flesvoeding voor 24 uur maken

Discussie in 'Voeding' gestart door Carro, 28 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn kraamverzorgster bij de jongste maakte het liefst voor 24 uur voeding klaar om in de koelkast te zetten. :$
    Schat van een vrouw verder, maar tja... :)

Maar jij zit dichter bij het vuur, misschien kan je in ieder geval bij jouw bureau er iets mee?

2. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dit stond in mijn eerste reactie:
    Dit water mag desgewenst op temperatuur worden gebracht met behulp van een geiser of boiler. Als de kraan niet regelmatig wordt gebruikt, is het raadzaam het water eerst even door te laten stromen. Warm water uit boiler of geiser bevat niet meer zware metalen dan koud leidingwater. Als er in huis nog sprake is van loden leidingen, wordt geadviseerd de kunstvoeding aan te maken met water uit een fles of pak.

Dit is een quote uit de richtlijn van het ncj. Ik lees hier dat warm water wel gebruikt mag worden. Op diezelfde quote reageer jij dat je nergens anders hebt kunnen vinden dat het mag. Je kan het nalezen op https://www.ncj.nl/richtlijnen/jgzrichtlijnenwebsite/details-richtlijn/?richtlijn=4&rlpag=526

Shakes, de bron die je aanhaalt betreft Belgisch water. Je hebt voor wat Belgisch water betreft waarschijnlijk helemaal gelijk.

Red88 waarop baseer jij jouw professionele standpunt dat warm water niet gebruikt mag worden? Is er een recenter onderzoek wat het ncj niet heeft meegenomen? Het onderzoek van het ncj dateert van 2004 namelijk.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Dat geeft de betrouwbaarheid weer van het cjg. Dus ook de betrouwbaarheid van jouw link ;)

4. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Ik zou denken dat als er ook maar enigszins twijfel is of verschillende adviezen gegeven worden, je de meest veilige manier pakt. Maar blijkbaar denkt niet iedereen daar hetzelfde over.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Precies

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben blij dit nog van een kraamverzorgende te horen, want nu wordt bijna overal ander advies gegeven.

7. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Je kunt wel voeding klaarmaken voor 24u.
    Het water moet gekookt zijn en afgekoels, je maakt het dus klaar met koud water, bewaren in een koelkast met een temperatuur van 4 graden.
    Niet in de deur bewaren.

Van de bacteriegroei is helemaal waar,maar met de juiste voorbereiding kan t prima en als je dat prettig vind.

Uit de kan schenk je dan precies de hoeveelheid voeding die je kindje mag hebben en gooi je weinig weg.

8. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Oei.. toen ik schreef dat wat ik over hou van voeding 1 in de koelkast zet en bij voeding 2 gebruik was ik zo'n beetje een ontaarde moeder die het financieel eigenlijk niet breed genoeg had om een kind te onderhouden.. ;) :D

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
  10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Volgens mij zeggen NCJ en RIVM hetzelfde. Er is natuurlijk een verschil tussen vooraf bereiden en restjes bewaren. Overigens dateren de bronnen van dit nieuwere artikel van voor 1990. Geen nieuwe inzichten dus.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Waar lees je dan dat je voeding per 24 uur mag klaar maken?

Er staat alleen dat het mag als er geen andere opties mogelijk zijn en de temp van je koelkast op 4 graden (wat vaak thuis niet is) staat. Dus dan is niet het advies dat je best vooraf voeding kunt klaarmaken en kan bewaren. Het advies is juist dit niet te doen.

En in de gevallen die hier beschreven worden komt het over als gemakzucht en niets willen weggooien. Dat lijken mij niet de reden "als er geen andere opties zijn".

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb nergens gezegd dat voeding thuis voor 24 uur gemaakt mag worden hoor. Ik heb ergens 8 uur genoemd, maar inderdaad met een maximum temperatuur van 4 graden. Ik zei alleen dat ik denk dat we het eens zijn over vooraf bereiden en restjes bewaren en dat het artikel geen nieuwe inzichten bevat.

13. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Wij hadden een kraamhulp van de oude stempel en in overleg met de verloskundige mocht zij (en later wij zelf ook) voeding klaarmaken voor 24 uur. Voordeel is dat je dan bijna niks weg hoeft te gooien. We begonnen met een flesje van 10cc (en een schep poeder is voor 30cc) en elke dag met 10cc ophogen, dan gooi je toch aardig wat weg per flesje.

Water koken, af laten koelen, poeder erdoor, kan afdekken en in een schone koelkast zetten (niet in de deur) en binnen 24 uur gebruiken.

Bij de oudste deden we het op een gegeven moment ook zo en bij allebei onze jongens nooit problemen gehad. Zal waarschijnlijk zeer onverantwoord zijn in de ogen van velen, maar als kraamhulp en vk het geen probleem vinden, dan sluit ik me daar in dit geval graag bij aan.

Deel Deze Pagina