Flesvoeding op aanvraag, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door misa, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Mijn zoontje is inmiddels al een stukje ouder, maar hier deden we t ook op verzoek.
    Toen hij de leeftijd nog had van je dochtertje, kreeg hij geen voeding meer rond 22.30. Hij dronk gewoon niet, dus liet m slapen, met t gevolg dat hij 's nachts kwam. Niet erg natuurlijk. Dan kreeg hij s nachts voeding.
    Inmiddels is hij 8mnd en heeft een periode van 3 weken klokje rond geslapen.
    Hier heb ik dus de avondvoeding weer ingevoerd, want hij werd 's nachts 2 a 3 keer wakker, dit is echt slopend!
    Nu geef ik hem rond 22.00/22.30 120/4 en dan slaapt hij door tot 6uur. Krijgt dan een fles en slaapt vervolgens tot 8uur.

Ik ken t gevoel! Het is slopend, naar 8 mnd slaapt ik eindelijk weer 6uurtjes achter elkaar!

2. misa

misa Niet meer actief

Bedankt voor jullie ervaringen.

Savonds is ze nog erg slaperig en dus slaapt ze zo weer in. Snachts is ze erg wakker, maar slaapt meestal ook zo weer in.
    Overdag slaapt ze in haar kamertje, in het ledikant. Snachts slaapt ze naast ons in haar wiegje.

Haar snachts alleen troosten vind ik geen optie, want ze is echt erg hongerig dan. Ik probeer altijd eerst wat te rekken met het speentje, in de hoop dat ze weer inslaapt. Heel soms is dat eens gelukt. Maar tegenwoordig lukt dat totaal niet meer.

En sinds woensdagmiddag zijn we op proef over op pepti voeding. Nu heeft ze nog meer honger en komt vaak al om de 3 uur. Mar heel soms ook om de 4 of zelfs 5 uur..! Enerzijds wil ik er geen 5 uur tussenlaten overdag, maar anderzijds is ze dan wel lekker aan het slapen en komt het soms echt wat beter uit savonds.

Blijft lastig hoor met dat ritme.
    Als ze twee maand verder is en nog niet een beetje meer ritme heeft, dan wi ik snachts wel proberen te troosten en in bed te laten. Maar nu vind ik haar nog te jong. Als zij aangeeft honger te hebben, moet ze wa kunnen krijgen.

3. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    ik vind om de 4 uur ook al lang, maargoed ik ben er geen kenner in..
    een kennis van mij, haar dochtertje dronk steeds maar flesjes 90 ml ..maar ze bood standaard 120 aan...zij kwma met haar nog niet aan de max dus was verder geen probleem..( laatste fles telde zij op wat ze de hele dag liet staan uit de flesjes en dat gaf ze als laatste fles ( vaak 120 of soms 150)

ik zou nog echt niet nsachts troosten! kindje heeft gewoon honger hoor, heeeeel veel kindjes hebben snachts nog honger...ik zou dat ehct pas veel later proberen...sowieso zoalng je nog geen zekerheid hebt over haar onrust zou ik dat soort dingen nog niet doen...persoonlijk ;)

Ben je er al uit hoelang ze ongeveer max wakker kan zijn overdag?...meeste kindjes van die leeftijd kunnene cht max 1,5 uur wakker zijn, meestal 3kwartier/1 uur ...

als je dat aahoudt en haar steeds na zo'n tijd op bed legt...creert ze in elk geval een rust ritme, hopelijk leert ze dan ook goed te slapen..ook nadat ze bijv tussendoor wakker wordt en weer zelf opnieuw in slaap kan vallen..op die manier creeer je ook een eetritme...is mijn ervaring, bij beide kindjes in elk geval
    Als ze nu goed slaapt in de doek, kun je dus ook na die bepaalde tijd stanadaar hup ind e doek en slapen maar, al hoewel ik er voor zou kiezen toch in bed leren, en niet wahcten tot ze te moe is...

ik begrijp dat je je zorgen maakt ovr je werk straks..maar vergeet nietd at je kindje nu weer moet wennen aan de pepti...eventuele krmapjes die erbij komen kijken...

4. misa

misa Niet meer actief

Thnxx miis, dat is ook wat ik al doe. Ze blijft vaak maximaal een uur wakker/uit bed en dan gaat ze er weer in. Dit werkte eerst nog niet, maar sinds ze pepti krijgt (sinds woensdagmiddag), gaat het vanaf vrijdag erg goed..! Het ritme niet, maar het inslapen wel. Zo nu en dan heeft ze smiddags nog een onhandig moment, maar meestal werkt de doek dan heel goed en gaat ze 'de volgende ronde' wel gewoon weer slapen in bed.

Maar ja, het ritme is ver te zoeken. Ze drinkt ook al vrij veel. Ik heb het alweer teruggebracht naar flessen van 120+4, omdat ze dus vaak om de 3 uur komt (of nog korter).

Maar zou jij anders een heel vast ritme van om de drie uur aanhouden en dan hopen dat ze de nacht een keertje gaat doortrekken? Of zou je het echt meer laten gebeuren? Dus op verzoek?

Ojs, snachts een fles weigeren doe ik voorlopig echt niet hoor. :)

5. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    oke, nou op zich is om de 3 uur voor mij dus normaal..mijn oudste heeft nooit anders gedaan tot 5 mnd...
    Maar drinkt ze snachts ook om de 3 uur?

Ik zou idd wel zeker werken naar de ritme overdag met 3 uur ofzo...Als zij slaapt, slaapt ze dan wel meer als 3 kwartier? ( die bekende 45 min slaapcyclussen) theoretisch ( en wat bij mijn kids dus gebeurd(e)) slapen ze nog een x 45 min...en dat is dus alweer 1.5 uur aan een dutje...nou en dat halve uurtje eventueel kun je mss nog wat rekken...lekker heel langzaam verschonen, nog wat opfrissen nog btj spelen etc

heeeel fijn dat de pepti lijkt aan te slaaan, hopelijk genoeg! en als dat zo is...dan is het logisch dat je dan nu pas kunt toewerken naar een ritme...nu ze tevreden is/...aangezine er eerst steeds onrust was...

6. misa

misa Niet meer actief

Nou het lijkt valse hoop. Gisteren ging het weer niet super. Misschien een terugval? Misschien werkt de pepti gewoon niet. Vanmorgen ging het goed, maar toen moest ik naar het cb, dus moest ik haar weer wakker maken. Ze ligt er net weer in, dus hopen dat ze het gewoon verder doet als gisteren.

Ze komt snachts ook om de 3 a 4 uur ja.
    Cb dacht aan inbakeren (en 20 min laten huilen). Op de ria blom manier. Dat ze 20 min inbed moet liggen om in slaap te komen vind ik oke, maar als ze haar speen vraagt of huilt, dan ga ik er wel naar toe.
    Dan moest ik na 20 min een miniflesje geven en weer in bed. Dat 3x en daarna een volle fles als ze wil en weer opnieuw. Eventueel met inbakeren erbij. Ik denk dat we dat gaan proberen en eventueel vanaf einde van de week inbakeren als het niet beter gaat.

Ze slaapt soms wel langer dan 45 min en soms niet. Ik ken de slaapcyclus van een baby dus hoop ook altijd dat ze weer in slaap komt. Maar dat lukt dus niet altijd. Zou ze wel altijd meer dan 45 min moeten slapen denk je?

7. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    uit mijn ervairng, lijken ze wakker ...maar zijn ze wel moe...en 45 min slaap is naar mijn idee niet voldoende...natuurlijk hebben ze soms een dagje dat ze gewoon wakker zijn fo een kort dutje ndoen, maar niet elk dutje..

ik hoop dat inbakeren helpt...zie je dan dat ze last heeft van maaiende armpjes? anders zou ik ook denken dat ze gewoon erg prikkelbaar is ? en denk je toch niet kma?

8. misa

misa Niet meer actief

Ik weet het gewoon helemaal niet meer.. Ik was net op het cb en toe ze vroeg hoe het ging moest ik weer eens de huilebalk uithangen.. ;) ik ben gewoon moe en wil haar zo graag tevreden zien. Dus toen kwam ze met haar tips.

Ik vond ook altijd dat 45 min slapen niet genoeg moet zijn. Maar ik had een hele goede slaper hiervoor. :) maar na 45 min slapen, heeft het vaak geen nut meer om te laten liggen want dat wil ze echt niet meer. Of moet ik dan weer die 20 min inslapen rekenen? Wat denk jij?

Ze ligt op haar buik want op de rug slapen doet ze amper. Dus ik zie wel op tegen inbakeren. Maar soms is ze ook op de buik erg bewegelijk, vooral met de armen, maar soms ook met haar hele lijfje.

Kma.. Ik weet het niet meer. We kijken het nog een paar dagen aan en hopen dan dat we kunnen zeggen of het werkt of niet. Want als het eenmaal werkt , kun je dan nog een terugval krijgen? Want vrijdag en zaterdag gingen heel goed maar gisteren weer niet.

9. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ah Misa vind t zo rot voor je al die onzekerheden weet j ook niet meer wat te doen!!!
    Ik hoop dat inbakeren werkt, ik vind wel sls j eenmaal kiest iets uit te proberen hou t dan ook vol want j kan na een paar x nog niet zeggen of t helpt natuurlijk
    (inbakeren hb k ook bij oudste geprobeerd en werkte dus niet want bleek reflux)

Maarja ik zou dan nu eeeeerst de voeding afwachten wanneer j daar zekerheid over hebt dan pas weer iets anders proberen..

Over die 45 min .. Probeer als t lukt zegmaar na 40 min bijv al naast dr bedje te staan geluidloos desnoods geknield en alleen met j arm een speentje geven of wat zachtjes kriebelen op voorhoofd of waar z lekker vindt...
    Zo hb k t altijd gedaan en dor ik t nu ook en dan bn h zegmaar het moment van echt wakker worden voor. Inmiddels hoeft t dus niet meer bij jongste Herl af en toe als hij lichtjes slaapt

Over pepti weet ik niet ( bn natuurlijk geen dokter) maar lees wel vaker hier dat als dat niet helpt ze toch op neocate komen naar probeer anders even n vraag in KMA topic te stellen wellicht kunnen ze j meer vertellen!! Sterkte meis

10. misa

misa Niet meer actief

Vind het lief dat je zo mee denkt en meeleeft. :)

Ik heb net na dhaar eerste cyclus weer een speen ingedaan. Maar ze was toen al wakker. Ze ging uiteindelijk huilen en raakte best wel overstuur. Ik ging er steeds weer heen voor het speentje en na 20 min 30 cc voeding gegeven. Nou toen waren de rapen helemaal gaar.. Ze was helemaal overstuur van het te kleine flesje. In bed liggen ging toen natuurlijk helemaal niet niet. Zo ontzettend sneu. Ik heb haar beloofd dat we dat niet zo weer doen. Bij het in slaap komen voor de eerste cyclus, oke. Maar niet na de tweede cyclus.
    Maar weet je, ze kan het soms ook wél. Dus zou het dan ook 'erg' zijn als ze eens een slaapje van maar 1 cyclus doet? Misschien moet ik haar anders die keren in de draagdoek doen.

Ik weet het ook niet meer. Soms dan laat ze haar allerliefste lach weer eens zien en daar wordt ik dan helemaal blij van..! Maar ze hoeft maar 1 moment weer 'moeilijk' te doen en de moed zakt weer in mijn schoenen.

Ja neocate zou dan het proberen waard zijn, maar ik weet niet of mijn ka dat wel wil. Maar misschien kan ik iets via het cb regelen? Of zou dat alleen met pepti kunnen?
    Ik klets ook wel wat mee in het kma topic. Maar dat is niet zo druk bezocht. :)

Jouw tip van na 40 min naast het bedje staan klinkt als eentje die ik wel kan uitproberen. Dankje!

11. misa

misa Niet meer actief

Nou ik stond net naast/achter het bedje zoals je zei. Na 40 min ongeveer. Je kunt de klok erop gelijk zetten, echt te grappig! Nadat ze een kleine 50 min sliep, gingen haar ogen 2x heel ietsje open. En toen ging ze verder met slapen. Al die tijd met speen nog in de mond (aan een knuffel).
    Een paar minuutjes later woelde ze eventjes, zakte de speen heel ietsje en leek ze in een diepe slaap te vallen.

Ik was dit keer dus niet nodig. Maar ze kan het dus wel. :)

12. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Hmm k snap j ka ook wel, meer als onrust Herft ze niet echt veel symptomen heh ? Huid, ontlasting, spugen etc?

Ja kijk soms haar k m'n zoontje eruit en leg em in d box .. Wanneer ie weer hengelt wieg ik hem altijd netals hoe hij in een doek zit zegmaar .. Als ik zie dat z'n ogen bijna of af en toe dichtvallen breng ik hem Nasr bed...
    Dit doe ik sowieso altijd voordat hij gast slapen, laat hem eerst even relaxen in m'n armen en toegeven aan z'n moeheid masr leg hem nooit slapend weg, snap j ?

Hb j t idee dat het j soms allemaal teveel wordt? Kun j geen hulp vragen ook voor j oudste? Of j moeder ofzo die wat huishoudelijk werk kan overnemen zodat j kan bijtanken ., klinkt ook alsof j echt op bent ...

13. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Oh heeeel fijn! Vaak kunnen ze het ook t best als ze ook echt Herl moe zijn heh..
    Ze was blijkbaar ook gewoon tevreden, geen krampje, boertje of maagzuur dat in d weg zat.

14. misa

misa Niet meer actief

Nee klopt, vanmiddag liet ze ook steeds scheetjes. Ze stonk vreselijk en had er denk ik echt last van. Dan werkt slapen ook niet.

Ja ze heeft veel kleine vage klachten. Maar onrust, soms moeilijk in slapa komen en blijven, moeilijke ontlasting en de verborgen reflux (met bijbehorende klachten) zijn de ergste dingen. Dus ja, dat is heel vaag. Maar ik lees en hoor dat alle standaard klachten niet persé hoeven bij kma. Mijn nichtje (kindje van mijn schoonzus) heeft het ook gehad met erg vage klachten.

Maar ja, ik zit er soms aardig doorheen. Mijn man heeft nu 3 weken vakantie, dus kunnen we het even samen doen. En ons zoontje blijft gewoon 1 dag pw naar opa en oma gaan en 1 dag pw naar het kdv. Voor zijn ritme en onze rust. :)
    En ik krijg van mensen om me heen steeds vaker te horen dat ze gerust eens willen helpen met iets, of willen oppassen als we dat zouden willen. Heel lief!
    Maar ik probeer me sterk te houden, want ik heb geen keuze. Je kunt het moeder zijn gewoon niet even uit zetten. En de jongste bij een oppas te laten vind ik nog geen optie. Daar wordt ik echt niet gelukkger van. Ik ben er wel eens een middag of dagje tussenuit geweest, maar dan was mijn man gewoon thuis. Dat vind ik anders.
    Maar goed, we komen er wel. Het zit gewoon ff hoog en hier schrijven en lezen is gewoon fijn. :)

Ze slaapt trouwens al sinds 18:00 uur..! :)

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ja klopt vage klachten kunnen ook klachten zijn zooooo bij m'n nichtje..

Nee ik zou dat ook niet kunnen die jongste weg brengen .. Zou t ook zo graag zelf willen oplossen en m'n kind dan goed observeren en erachter komen wat t is!
    Ik hoop t zo voor j meis dan kun j tenminste echt genieten!

Hoelang moet j de pepti geven ' aanslaan ' ??

16. misa

misa Niet meer actief

Ja, ik wil gewoon dat het snel beter wordt. En als ik mijn meisje steeds weg zou brengen, dan kan ik er niet goed mee bezig. En daarbij: ik moet in september weer werken, dus ik hoop van harte dat ik het van te voren rustig heb.

Ik ben niet meer overtuigd dat het iets medisch is hoor. Maar zoals ik al zei: ik weet het helemaal niet meer.
    Hetncb vind inbakeren en rust en regelmaat (op hun manier met laten huilen) de eerste optie. Ik vind medisch wat uitsluiten belangrijker. :)

De pepti: ik lees veel dat het na een paar dagen werkt. Maar heb ook al gelezen dat mensen daarna weer een terugval ervaren en dat ze dan over moeten naar iets als neocate.
    Ik weet het dus iet. Ik spreek de ka woensdag en dan zal ik eens overleggen. Maar vaak zeggen ze dat je veranderingen wel 1 a 2 weken moet proberen he.

17. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Ja waarschijnlijk zegt de ka wel dat k nog moet afwachten maar vraag dan om duidelijkheid en tot wanneer en vraag wat de bedoeling is sls t dus echt niet werkt

Zolang j rrr toepast kun j niet veel doen
    Denk n dat de reflux onder controle is ? Vaak door hun groei kan t ook zijn dat d medicatie opgehoogd moet worden ( moest 1x bij mijn zoontje) Herft ze uberhaupt nog reflux symptomen ?
    Kan die geur ontlasting van d pepti komen ?
    Ha voeding stinkt ook zo enorm

Ja laten huilen kn de zi'n proberen echt naast t bed te troosten en steeds er Nasr toe gaan, en hoe erg t ook klinkt soms moet n t even de tijd geven en ineens is t dan over..
    TOevallig m'n zoontje had vanavond een btj raar gedrag .. Was Herl moe.. Zodra in bed gelijk Herl zielig huilen .. Ging steeds troosten Maarja hij bleef huilen .. Eruit gehaald nou werd dus nog erger.. Uiteindelijk rustig gewiegd en weer terug weeeeer huilen pff maar 2x speentje en ineens weg voor 1,5 uur

Kon gewoon z'n draai en slaap niet vatten maar had em eigenlijk niet uit moeten halen daardoor duurde t weer langer

18. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    Sorry hoor typefouten door mobiel

19. misa

misa Niet meer actief

Ja soms weet je ook niet waar je goed aan doet he. Mijn oudste moet ik bij troosten ook echt uit bed halen, want in bed wordt hij helemaal overstuur. Dus elk kindje is anders he.

De stank van de ontlasting was altijd al erg. Ze kreeg al ha en ja die voeding stinkt. Maar pepti... Jeeee wat een vieze lucht! Brr!

Ja ik ga gewoon een duidelijke afspraak met de ka maken en pols wel even wat ze van andere voeding geven vind (neocate oid).

Ze spuugt erg veel slijm/vocht/maagzuur uit. Drukt soms met haar knuistje tegen haar keeltje met een vies trekkend gezicht. Verslikt zich regelmatig en moet hoesten. Ja ophogen ga ik ook om vragen. Welke medicijnen had jij? Ik lees ook wel eens dat kinderen bijv zantac en motilium krijgen tegelijkertijd. Gaan we het dus ook even over hebben. :)

En rrr, ja dat proberen we heel goed te doen. Maar met een kindje wat geen ritme heeft, is dat best lastig. Maar we proberen iig een standaard wakkere tijd aan te houden voor ze het bed weer in gaat voor zover ze daaraan meewerkt. Ze gaat altijd wakker naar bed en het bedritueel is altijd hetzelfde. Mijn man en ik hebben zelfs duidelijk afgesproken dat we precies hetzelfde doen. Het is een kort ritueeltje maar het is er eentje. En de ene keer werkt het goed om haar ff te troosten en steeds even bij haar te kijken of misschien zelfs een aaitje te doen. Maar soms, zoals vanmiddag, raakt ze helemaal overstuur. Dan werkt dat echt niet.

Dus ja. Maar nu nog steeds aan het slapen. De fles is al bijna 4,5 uur geleden. Ik hoorde haar net ff en ging kijken om haar te halen voor de fles. Maar het was in haar slaap. We willen haar vaak wel wakker maken omdat ze anders helemaal een gek ritme krijgt met twee nachtvoedingen. Maar mijn gevoel zei: laat lekker liggen. Dus dat doen we nu. Ik denk dat ze in haar nacht zit zeg maar. Maar wel een beetje op een jammer moment..! ;)

20. misa

misa Niet meer actief

Ik dacht al zoiets,..! Auto correctie?

Deel Deze Pagina