Ik denk dat mijn dochter kma heeft ik wil nu koemelkvrij gaan eten. Maar hoe doe je dat met je maaltijden?? Vooral het ontbijt en lunch..
Me dochter heeft KMA, maar eet gewoon met de pot mee. (of ik eet eerder met haar mee) Onbijt: Moutbrood van tarvo (is zonder koemelkeiwit) maar er zijn meer broden koemelkvrij. Boter is er ook in de plantaardige variant (dus ook koemelkvrij), en redelijk wat vleeswaren zijn koemelkvrij. Zoet beleg: Jam/stroop Lunch: hetzelfde?? of je zou ook eventueel fruit kunnen eten als onbijt/lunch. Kwa drinken: thee/vruchtensappen of eventueel sojamelk (maar meeste baby's hebben deze allergie ook als ze KMA hebben)
Veel supermarkten hebben koemelkvrij brood, dus dat is vrij simpel. Even zoeken misschien. Jumbo heeft oerbrood (geloof ik?). Als je brood bij een bakker koopt, ook aangeven zonder broodverbeteraar. Daar zit ook koemelk in. Verder kan je veel eten. Jumbo pure hagelslag, jumbo pure vlokken, jumbo speculoos, pindakaas, appelstroop, soorten vleeswaren. Bij koken, gewoon zonder pakjes, dat scheelt een hoop. Blue band vloeibaar (bakken en braden) is koemelk vrij en diverse kuipjes ook. Verder zou ik geen 'vervangers' in de soja hoek zoeken. Soja-eiwitten lijken te veel op koemelkeiwitten en geven een kruisallergie. Ook notenmelk, bijv amandelmelk, zou ik niet te veel gebruiken. Rijstemelk kan wel en kan je bijv ook prima pannenkoeken mee maken. De eerste week/weken is het even zoeken en bij alles nadenken. Daarna wordt het makkelijker. Via voedingscentrum is ook een boekje te koop waarin je aan kan geven welke producten vermeden moeten worden. Hierin staan alle producten die mogen (wel altijd controleren ivm mogelijk verouderde producten)
O super dat mout brood dat bakken ze bij de bakkerij waar mijn man werkt.. Maar voor nu ga ik eerst 5 weken op vakantie naar turkije dus dat gaat nog wel even zoeken worden want dat is vooral witbrood..