Flesvoeding op uur en tijd?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Speentje, 11 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Hallo dames,

Mijn zoontje is nu bijna 5 weken en geef volledige borstvoeding. Ik wil nu graag gaan beginnen met het afbouwen, dus vanavond wil ik de borstvoeding van 19.00 uur vervangen door KV. Nou vraag ik mij het volgende af:
    Met borstvoeding mag je op verzoek voeden, mijn zoontje komt dus doorgaans om de 4 uur voor voeding, nou heb ik altijd begrepen dat je bij flesvoeding om de 3 uur (of zoveel uur dat normaal is bij een baby van 5 weken) MOET voeden. Het is dus geen vraag en aanbod zoals dat is bij borstvoeding. Nu is mijn zoontje helemaal geen hongerige baby en vroeg mij dus af ik de volgende voeding nu perse 3 uur na zijn KV moet geven of als mijn zoontje nog lekker ligt te slapen de volgende borstvoeding dus weer na 4 uur mag geven.

Komt KV echt zo nauwkeurig of mag je er toch nog een beetje mee "spelen" afhankelijk van je kindje zijn behoefte? Elke baby is tenslotte anders. De een heeft meer honger dan de ander.

Ik hoop dat een beetje een duidelijk verhaal is.

2. Marnick

Marnick Fanatiek lid

16 mrt 2008
    1.167
    0
    0
    Je verhaal is wel duidelijk hoor!

Maar het is absoluut niet waar dat je bij flesvoeding niet op verzoek mag voeden. Als je zoontje om de vier uur komt, moet je dat lekker zo laten, lijkt mij. Ik zou alleen niet meer dan vier uur tussen twee voedingen laten, dat lijkt me wat veel voor zo'n kleintje. Maar dat doe je dus ook niet....

succes ermee!

3. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Ik zou dan gewoon met KV ook 4 uur ertussen laten hoor, alleen dus idd niet langer vanwege de suikerspiegel.
    Maar KV mag ook op verzoek hoor, alleen binnen bepaalde grensen zoals niet korter dan 2,5 uur op elkaar vanwege de darmpjes en bij kleintjes niet langer dan 4 uur..

4. Makkie

Makkie Niet meer actief

wij hebben KV ook altijd op verzoek gedaan. Nu komt hij zelf om de 4 uur, maar als ie soms toch eerder honger heeft, dan geef ik ook gewoon eerder hoor! Dus gewoon doen wat je kindje aangeeft. Ik zou ook niet langer dan 4 uur ertussen laten, maar dat was je toch niet van plan. ;)

5. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    nee hoor je kunt gewoon op verzoek voeden. Heb ik ook altijd gedaan.

6. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Hier ook op verzoek, zolang je je maar aan bepaalde richtlijnen houdt!

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook op verzoek..
    Maar wel een max van 4 uur overdag, en 's nachts "het gewicht in ponden = aantal uur maximaal doorslapen".

Maar mijn zoontje heeft die grenzen eigenlijk nooit gehaald..

8. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    He, dat wist ik niet. Julian heeft al een paar keer het klokje rond geslapen van 20:00 tot 7:00 ongeveer. Maar hij zal nu ongeveer 6 kilo zijn, dus volgens de richtlijn komt het dan helemaal goed.

En dan weer even on-topic: Gewoon lekker op verzoek blijven voeden. Je kindje heeft uit zichzelf al een fijn ritme, dus waarom zou je dat op de kop gaan gooien?

9. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    Wat zijn die richtlijnen? Ik voed ook op verzoek, maar wist niet dat er richtlijnen voor zijn.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat komt een beetje neer op: Minstens 2,5 uur ertussen en max 4 uur, hoewel ik ook weleens 4,5 tot 5 uur ertussen liet (als ze echt moe was en eerst moest slapen om te kunnen/willen eten) , maar toen was ze dus al wel 10 weken en eigenlijk regelde ze het over het algemeen perfect zelf.

11. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden! Ik ga dus lekker door met voeden op verzoek als hij KV krijgt. Ik laat er op dit moment sowieso niet meer dan 4 uur tussen zitten. Meestal slaapt hij dan nog wel, maar maak hem eigenlijk altijd wakker anders vind ik dat er teveel tijd tussen de voedingen komt.

@deepfreeze: goeie tip van gewicht in ponden=max. aantal uren doorslapen! Mijn zoontje is nu 8 pond, maar redt het nog niet om de hele nacht door te slapen. Hij komt meestal nog twee keer...

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Deze regel komt hier vanuit het ziekenhuis. Bij 6 kilo mogen ze dus de nacht doorslapen. maar hier zijn we nooit verder gekomen dan 11 uur..

En met 5 weken zaten wij ook nog op 2 nachtflessen (toen al 10 pond baby). Rond de 7 weken over naar 1, en rond 13 weken van 23-8 slapen :)

Deel Deze Pagina