6 maanden begonnen, en dan met groenten want dat is minder allergeen en niet zo zoet als fruit. Toen ze 4 groentes goed at, zijn we pas met fruit begonnen.

10. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Oh hahaha, ik begrijp t nu!

11. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

Jul 10, 2007
    2,092
    0
    0
    Nou ik denk dat we het advies maar opvolgen. Ik wil hem toch zoveel mogelijk een goede start meegeven, heb hem nl. ook al geen borstvoeding kunnen geven...

12. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

Oct 13, 2006
    994
    0
    0
    Hier ook nog steeds geen bijvoeding. En de enige die er wat aan mist, is ikzelf.. want de kleine merkt er zelf echt niks van. Ze doet het prima op haar 5 flesjes en ik heb nergens het idee dat ze al gewone voeding wilt..

Maar goed, als mama verheug ik mij er wel op, nu ze dadelijk 6 maanden is, voorzichtig eens met een groentehapje te beginnen..

13. marjan123

marjan123 Actief lid

Feb 10, 2007
    171
    0
    0
    Een paar tips als je grotere kans hebt op allergieën (hier ook zo):

- inderdaad beginnen met groenten en niet met fruit.
    - schijnbaar is de ene groente/fruit 'allergener' dan de andere, worteltjes zijn bijv. beter om mee te beginnen dan courgette ofzo. Er is vast een website waar dit op staat...?
    - om er zeker van te zijn dat je beeb niet allergisch is voor wat je geeft kun je het beste niet elke dag iets anders geven, maar steeds een week lang één en dezelfde groente geven. Als hij daar goed op reageert dan op naar de volgende etc.

Succes, hier tel ik ook af want mijn kleine zit al te likkebaarden als wij iets eten :)

Share This Page