Hoi allemaal, Mijn dochter Emma is 10 weken oud. Ik geef haar i.p alleen borstvoeding (alles via fles). Echter heb ik de laatste tijd wat minder productie dus redt ik het niet altijd om aan de vraag te kunnen voldoen. Ik besloot om uit voorzorg kunstvoeding in huis te halen om te beginnen Kruidvat comfort care (aangezien Emma nogal kan kreunen en steunen om te poepen, met bv wel altijd geregelde poepluiers). Deze voeding heeft ze 2x gehad en daarop spuugde zij beide keren de fles volledig uit. Dus geen succes en hongerige baby. Weer een tijdje kunnen teren op bv, maar toch weer poedermelk moeten geven, dit keer Nutrilon a.r. Ook dit drinkt ze met smaak, maar het gevolg is enorme darmkrampen en obstipatie, dus onrust en huilen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Gebeld met GGD zij zeggen gewoon door met de a.r omdat wisselingen niet goed zijn, snap ik... Maar dit is echt enorm zielig. Ik had Nutrilon gemaild en zij belden net met advies om gewoon de standaard voeding te doen evt in combi met Nutriton. (Ik had gevraagd of het goed was om Omneo te geven). Dus wat te doen, heeft iemand ervaring? Moet ik gewoon de Nutrilon standaard geven? Ik lees ook wisselende berichten over Friso voeding. Ik hoor heel graag wat te doen. Gr, Renate
Ik heb beide voedingen in 1 fles gedaan. 1 of 2 scheppen kunstvoeding en dat aanvullende met gekolfde moedermelk. Dan is de verandering minder groot. Dan kun je het, indien gewenst, ook opbouwen.
Ik zou geen jbpm gaan gebruiken omdat dat soms juist voor problemen zorgt. Zover ik weet wordt h.a. voeding vaak beter geaccepteerd icm met bv, juist omdat het lichter verteerbaar is. Bv is dat namelijk ook. Mengen zou idd ook een goede optie zijn.
Toen ik moest bijvoeden adviseerde de kraamhulp mij Hero Baby hypoallergeen. En hoeveel geef je in een keer? Het beste is om echt kleine beetjes te geven. Het valt toch anders dan bv. Daarnaast geldt ook: je productie wordt niet beter als je bij gaat voeden, dat is helaas wel echt zo.
Ze is nu weer tevreden, 2 dagen weer volledig borst gehad. Ik kolf alles aangezien Emma niet adequaat aan de borst drinkt. Dus bijvoeden doe ik alleen als ik te weinig productie heb... Ze heeft eergister een half flesje borst gehad en daarna een half flesje kunst, was misschien 80 cc en daarvan dus helemaal van slag. Mocht het nodig zijn probeer ik de Nutrilon standaard zonder jbpm. Dan maar hopen dat dit goed zal gaan. Is het normaal dat Emma nog steeds a 3 uur om voeding vraagt, ook 's nachts?? Ze is bijna 11 weken. Bv is natuurlijk wel lichter verteerbaar, dus schijnen ze vaker te willen drinken. Maar beetje meer doorslapen zal toch fijn zijn. Hoef gelukkig pas in maart te werken, maar dat wordt wel pittig als ze mij de halve nachten wakker houd... Bedankt voor de reacties.
Mijn ervaring is dat kolven lang niet zo effectief is voor je productie als live voeden. Leg je haar nog wel aan?
Nee ik leg haar niet meer aan, ze hapt continu en laat los. En ze valt direct in slaap, funest voor mijn tepels en zo hou ik helemaal geen tijd over. Dus dat wil ik ook niet meer. Ik probeer zo lang mogelijk nog in ieder geval een paar borstvoedingen (via fles) te houden. Maar als ik weer ga werken moet ze toch ook aan de kunstvoeding omdat ik geen voorraad kan aanleggen.
Misschien de HA voeding proberen, die is lichter verteerbaar en soms prettiger voor kindjes die borstvoeding gewend zijn, valt minder zwaar. Al zou ik ook niet constant andere voeding uitproberen, dat is voor je kindje ook niet prettig. Hier ook een beetje gedoe gehad met de combi van borst en fles, de krampjes enz. werden toen veel erger, had echt het idee dat 't door de gecombineerde voeding kwam. Toen hij eenmaal volledig over was op flesvoeding was het veel minder. Dat ze nog niet doorslaapt is normaal hoor, al snap ik dat het vermoeiend is dat ze om de 3 uur komt, maar het is niet vreemd. Er valt helaas weinig aan te sturen. Zelf lekker op tijd naar bed gaan en evt. je man/ vriend 's avonds de laatste fles laten geven, zodat je mooi een blokje van 6 uur achter elkaar kan slapen.
Niet om je weer aan de borst te willen hebben, maar wel vragen erover. Is haar tong en lipriempje nagekeken? Heeft ze een afplatting of voorkeurshouding? Ik heb 2 verschillende redenen om deze 2 vragen. De eerste vraag is omdat bij een te kort riempje het voor een baby lastiger is om aan de borst te drinken. Op latere leeftijd kan dit ook problemen geven met tanden en/of spraak. Dus ookal wil je niet meer uit de borst laten drinken kan het wel nuttig zijn om dit even na te (laten) kijken. De 2e vraag; mijn oudste zoon liet ook telkens los aan de borst en oa om die reden ben ik fv gaan geven. Later bleek hij kiss te hebben, zijn nekwervel zat vast en het deed dus pijn bij hem. Hiervoor zijn we bij een osteopaat geweest en dat was de oplossing voor ons. En bedenk dat je recht heb op kolftijd op werk. Men hoort daar ook een geschikte plek voor te bieden. Als je dat niet wilt, prima. Maar weet dat je er recht op hebt.
Ze heeft geen te kort tongriempje en ook geen voorkeurshouding. Ze is te vroeg geboren en heeft sondevoeding gehad. In het ziekenhuis mocht ze maar 2x per dag aan de borst. Daarna ben ik zelf opgenomen geweest in een ander ziekenhuis, dus heb ik haar 2 dagen moeten missen en heeft ze volledig fles gehad. Daarna nog wel geprobeerd maar ze dronk niet goed en als ze dat wel deed nog steeds niet verzadigd. Dus daar ben ik mee opgehouden. Anders ben ik de hele dag aan het voeden. Ik wil ook zeker als het lukt nog kolven op het werk. Maar ze zal dan bij de oppas toch kunstvoeding voeten krijgen. Vannacht voor het eerst een fles standaard Nutrilon gegeven om half 3... Tot nu toe gaat het goed, vanmorgen wel behoorlijk kreunen om te poepen... Maar wel volle luier. Vanmiddag klein mondje gespuugd. Na die fles steeds weer borstvoeding gehad... Ze krijgt het dus ook alleen als ik tekort heb. Durf nog niet te hard te juichen... Vorige keer had ze de dag na de kv voornamelijk last... Fingers crossed!
zou je op zich meer voeding willen produceren? of is het de bedoeling dat je langzaam afbouwt? want dat begrijp ik er niet helemaal uit en is handig bij het zoeken naar een antwoord. bij afbouwen zal ze dus sowieso fv moeten gaan krijgen dus moet je daar een fijne voeding in gaan vinden. Als je meer voeding zou willen kolven zodat je geen fv hoeft te hebben kun je ook je productie opkrikken. ik heb ook fulltime gekolft en moest wel eens opkrikken. als gewoon kunt kolven op het werk hoeft ze dan toch geen fv bij de oppas? kan dan gewoon gekolfde melk zijn?
Ik heb geen afgekolfde melk in voorraad dus vandaar dat ze dat niet bij de oppas kan krijgen. Het opkrikken van de voeding lukt niet, heb al vaker gekolfd etc... En inmiddels gevoelige tepels van al het kolven. Ik wil dus eigenlijk straks een beetje 50/50 geven dus vandaag op zoek naar goede tv. Toch wel weer wat krampjes, ontzettend veel scheten. Nu ook weer hard huilen. Maar overdag vrij rustig geweest.
Ik heb, als dat nodig was, bijgevoed met hypo allergene voeding. Die schijnt lichter verteerbaar te zijn.
Ik moet zeggen het gaat best goed, gisteravond weer een fles kv gehad. Ze poept gelukkig wel, kost iets meer moeite. Verder is ze vrolijk en rustig. Dus ben wel opgelucht! Legt wat minder druk op het kolven. Kolf nu weer goed trouwens. Ik geef haar denk ik elke avond 1X kv zo kunnen de darmen er goed aan wennen. De rest bv.
Wat je ook nog zou kunnen doen op het moment dat je wat minder gekolfd hebt is het flesje aanvullen met kunstvoeding. Bijvoorbeeld 50-50. Op het moment dat je besluit te gaan stoppen met bv zou ik het ook altijd zo afbouwen(dus mengen). Bij ons beviel de Nutrilon Ha goed.
Ik heb,met 3 kindjes, nooit een voorraad gehad. Wat ik op het werk had gekolfd,ging de volgende dag (of wanneer ze naar de gastouder gingen) mee. Mijn productie was prima,maar mijn borsten en kolven,dat was geen fijne combi (ondanks goede kolf,fijne kolfruimte en voldoende tijd). Ik kolfde net voldoende,soms was het nodig om wat aan te vullen met kV. Dus een voorraad aanleggen is niet noodzakelijk👍
Ik denk dat je heel veel kunt hebben aan een lactatiekundige. Zowel om je te helpen voldoende te kolven als om je kind aan de borst te krijgen. Op zich is het niet zo moeilijk om weer een beetje voorraad aan te leggen door een paar dagen een uur na een ochtendvoeding extra te kolven.