Onze dochter is nu 11 weken en krijgt ongeveer 5x150 flesvoeding per dag, soms een klein beetje meer. Mijn schoonzusje haar zoontje is 1 week en krijgt de borst. Ze gaf hem gisteravond een flesje van 130 cc afgekolfte melk, en dat dronk ie helemaal op!! Is dat wel gezond, zo veel voor een baby van 1 week? Ze zeggen dat die kleintjes precies zoveel drinken als ze nodig hebben.. maar kunnen ze echt niet teveel binnenkrijgen bij borstvoeding? Vind het zo'n verschil tov de regels voor flesvoeding.
Het is wel veel!! Bv uit de fles kunnen ze meer van drinken dan uit de borst omdat het ze minder moeite kost. Maar zoveel heeft hij echt nog niet nodig. Of het kwaad kan weet ik eigenlijk niet. Klein vreetzakkie! Haha
Bij BV kan dit absoluut geen kwaad. Het is een van de grote voordelen tov de fles: er is geen limiet, het is onbeperkt, en het is altijd gezond. Het is wel veel voor zo'n kleintje hoor, maar uit de borst kunnen ze nog veeel meer halen. Mag allemaal
Vanaf 4 weken kan je schoonzus gaan oefenen met flesjes geven, mits kindje goed drinkt aan de borst. Eerder is niet aan te raden, ivm borst/tepelverwarring. Het is belangrijk dat baby eerst goed de borst-drinktechniek onder de knie heeft. Dus met 1 week al een fles geven...mwah. Ik zou er dus wel heel voorzichtig mee zijn. En zeker s'avonds beter aan de borst ivm clusteren. Uitkijken met te grote hoeveelheden; dat kan het vraag/aanbod aan de borst verstoren.
Bij een kind van 1 week is dit heel erg veel. Meer dan er in het maagje past, met een week is de maag zo groot als een walnoot ongeveer.
Mijn kind kreeg in het zh flesvoeding omdat mijn bv niet goed op gang kwam en dat is uiteindelijk funest geweest voor mijn bv, ik kon er gewoon niet tegenop kolven, dus het lijkt me geen goed idee om zon kleintje al zo veel kV uit een fles te geven. Bv kunnen ze wel heel veel uithalen dus ze zouden best zoveel kunnen drinken uit de borst. Deed mijn kind soms ook (voor en na wegen krijg je een redelijk idee van hoeveel ze drinken) maar live bv was zeldzaam hier. Of het kwaad kan, ja ik denk het wel, dat was hier wel het geval.
Een baby hoort te 'werken' voor een voeding. Een baby krijgt pas na 15-20 minuten een verzadigd gevoel. Dat is niet fles of borstvoeding gerelateerd, maar baby eigen. Een borst werkt ook anders dan een fles, je hebt eerst de toeschietreflex en later wordt het steeds moeizamer drinken. Een fles geeft continu dezelfde hoeveelheid. Door te zorgen dat een fv niet te snel gaat krijgt een kindje het verzadigde gevoel. Dus bij een 'verkeerde' fles kun je een baby heel makkelijk overvoeren.
O, ik zie nu dat hij een week oud is. Ja, dat is wel heel veel, en je kan beter niet eerder dan 4 weken beginnen met een fles oefenen. Aan de borst moeten ze er veel harder voor werken en zullen ze (door de natuur zo geregeld) niet zulke grote hoeveelheden binnenkrijgen.
Mijn zoon dronk met 3 weken steeds 130/140 ml, aan de borst! Ik heb toen namelijk steeds gewogen omdat ik wilde weten wat hij binnen kreeg op advies van een lk. Hij deed dit trouwens in 10 minuten, niet echt heel fijn dus.. Verschilt gewoon per kind.
Met bv doen ze veel langer over een bepaalde hoeveelheid. De gemiddelde fles heeft een groot gat en daardoor drinkt een kleintje veel sneller! Pas na 20 min geef de maag aan genoeg te hebben gehad, dus logisch dat een kindje dat bv gewend is te veel drinkt. Hier kan ze ziek van worden, misselijk.