Hoihoi, Mijn baby is 4 weken en 3 dagen en zit nu op volledig kunstvoeding. 3 weken volledig borstvoeding gegeven en vervolgens ( helaas, blijf geteisterd door schuldgevoel van falen) afgebouwd en nu sinds 3 dagen volledig op kunstvoeding. Ze woog afgelopen woensdag 4385gr en kwam van 4010 gram ( 2 weken geleden) Ik geef overdag om de 3,5 uur 110 cc Nutrilon standaard nr 1, daar moet ik haar de ene keer wakker voor maken ( meestal 's ochtends en 's avonds laat) en de andere keer lijkt ze een uur van te voren alweer honger te hebben, ze is dan iig wakker, of heeft helemaal niet geslapen maar ik probeer het vaak wel te rekken naar 3,5 u omdat als je haar in dat uur dat je rekt bij je neemt, is ze vaak ook wel weer in slaap te wiegen ( dan is de honger dus toch niet zo groot??) 's nachts laat ik haar slapen tot ze komt en dat is tussen de 5 - 7 uur. Ik hanteer dus geen vaste tijden omdat de nachten nog wel eens wisselen maar wel de tijden tussen de voedingen staan vast. Dat betekent dat ze meestal 2 dagen 6 flessen krijgt en omdat ze schuift qua tijden in de nacht ze eens in de 3 dagen op 7 flessen uitkomt, allen van 110 cc. Volgens het cb helemaal prima. Nu is ze dus bijna 4 ons gegroeid in 2 weken, betekent dat dan ook dat ik elke week ( ze groeit dan 150 - 200 gr per week gemiddeld dan?) de voeding iets op moet hogen? Ik heb uitgerekend dat met 150 ml voeding per kg gewicht je dan uitkomt op ongeveer 20 cc per week ophogen. Ik zat te denken aan 2 flessen per dag op te hogen naar 120 cc ipv 110cc, iig de laatste fles zodat ze goed kan slapen in de nacht en welke fles kan ik het beste nog meer ophogen? Ze heeft meestal zo tussen 13.00u en 19.00u. moeite met slapen en veel huilen, honger? ik weet het niet... Is het dan handig om bijvoorbeeld de fles van ergens in de middag op op te hogen? Of is het beter om één fles met 20 cc op te hogen? 2 vragen dus: - wat vinden jullie van dit voedingsschema, strookt dat een beetje met een baby van haar leeftijd? ( vind het zelf nl erg moeilijk in te schatten, cb zegt, als je een tevreden baby hebt dan is het goed maar wanneer heb je een tevreden baby? in de late avond t/m de late ochtend heb ik een tevreden baby, alles daar tussenin niet, dan doet ze korte slaapjes en huilt ze of slaapt ze helemaal niet en huilt ze, maar ik weet niet goed waarom? Is 6 en soms 7 flessen oke, of is jullie ervaring dat ze misschien meer flessen met minder beter zal vinden? - klopt het dat ik per week de totale voeding dan iets kan ophogen met 20 cc of moet ik dat anders aanpakken? ( ik ga over 2 wkn weer wegen op cb Ik hoop dat jullie mij met jullie ervaring iets op weg kunnen helpen, het blijft een zoektocht? Ter info: ik gebruik een dr brown fles met prematuur speen en ze doet incl 1 x boeren tussen de 15-25 minuten per fles, dat verschilt maar zit niet een logica ( qua tijd of dagdeel) in wanneer ze er korter of langer over doet. Dank jullie wel alvast
Hoi! Lastig hè elke keer met die voedingen. Ik zou me als ik jou was niet te veel bezig houden over ophogen obv haar gewicht, maar pas ophogen zodra je ziet dat ze daar behoefte aan heeft. Hier waren de signalen: Na een fles niet meer tevreden zijn en/of steeds eerder voor een fles komen. De rekensom 150ml * gewicht hou ik aan als maximum voeding per 24 uur. Maar het is een richtlijn hè?! Zoals je zegt hoef je natuurlijk niet meteen alle flessen ineens op te hogen. Probeer het eens in de middag als ze zo onrustig is. Als je nu al 110 geeft zou ik 120+4 (=135) maken en aanbieden. Ze zal vanzelf wel aangeven wanneer ze genoeg heeft. Als hij helemaal op gaat en ze daarna lekker tevreden is dan weer je meteen dat ze honger had Mocht ze structureel meer vragen dan de maximale hoeveelheid dan kun je ook forte voeding voor hongerige baby's proberen. Hier doet mijn dochter het uitstekend op! Zowel zij als haar grote broer is/was een hongerlapje
Dank voor je reactie! Wat ik echt nog heel moeilijk vind is om te bepalen wanneer ze eerder komt... Ik herken het hongerhuiltje nog niet zo ( voel me zo'n slechte moeder soms) maar heb in de middag soms het idee dat ze ook gewoon oververmoeid is omdat ze dan slecht slaapt. Als ik haar dan huilend uit haar wiegje pak lukt het soms ook wel weer om haar in mn armen in slaap te wiegen ( voor korte tijd, terugleggen in wiegje lukt dan niet meer) waardoor ik dus niet goed weet of het honger is of vermoeidheid. 's nachts doet ze het soms 7 uur op een fles, en 's ochtends slapen gaat ook vaak goed, dan moet ik haar wakker maken voor de voeding dus veels te weinig zou ze dan niet krijgen? En daarbij is het vaak 1,5u voor de volgende voeding dat ze huilt, dus dat zou wel heel vroeg zijn voor heel veel honger, dat zit je toch meer te denken dat ze een half uur oid eerder zou moeten komen?
Geen baby is hetzelfde en dus geen is er vaak niet 1 antwoord passend voor elke baby. Wat vind ik vooral belangerijk? Dat je kindje tevreden is en je niet overvoert. Te veel flesvoeding kan namelijk erg belastend zijn voor je kindje. 6 of 7 flessen is prima. Onze jongste had op deze leeftijd nog 8 flessen, met 2 maanden zat hij op 7 flessen. Verder zou ik niet continu ophogen naar gewicht. Gewicht zegt namelijk wel wat de richtlijn is, maar niet de behoefte van je kindje. Ik zou dus wel uitrekenen wat je mag geven per 24 uur en daarmee rekening houden dat je 7 flessen geeft. Dit betekend niet dat elke fles even groot 'moet' zijn, maar dan heb je wel de richtlijn. Voor het slechte slapen in de middag, heb je al eens een ergonomische draagdoek geprobeerd? En dat je twijfelt en onzeker bent zegt niets over wel of geen goede moeder. Dit zegt dat je ook maar een mens bent. Een nieuwe moeder die het beste wil voor haar kindje.
Ik zou ook niet wekelijks ophogen, maar gewoon kijken wat ze zelf aangeeft. Wanneer ze ineens korter tussen de voedingen laat, dan kun je gewoon ophogen met 30+1 en dan vervolgens kijken wat ze daarvan opdrinkt en hoe ze het doet. Ook qua schema zou ik het een beetje loslaten. Gewoon kijken wanneer ze zelf komt en max 4 uur er tussen houden. Waarschijnlijk kom je dan per dag op een gemiddeld aantal cc wat past bij haar gewicht. Als ze idd niet tussen 2 voedingen slaapt, zal ze moe zijn. Heb je al geprobeerd om haar gewoon lekker bij jou te laten slapen? Misschien dat ze dan wat meer/beter slaapt.
Ophogen naar behoefte. Inderdaad pas als ze aangeeft niet meer tevreden te zijn met haar flesje. Vaak kleinere hoeveelheden geven is vele malen beter dan grote plonzen in één keer. Op die manier kun je veel beter mee bewegen met de behoefte van je kindje. Ook als het CB zegt dat je de flesvoedingen groter mag maken in minder voedingen, niet doen! En het is lastig om precies te zien wat voor huiltje je kindje heeft. Bedenk dat je nog maar 4 weken moeder bent van een kindje wat geboren is. Moederschap moet je gewoon leren. Dus wees niet te hard voor jezelf! Probeer je ook niet schuldig te voelen over het niet slagen van de borstvoeding. Flesvoeding is ook prima. Geniet vooral ook veel van de momentjes met je kindje. Ik zou je toch willen adviseren om je kindje in een draagdoek of iets dergelijks te dragen als ze zo onrustig is. Je hebt dan meer je handen vrij en voor een pasgeboren baby is dat gewoon fijn. Ze ruikt je, voelt je, hoort je hart kloppen. Ze is nog maar 4 weekjes, het is nog een piepje. Ze heeft je lijf gewoon nog heel hard nodig. Bij mijn tweede is de borstvoeding ook niet gelukt. Het was fysiek te zwaar voor mij vanwege complicaties bij haar geboorte. Trok het gewoon niet. Ik heb haar wel veel bij mij gedragen. Dit compenseerde ook voor het huid op huid contact wat ik toch miste door het geen borstvoeding meer geven. Succes!
Over het niet herkennen van de huiltjes moet je je niet schuldig voelen. Ik merkte pas na 3maanden dat ik wist welk huiltje waarvoor was en nog heb ik het niet altijd goed. Yoshua is een flinke baby en het cb vond dat hij dus ook veel voeding nodig had wat dus niet zo is. Hij heeft ongeveer 2maanden 7flessen per dag gehad. Ophogen aan de hand vande groei zou ik niet doen. Gewoon ophogen als je denkt dat je kindje het nodig heeft. Als je twijfelt, gewoon een flesje ophogen en kijken hoe het gaat. Ik zit nu ook te twijfelen of ik weer moet ophogen omdat hij smiddags eerder voor zn fles komt dan vorige week. Ik ga dus de fles daarvoor ophogen. Hij krijgt om 13.00 en daarna om 17.00, maar vaak als om 16.30 brullen om zn fles. Vandaag krijgt hij dus om 13.00 30cc meer en dan kijk ik wat hij doet. Die onzekerheid heeft iedere moeder, dat maakt je juist een goede moeder. Ieder kindje is anders en iedere moeder moet wennen. Yoshua is mn 3de kindje en ook ik ben soms nog steeds onzeker en zit met vragen. Geef jezelf ook de tijd om je kindje te leren kennen. Er komt een dag dat je denkt he ik weet waar de huiltjes voor zijn.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik moet het miss wat meer loslaten en goed naar haar kijken. Ik ben ook begonnen met het bijhouden van een dagboekje. Ik heb idd een ergonomische draagdoek, daarin slaapt ze heerlijk, maar alleen als ik wandel dus die gebruik ik met name buitenshuis. ( kinderwagen mee als winkelwagen en heerlijk de grote boodschappen doen) Wat de situatie nu nog wat ingewikkelder maakt is dat ik aan het proberen ben de borstvoeding weer op gang te brengen, ( onder begeleiding van lactatiekundige) ik leg haar nu voor elke fles, maar de productie is nog niet heel hoog waardoor ze niet veel binnenkrijgt. Ik wil nog een laatste poging doen om de borstvoeding te laten slagen, dan heb ik alles op alles gezet en als het dan nog niet lukt, dan kan ik het hopelijk ook echt loslaten. Heel erg fijn om jullie ervaringen en flesschemas te lezen, geeft me een goede houvast want cb kom ik ook niet echt verder mee..