Baby valt in slaap tijdens borstvoeding

Discussion in 'Voeding' started by Kathy, Apr 18, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Hallo,

Ik geef borstvoeding aan onze meid, maar het grote probleem is, ze valt telkens weer in slaap, wanneer ze een 5tal minuten aanligt. Ik moet haar altijd nog bijgeven met een flesje, omdat ze nooit genoeg binnen heeft.
    Heb nu al vanalles geprobeerd, zoals luier tussendoor verversen enzo, maar niks helpt. Heeft er mss iemand nog tips om haar wakker te houden tijdens het voeden. De tips zouden erg welkom zijn.

2. childangel

Apr 12, 2006
    23
    0
    0
    ik weet uit ervaring dat Myriam ook ging slapen als ze de borst kreeg. Dit is zeer vermoeiend voor een kleintje. Fles voeding is makkelijker. Dus ik legde haar aan, gaf wat ze opkon... Daarna gaf ik fles voeding erbij wat ik afgekolft had voor de zekerheid dat.. anders blijf je om het uur soms melk geven omdat ze dan weer honger had...

volg je gevoel hierin. Vele moeders weten heel goed hoor wat hun kindje nodig heeft. Vaak zijn wij moeders beter dan artsen hahaha

Liefs Marian

3. carry

carry Fanatiek lid

Jul 30, 2005
    1,397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ken het gevoel Poester, mijn kleine meid valt ook nog regelmatig in slaap en wat jij zegt over luier verwisselen tussendoor dat heb ik ook allemaal gedaan. Wat ik nu vaak doe is al voor de oogjes dicht gaan doe ik haar omhoog voor een boertje te laten, ze is dan nog niet uit gedronken, maar is dan wel weer wat helderder. Dus ik doe haar soms wel 4 tot 5 keer tijdens het voeden omhoog. Ze is hier niet blij mee, maar drinkt zo wel weer meer. En als ik te laat ben en ze is al wat in slaap gevallen dan kan ik het schudden, want dan drinkt ze geen druppel meer. Dus moet wel op degoede tijd haar omhoog doen. Wie weet ook een tip voor jou kleine meid? Liefs Carry

4. talia

talia Fanatiek lid

Nov 27, 2005
    2,561
    0
    0
    kapster
    belgie
    Elyesa deed dit in het begin ook, je kan dan eerst voor het voeden haar luier verwisselen met een lauw washandje in haar gezicht wrijven en als dat nog niet helpt kan je telkens als je ziet dat ze in slaap gaat vallen een plekje kietelen waar ze niet goed tegen kan deed ik altijd bij Elyesa achter zijn oor was ie zo terug wakker.

sommige baby's drinken graag in kleine stukjes of met een pauze.
    hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

groetjes Talia

5. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Alvast bedankt voor de tips iedereen.

6. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Lastig zeg.

Hoeveel voedingen geef je op een dag?
    Is het bij elke voeding of bij een paar (zoals na het slapen)?
    Geef je 1 of 2 borsten per keer?
    Hoe lang zit er (gemiddeld) tussen de voeding?
    Hoe zijn de plas en poepluiers?
    Waarom denk je dat ze niet genoeg binnenkrijgt?
    Sommige kinderen kunnen heel snel drinken.

Sommige kinderen zijn kleine snackers. Ze houden niet van een grote plons melk en vallen in slaap.

Kriebelen wil idd nog wel eens helpen. Of wissel voeden. Links, rechts, links, recht.
    Sommige kinderen hebben of niet de kracht of niet de zin om erg veel moeite te doen op het eind.

7. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    @Annemarie ik zal eventjes op je vragen antwoorden hé.

Doordat onze meid maar 2kg500 woog bij de geboorte is aangeraden geweest om minstens 8 voedingen per dag te geven. Dus moet ik haar om de 3 aanleggen, totdat ze 3kg weegt.

Ze begint meestal met volle moed aan het drinken, maar is erg vlug uitgeput en valt in slaap. Je krijgt haar dan nog met moeite wakker soms.

Ik leg haar aan beide borsten 10 minuten aan.

Zoals eerder gezegd, er zouden 3 uur tussen elke voeding moeten zitten. Maar doordat ze zo vlug in slaap valt, is ze daar soms al na een uurhalf terug. Daardoor geven we haar bij met een fles, zodat ze toch op z'n minst die 3 uur kan volhouden.
    Doordat ze zo weinig tijd tussenlaat zijn we ervan overtuigd dat ze dan onvoldoende binnenhad. En we wegen haar ook telkens voor en na de maaltijd, zo weten we hoeveel ze binnen heeft. Dat werd ons aangeraden in het ziekenhuis.

De plas en poepluiers zijn ok. Ze heeft minstens 2 poepluiers per dag. En meerdere plasluiers.

En een snelle drinker is ze zeker niet. Zelfs wanneer we haar een flesje geven, doet ze er soms een uur over om die uit te krijgen.

Ik hoop dat ik zo al je vragen wat beantwoord heb.

Ik blijf volhouden en hoop dat ze vlug de moed zal vinden om eens goed door te drinken en niet te vlug in slaap te vallen.

Liefs kathy

8. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Owh mag ik even heel hard gillen! Sorry, borstvoeding is mijn stokpaardje en als ik dan dit soort dingen lees (foute adviezen) kan ik daar aardig van balen.

Okay, een heel verhaal en ik hoop dat ik er niemand mee tegen de schenen schop want dat is niet de bedoeling.

Ten eertse gaat het fout bij het schema van om de 3 uur. Borstvoeding moet je (zeker in het begin) niet op schema geven. Dan gaat het zeker weten fout. Het is namelijk een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer er wordt gevraagd, hoe meer er wordt gemaakt. Dit aanbod kun je stimuleren door te baby aan te leggen en/of te kolven.
    Daar moet ik wel bij zeggen dat kolven niks zegt. Een baby is namelijk velenmalen effectiever als een kolf en kolven moet je leren.
    De beste manier is dus om aan te leggen.

Door na anderhalf uur een fles na te geven (is dat kv?) verstoort je het proces alleen maar meer.

Gewicht is ook iets wat bij borstvoeding niet uitmaakt. Je mag namelijk onbeperkt geven i.t.t de fles.
    Minimaal 8 voeding is best een goed advies, maar meer is zeer zeker normaal. Echt waar.
    De meeste baby's drinken de eerste weken zeker wel een keer of 10 op een dag. Dit allemaal om de borstvoeding te stimuleren.

Dat ze er anderhalf uur tussen laat, kan inderdaad komen, omdat ze niet genoeg heeft aan wat jij (op dit moment!) produceert.
    Maar ook dat is op zich een normaal verschijnsel.
    De kleine is 3 weken oud, de beruchte tijd van regeldagen. De kleine heeft ineens meer nodig en gaat dus meer vragen.
    De beste manier om dat op te lossen is om door gewoon aan te leggen, aan te leggen en nog eens aan te leggen. Het aantal voedingen dat ze krijgt is dan ook van ondergeschikt belang.
    Regeldagen zul je vaker tegen komen, vaak bij 3 maanden en 6 maanden.
    Maar ook dit verschilt per vrouw. Ik zelf heb nooit echt iets gemerkt van regeldagen. Ik telde nooit voedingen, ik gaf gewoon.

Houdt je strikt die 10 minuten aan? Want in principe moet je de kleine zo lang laten drinken aan dezelfde borst als dat zij wil.
    Wisselvoeden kan een oplossing zijn voor de wat luiere baby's die er niet te veel moeite voor willen doen.

Het wegen ben ik absoluut geen voorstander van. Het kan zo onzeker maken. Zeker als je het na elke voeding doet.

Je zegt dat ze niet snel drinkt. Is ze wel goed aangelegd? Doet het voeden pijn?
    Heb je ook veel stuwing (zere borsten, gevoel Pamela Anderson te zijn?)
    Anders zou er nog wel eens een ander probleem kunnen spelen.

Mijn advies op dit moment is: leg aan, leg aan, leg aan. En laat de fles achter wege. Als ze ook alleen nog meer op dr handjes sabbelt, aanleggen. Een kind wat geen zin heeft, zal niet drinken.
    En overvoeden kan in principe niet.
    Vaak merk je na een paar dagen al verschil.

Is dat niet het geval, contacteer de LLL of een lactatiekundige.
    Zij hebben de juiste info (zeker een lactatiekundige) om jou te helpen.

[/i]

9. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    In de eerste plaats, het schema van om de 3uur te voeden ed heb ik dus meegekregen naar huis, toen ik het moederhuis verliet.
    Doordat onze meid de eerste dagen teveel afgevallen was, doordat de borstvoeding niet op gang wou komen, hebben ze haar weer in de verwarmde kamer gelegd tussen de couveusekindjes. Ik heb de eerste 4 dagen na haar geboorte dus niks anders gedaan dan afgekolft om de borstvoeding op gang te kunnen laten komen. Ondertussen werden de kleine hoeveelheden borstvoeding aan haar gegeven aangevuld met flesvoeding. Wij kregen maar de kans om naar haar toe te gaan, tijdens de voedingsuren, dus om de 3 uur.
    Toen m'n borstvoeding goed op gang kwam, mocht ik haar dan uiteindelijk toch aanleggen aan de borst, maar dan nog altijd om de 3 uur, zoals daar op het schema stond. Wij konden ons meisje gaan voeden van 10uur 's morgens tot 7uur 's avonds. De tijden daartussen werd ze gevoed door de verpleegsters. Ik kolfde dan ook nog steeds af, maar wat ik afkolfde was een stuk minder, doordat ons meisje nu ook aan de borst gelegd werd. Dus werden haar maaltijden 's avonds en 's nachts ook met een flesje gegeven, dat idd ook kv was.
    Nu blijven we zowiezo met het probleem dat we 's avonds niet anders kunnen dan flesvoeding te geven, doordat ze dan niet genoeg binnen heeft en huilt voor meer. 's Nachts blijven we ook een flesje geven omdat we dan anders ieder uur van de nacht op zouden zijn.
    De borstvoeding overdag begint nu stilletjes aan te beteren. Deze ochtend en deze middag zijn er voor de eerste keer geen echte problemen geweest. Serjenka is ook wakker gebleven tijdens de voedingen.
    Je vraagt of ik strikt de 10 minuten aanhoudt. Ik probeer ze toch op z'n minst 10 minuten aan elke borst te laten liggen. Houdt ze het vol om langer te drinken, dan laat ik haar drinken.

Alvast bedankt voor het advies dat je meegegeven hebt, ik zal het zeker in m'n hoofd houden. En je hebt er mij alvast niet mee tegen de schenen geschopt door wat je hier neergeschreven hebt.
    Alle raad die ik krijg neem ik ter harte en is welkom. Want ik zou graag willen dat die borstvoeding slaagt. Bij m'n familie enzo hoef ik al niet ten rade gaan, want daar zijn er meer tegen borstvoeding dan voor.

10. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Ik begreep idd dat je het schema had meegekregen. Maar dat schema moet je echt laten varen. Het is nergens voor nodig dat je om de 3 uur voedt, terwil de kleine duidelijk aangeeft meer aan de borst te willen.

Juist 's avonds en 's nachts voeden is goed voor de borstvoeding. 's nachts is het proclatine gehalte het hoogst, waardoor je dus volop profiteerd van het aanlegen.
    Het is best intensief om ieder uur te voeden, maar daar ben je zo door heen.
    De truuk is om je week om te draaien, zodat je niet denkt: nou alweer??? Het is even doorbijten, maar onthoudt dat er door het geven van borstvoeding een stofje vrijkomt waardoor je makkelijker in slaap valt.
    Daarnaast is de borstvoeding van 's avonds vetter (meer achtermelk) waardoor de kleine meer verzadigd is en juist misschien wel wat langer doorslaapt.

Het klinkt misschien lullig (en dat is niet de bedoeling), maar hoe langer je blijft klooien met flesjes kv, hoe langer het duurt voordat je volledig borstvoeding kunt geven.

Probeer het anders desnoods eens een dag of 3.
    Het steeds maar aanleggen is zeer intensief, vooral omdat je gewoon geen goede start hebt gekregen vanuit het ziekenhuis.
    Maar vaak is het de beste manier.

11. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Daar zeg je het, geen goede start in het ziekenhuis. Dat had ik al door. Maar ik zal het zeker en vast eens proberen en je advies opvolgen.

Liefs kathy

12. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Het daar ligt echt het probleem hoor.
    Niet bij jou, jij volgt adviezen op van mensen van wie je denkt dat ze weten waar ze het over hebben.

Dit is dus echt mijn grootste frustratie op dit gebied. Ik kan me er zo aan irriteren dat ze zogenaamd er zo veel van af zouden weten, maar ondertussen...

Mijn ziekenhuis hanteerde ook een schema van om de 3 uur.
    Mijn mijn kleine jongen en ik gingen daar niet mee akkoord.
    Ik heb het halve ziekenhuis op zijn kop gezet, omdat ik wou voeden wanneer hij honger had en niet wanneer de klok zei dat het mocht. Want idd dan was hij te moe.
    En mijn kleine jongen weigerde de fles. Dus na een grote rel van mijn kant uit, hebben ze toen besloten dat ik maar gewoon mocht voeden.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt.
    Zoals ik al zei; het is intensief, maar vaak zo weer over.

13. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

Jul 26, 2005
    3,281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    ik voede mijn dochtertje om de drie uur.
    's nachts zette ik zelfs mijn wekker ervoor, want ze was ook veel te licht bij de geboorte.

Ze kreeg dus om de drie uur en als het dan echt mis was kreeg ze een keer tussen door, maar ik maakte er zeker geen gebruik van, want ik merkte dat dan het einde zoek was, dan dronk ze nog korter, en nog minder dan als ze om de drie uur kreeg.
    Waardoor ik alleen nog maar meer moest voeden.
    Dat werkte voor mij niet.

Wegen deed ik ook voor en na elke voeding.
    Mijn dochter was met vijf minuten ook al klaar met drinken.
    Door wegen , werd ik een stuk zekerder, en twijfelde daardoor niet aan mijn borstvoeding.

Verder om haar wakker te houden kan je haar onder haar voetjes kriebelen, vaak kunnen ze daar niet zo goed tegen.

succes ik hoop dat je er uit kan komen.

14. carry

carry Fanatiek lid

Jul 30, 2005
    1,397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    borstvoeding is idd iets heel moois, maar ik vind het jammer dat er altijd zoveeel foute adviezen worden gegeven en er veel mensen al heel snel zeggen, ik was allang gestopt!! Ik heb momenteel een borstontsteking ik had zelf gelijk al bepaald dat ik wilde proberen door te geven en niet te stoppen met de borstvoeding. Ik moest uiteindelijk ook naar de huisarts omdat de koorts de spuigaten uit liep (40 graden) de huisarts vond het heel goed dat ik wel aan bleef leggen, omdat veel moeders er dan ook mee stopten! Hij adviseerde ook om haar zolang ik dat vol hield toch iedere keer weer aan te leggen. Ik kreeg antibiotica en nu weer: Maar dan krijgt de kleine ook medicijnen via de borstvoeding: zal je niet beter stoppen, mag dit wel??
    Omdat ik me zo ziek voelde en dan ook nog weer ,s nachts moest voeden, zeiden mensen weer: Is het niet handiger om een fles (kv) te geven zodat je vriend het kan geven en jij door kan slapen?
    Ik heb constant het idee met borstvoeding dat je je moet verdedigen en dat vind ik zooooo jammer!
    Kan me ook voorstellen dat veel mensen hierdoor stoppen, ik zelf probeer gewoon vol te houden, alhoewel het mij ook wel eens onzeker maakt of onze kleine meid wel genoeg krijgt voor haar doen.
    Sorry poester dit gaat over iets heel anders dan adviezen voor jou kleine meid, maar toen ik jou verhaal las over het zh, die dus bijna je op het verkeerde spoor hadden gezet begon het mij ook even weer te kriebelen om even mijn gal te spuwen over mensen die soms zo onwetend over borstvoeding hun mening geven. Annemarie thnx voor de tips, dat over nachtvoedingen en dat deze vetter zijn dan overdag dat wist ik bijv niet. Vind het altijd ijn om nieuwtjes te lezen over borstvoeding!
    Gr Carry

15. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Jolanda: Fijn dat een schema voor jullie werkte. Maar zoiets kan dus funest zijn voor de borstvoeding. Er zijn kinderen die het inderdaad beter doen op enigzins op de klok voeden, maar zeker in het begin kan het heel erg van belang zijn dat je gewoon voedt wanneer ze honger hebben.

persoonlijk vind ik 3 uur voor zo'n kleintje nogal lang. Ik bedoel: ze hebben een ieniminie maagje en daar moeten ze het dan 3 uur op uithouden.
    De meeste kinderen ontwikkelen vanzelf een regelmaat. Het enige nadeel is dat tegen de tijd dat je die door hebt, ze het weer omgooien ;)

Carry: die foute adviezen kan ik ook horendol van worden. Of de opmerking: kunstvoeding is net zo goed als borstvoeding.
    No offence voor de moeders die kunstvoeding geven hoor. Maar borstvoeding is nog altijd beter. (uitzonderingen daargelaten)

Als mensen bij mij aankwamen met een flesje kunstvoeding, was mijn reactie standaard: ik heb de keuze tussen het aller allerbeste te geven door simpelweg mijn shirt omhoog te doen en dan verder te slapen of om uit mijn warme bed te komen, te mieren met flesje waarin bewerkte koemelk zit klaar te maken, terwijl mijn kind de hele boel bij elkaar krijst. Hmmmm, waar zal ik toch voor kiezen???

Opmerkingen worden alleen nog maar erger., maar trek je er niks van aan. Lekker laten klesten, jij weet wel beter.

16. Kathy

Kathy VIP lid

May 22, 2005
    5,535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Ik ben blij met het advies dat ik hier al gekregen heb. Ben er dan ook onmiddelijk mee van start gegaan.
    Het is ook eens leuk om de ervaringen en verhalen van andere mensen te horen. Want op den duur word ik wel wat onzeker en begin ik dan te twijfelen of het wel de juiste keuze was om borstvoeding te geven. Maar ik blijf doorbijten, want ik wil alleen het beste voor m'n meisje.

17. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Laat je niet onzeker maken meid, al is dat lekker makkelijk gezegd.

De kennis rondom borstvoeding ontbreekt behoorlijk merk ik en dat levert soms lastige situaties op.
    Maar laat je niet gek maken, laat je goed informeren.
    VBN, LLL lactatiekundigen en het borstvoedingsforum zijn mooie bronnen om info weg te halen.

18. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

Jul 26, 2005
    3,281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik denk dat het allerbeste is wat je eigen gevoel je ingeeft.

En ja borstvoeding als je dat kan geven dan is dat natuurlijk geweldig.

Maar als het niet wil, nouja dan niet, op flevoeding worden ze ook echt wel groot hoor!!

Succes en ik hoop voor je dat het helemaal goed gaat komen met de borstvoeding.

Groetjes

19. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

Feb 13, 2006
    512
    0
    0
    Borstvoeding geven kan bijna iedereen. Er zijn maar een paar situatie waarin het echt niet mogelijk is. De vraag is soms alleen hoe ver wil je gaan om borstvoeding te blijven geven.
    Zo ken ik een moeder die behoorlijk wat moeite heeft moeten doen om haar tweeling aan de borsdt te krijgen. Zij heeft punten bereikt waaropp ik ws zou zeggen: ik kap er mee. Maar zij heeft doorgezet.

Flesvoeding is zeker geen vergif.
    Maar het is wel vreselijk jammer als de borstvoeding door goede adviezen om zeep wordt geholpen

20. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Je moet er als moeder 100% achter staan.. soms vind ik dat het je door je strot geduwd word.. je moet het geven want het is het beste... het moet wel leuk blijven.. gaat het niet om welke reden dan ook, dan ben jij zelf nog altijd degene die besluit er mee te stoppen.. jammer dat er dan ook een schuldgevoel word aangepraat door heeeel veel mensen!

Ieder zijn ding!

groetjes

Share This Page