Overal gezocht, maar nergens kan ik een overzicht vinden. Ooit ergens heb ik op dit forum zo'n lijstje gelezen. Ik ben er naar op zoek, omdat zl nog steeds onrustige darmen heeft en we via de alternatieve weg hebben ontdekt dat hij oa. gevoelig is voor koemelk. We willen graag een alternatief voor onze huidige standaard flesvoeding. Omdat zl nog 3/4 flesjes drinkt vinden we dat teveel om over te stappen naar geitenmelk oid. Ook merkten we dat dat niet voldoende verzadigd. Wie kan mij meer vertellen over de verschillende soorten koemelkvrije voeding?
Je hebt onderstaande voedingen. De meeste kindjes reageren op het koemelkeiwit. Door dit eiwit in steeds kleinere stukjes te knippen hoop je dat het lichaam het eiwit niet herkent en er dus niet op reageert. Mocht je kjndje wel op lactose reagere, vanaf pepti (dus pepti ook) is alles lactose vrij. Hypo-allergeen, dit is voor vanaf de geboorte in de hoop kea te kunnen voorkomen. Eiwitdeeltjes zijn al iets kleiner. Nutilon pepti/Hero baby pep. Dit is de eerste voeding die je probeerd bij (vermoeden van) kea. Hero baby allergycare/Nutramigen lgg. In deze voeding zijn de eiwitdeeltjes nog kleiner. Nutramigen AA/Neocate. Deze voeding is volledig koemelkvrij. Dus de eerste stap is pepti/pep. Deze voeding is nog redelijk betaalbaar, denk aan 25/30 euro voor 800 gram. De stap erna, nutramigen lgg, kost zo'n 20 euro voor 400 gram. Dus de voeding wordt steeds duurder. Als je voeding via een ha, ka of dieetist (pepti ook cb?) geadviseerd krijgt, krijg je het op recept en dus via je verzekering vergoed. Geitenmelk. De eiwitten van geitenmelk lijken heel veel op de eiwitten van koemelk. Bij kea is de kans enorm groot dat er ook een geitenmelk alkergie ontstaat/opgebouwd word. Een andere optie, althans zo lijkt het, is soja. Echter dit heeft hetzelfde verhaal als geitenmelk. Zeker tot 12 maanden is het verstandig soja te vermijden. Maar ook erna kan je beter geen sojamelk geven. (Wij hebben soja pas na 12 maanden gegeven en hij heeft nu een soja allergie/intollerantie) Dus voor dit weekend, zou ik zeggen koop een pot pepti en kijk hoe dat gaat. Bel maandag ha/ha/cb en zeg dat jij het vermoeden hebt dat je kindje reageert op koemelk en dat je dus pepti wil proberen. Kijk of ze erin mee willen gaan. Mijn ha ging wel mee in het koemelk intollerantie, maar niet in koemelkallergie. Voor beide zijn precies dezelfde stappen noodzakelijk. (Dus wie weet helpt dat?)
Bedankt voor je info. Precies wat ik wilde weten! De reden waarom ik alternatieve geneeskunde ben in gegaan is omdat mijn zorgen werden weggewuifd en ik naar huis ging met een telefoonnummer voor opvoedadvies. Mijn zoon had een leeftijd dat hij me ging 'bespelen' met zijn gehuil zo werd gezegd. Echt. Ik werd er verdrietig van en nu vooral verontwaardigd. Gelukkig was het niet mijn eigen huisarts, maar een andere die ook op de praktijk werkt. Ik ben benieuwd wat mijn eigen huisarts zegt. Daar ga ik binnenkort een afspraak bij maken idd. Eerst wil ik een pak dieetvoeding uit eigen beweging proberen en als dat zoals verwacht werkt heb ik een goed punt om mee aan te komen. Het lijkt inderdaad dat mijn zoon goed/beter reageert op geitenmelk. Maar gezien jou advies is het beter om ook dit zo veel mogelijk te vermijden, net als soja. De alternatief genezer adviseerde om vooral zoveel mogelijk te variƫren. Rijstemelk kon ook, maar dat vind ik vanwege zijn hoeveelheid flesjes te veel van het goeie. Dat de darmen van mijn zoon van slag zijn zou te maken hebben met een parasiet. Daarom reageert hij op gluten/koemelk/banaan/sinaasappel. Hij kan ze wel eten, maar dan met een paar dagen er tussen. Zo benieuwd wat dit doet. Ik vond de behandeling heel bijzonder. Al mijn vermoedens werden bevestigd. Eindelijk erkenning. En geen opvoedadvies. Pffff..
Oh, maarre waarom zou ik niet meteen Nutramigen AA of Neocate proberen? Het zijn wat kosten, maar dan weet ik meteen zeker of het werkt. Misschien reageert hij nog wel op die kleine deeltjes koemelk in de andere soorten babymelk. Dan blijf ik zelf dokteren, toch? Oh en ik zie dat je schrijft dat na pepti alles lactose vrij is. Dan ga ik toch een stap hoger. Nu nog kijken waar ik die melkpoeder kan kopen.
Waarom eerst pepti? Gedeeltelijk de kosten. Een pot nutramigen lgg/allergy care is 2x zo duur. Zeker met zoveel flesjes gaat je dit echt veel kosten. Daarnaast is heel vaak pepti gewoon voldoende en dan weet je dat ook. Ervan uit gaande dat er idd kea speelt is het nu alleen kijken wat werkt. Koop dan eerst 1 pot. Binnen enkele dagen kan je het verschil merken. Daarnaast heb je met smaak en geur te maken. Pepti ruikt niet echt lekker, maar nutramigen ruikt naar rotte eieren en is erg bitter. Pepti is dus beter te drinken. ik bedoelde dat pepti ook al lactose vrij is.. Als laatste willen de meeste artsen alleen een recept uitschrijven voor wat nodig is. Als je nutramigen geeft zonder pepti geprobeerd te hebben zal je waarschijnlijk alsnog pepti moeten proberen. Pepti/pep kan je vaak nog in een drogist en soms supermarkt kopen. Overige is in apotheek, of online. Je kan gewoon nr 2 kopen. Ik ben ook heel lang niet serieus genomen met onze jongste, puur omdat hij niet de normale reactie gaf. Zijn enige allergische reactie is namelijk door verschrikkelijk veel dunne luiers te krijgen. 7 tot 8 luiers per dag, die erg zuur ruiken en blaren op zijn billen geven. Zowel koemelk als soja komt deze reactie. Pas toen ik zei dat ik een intollerantie vermoedde kreeg ik terugkoppeling dat het misschien wel mogelijk was, echter toen was ik al een half jaar zelf aan het knoeien en had hij de soja allergie/intollerantie erbij Wisselen in voeding is goed, zolang je maar niet het product geeft waar het lichaam op reageert. Ik zal zo kort mogelijk uitleggen. Allergie. Het immuumsysteem ziet het koemelkeiwit als foute stof en reageert hierop. Deze reactie zal naar gelang de inname steeds heftiger worden. Denk bij een pinda allergie en in shock raken. Daarom is het belangrijk om deze stof altijd te vermijden, levenslang. Het immuumsysteem onthoud dat deze stof een foute stof is. Intollerantie. Ergens in het lichaam, maar niet het immuumsysteem, ziet het koemelkeiwit als foute stof. De uiterlijke kenmerken van die reactie kunnen gelijk zijn als bij een allergie. Je kan dus niet zien of het een allergie of intollerantie is. Echter omdat niet het immuumsysteem reageert vergeet het lichaam na geruime tijd dat de koemelkeiwit eigenlijk een foute stof was en is de intollerantie weer over. Geruime tijd kan 2 maanden zijn, een half jaar, maar ook een jaar of langer. Als je kijkt naar alle baby's met kea heeft uiteindelijk iets van 97% er met hun 4e verjaardag nergens meer last van. Al deze kindjes hadden dus een intollerantie ipv allergie, echter testen als in bloedtest is niet mogelijk bij jonge kinderen. Maar dat maakt het niet minder belangrijk om het nu volledig te vermijden (provocatietesten daargelaten, je moet toch een keer kijken of het nu wel kan). Sorry, behoorlijke lap tekst. Hopelijk heb je er wat aan.
Fantastisch Averlhach! Wat fijn dat je de tijd neemt om me zo duidelijk te informeren. Terwijl je mij helemaal niet kent. Ik zag dat je dat in mei dit jaar ook al had gedaan. Ik vond het topic terug met het lijstje voeding waar ik eerder om gevraagd had. Blijkt dat jij dat ook had geschreven haha Toen uiteindelijk alles naast me neergelegd omdat het even wat beter ging. Zoals de natuurgeneeskundige mij vertelde is dat kenmerkend voor de gevoeligheden die mijn zoon heeft. De darmen zijn uit balans en reageren wisselend op voedingsstoffen waar hij intolerant voor is. Daarom heeft hij de ene keer kleiachtige ontlasting en de andere keer dunne ontlasting. Laat hij de ene dag constant scheetjes en de andere dag niks. Op die manier kwamen we er ook niet uit waar het vandaan kwam. En dachten we aan heel veel andere zaken waar hij last van moest hebben (prikkels, te warm/ te koud, aardstralen, 'aanwezigheden', noem maar op). Zo klooiden we verder. Tot nu. De laatste maand heeft hij weer regelmatig krijsbuien. Totaal ontroostbaar. Ook overdag. Nu we hem beter leren kennen begrijpen we hem beter en weten we dat er iets met zijn buik aan de hand is. En toen opende ik dit topic. Ik waardeer het enorm dat je dit leest. We hebben nu idd pepti besteld. Maandag wordt het geleverd. In 1 keer overstappen denk ik he? Benieuwd of zl dat pikt. Hij vond de geitenmelk wel lekker, maar in de avondfles een beetje vreemd. Uiteindelijk dronk hij hem leeg. Nu probeer ik dus zo min mogelijk poedermelk te geven. Het is me gelukt de middagfles eraf te laten. Een theorie is dan ook dat hij nog zo vaak om een fles vraagt ('s nachts soms 2 keer) en eet als een beer omdat zijn lichaam minder voedingsstoffen kan opnemen. Ik bedoel 5 boterhammen, 2 stuks fruit, avondmaaltijd net zo veel als ik, toetje net zo veel als ik en dan nog 6 cherrytomaatjes, rijstewafel en een halve avocado plus 3/4 flessen melk van minimaal 150-5.. dat is toch ook enorm! En zijn gewicht maakt een kleine afbuiging in zijn curve. Ik snap er niks van. Maar dat ter zijde Benieuwd hoe het gaat de komende dagen. Vannacht ging al veel beter. Ik zal je op de hoogte houden!
Graag gedaan. Ik hoop altijd iemand zo te kunnen helpen met mijn ervaringen en het weten hoe het is om tegen een muur aan te lopen bij artsen. Helaas weet ik hoe moeilijk het kan zijn om je gelijk te krijgen. Vaak is het lastig om te herkennen wat het is bij een baby. Huilen of onrust kan zo veel oorzaken hebben. Overstappen kan je het beste in 1 keer. Als hij het niet accepteerd kan je proberen er wat roosvicee doorheen te doen. Meeste baby's accepteren het vrij gemakkelijk, maar die krijgen nog niets anders dan melk. Een dreumes kent andere smaken en kan dus wel gaan weigeren. Probeer het eerst maar zo, een aantal keer. Mocht het echt niet lukken kan je er roosvicee bij doen en dat afbouwen. Vanaf een jaar is 300ml melk of melk vervanging in principe voldoende. In jouw geval dus 300ml pepti per dag is voldoende, meer kan nog wel. Dus naar behoefte. Onze jongste bleef ook achter in gewicht. Lengte ging goed, gewicht bleef achter. Dit terwijl hij normaal at. Zijn lijntje zakte steeds verder naar beneden. Tot ik volledig stopte met koemelk. Toen was hij zo op gemiddeld. Je hebt dus kans dat dit bij jouw zoontje ook gebeurd. Succes met overstappen en hopelijk werkt pepti al voldoende, zo niet dan weet je nu wat de volgende stappen zijn. Mocht ik hier niet reageren, pb staat ook altijd open!
In Belgie kun je ook flesvoeding op basis van rijst krijgen. Dat heet novalac novarice. Het is in Europa gewoon vrijgegeven om aan babies te voeden dus voldoet aan alle eisen. Het is dus echt koemelkvrij. Wordt gebruikt door mensen die veganistisch zijn maar is ook een alternatief voor koemelkallergie. Verder zijn alle soorten al behandeld zie ik dus zal niet in herhaling vallen.
Ik zal jullie laten weten hoe het gaat. Vandaag de eerste fles pepti gegeven. Hij vond het heeeeel vies. Ik heb hem zonder fles in bed gelegd en hij vond het niet eens erg. Ging rustig slapen. Ook prima. Grote kans dan hij over een uur of wat wakker wordt. Dan ga ik de tip met scheutje diksap proberen. Moet ik een drempel over, want ik ben niet zo van de zoetigheid maar ja. 's Nachts boterhammen smeren zie ik ook niet zitten. Wordt vervolgd
Als ik naar de leeftijd van je kind kijk...300cc zuivel is nu al voldoende. Misschien tijd om iets aan die 3-4 flessen per dag te doen? Als je kind de pepti niet lekker vindt helpt dat natuurlijk al bij het minder leuk maken van een fles.
Zo daar ben ik! Ik zal ons verhaal even updaten. Ik heb de pepti rustig geprobeerd op te bouwen door steeds meer schepjes en water aan de rijstemelk toe te voegen en de rijstemelk te verminderen. Toen ik zat op 5 schepjes met 150 water en 50 cc rijstemelk moest ik constateren dat de klachten terug kwamen. Mijn gevoel gevolgd en direct gestopt met de pepti. Dan maar alleen maar rijstemelk. Ook zijn dagelijkse vaste voeding is anders. We hebben meer variatie en minder gluten. Niet uitgesloten dus, maar wel verminderd. Geven nu ook maisbrood en spelt afgewisseld. Tijdens de 'test' rolden oa. ook wortel,sinaasappel,banaan eruit als voedingsmiddelen waar hij op reageert. Deze geven we ook veel minder, zoals het advies was en.. de klachten zijn verdwenen. Ontlasting is normaal, geen krijsbuien meer en zijn eetlust wordt ook normaler. Ik geef nu als flesvoeding dus rijstemelk. Soms aangelengd met water. Dat komt nu neer op een avondfles van 150cc en een nachtflesje van 120 cc met nog wat water. @dirksmama. Ik ken de schema's qua hoeveelheid flesvoeding. Mijn zoon heeft daar altijd al andere plannen voor bedacht. Ik heb altijd flesvoeding op verzoek gegeven en bouw alleen iets af als dat zonder stress gaat. Dat lukt soms Vandaar dat het nu beter lukt om de avondfles kleiner te maken en de nachtfles (23.30) te houden. Het feit dat de koemelk zijn darmen zo ontregelde dat hij minder voedingsstoffen opnam (en dus meer at om dat de compenseren) zie ik nu als een bevestiging: hij vraagt minder flessen en eet een stuk minder. 4 weken geleden at hij meer dan ik, nu eet hij nog steeds goed maar niet meer zo enorm veel. Vrijdag moet ik weer naar de alternatief genezer. Hij zal weer een meting doen. Benieuwd wat dat aangeeft!
Mja, zou kunnen. Alleen kun je dit alleen met toezegging vd huisarts bestellen, toch? Wat we nu doen werkt goed. Als hij opeen weer meer flessen gaat vragen, ga ik wel die stap ondernemen. Ik denk dat ik nog wel naar een dietist wil die ons kan begeleiden, omdat we de gluten ook nog eens moeten blijven verminderen.
Dietist mag ook nutramigen voorschrijven, althans ik heb het van een dietist. Online kan je het ook zo kopen. Nutramigen 2 LGG Poeder 400g - Snelle levering https://webwinkel.sorgente.nl/index.php?id_product=862&controller=product Nutramigen LGG lipil 2 Poeder 400g - online apotheek Viata