Babyvoeding maken voor Dummies

Discussie in 'Voeding' gestart door Katalaya, 12 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Een wandelingetje naar de winkel. De buit: een aantal potjes Olvarit (ka-chinggg!), twee babylepeltjes, een ijsblokjesvorm...

... en het voornemen om zelf babyvoeding te gaan maken en portiegewijs in te vriezen!

Maar ik ben nieuw in deze materie, en kan wel wat tips gebruiken.

Wat zijn de do's en don'ts?

En dan denk ik bijvoorbeeld aan:
    - Wat laat zich goed invriezen met behoud van smaak?
    - Wat absoluut niet?
    - Welke gereedschappen, machines en ander mogelijk werktuig zijn aan te bevelen?
    - Hoe groot moeten de porties zijn?
    - Hoe warmen jullie het spul op?

Ik wacht in spanning, doch geduldig af. :)

2. adi

adi Niet meer actief

Bespaar je al die moeite en apparaten. Al die koken-afkoelen-in bakjes-invriezen-ontdooien-opwarmen procedures joh :)

Echt het allersimpelste manier:

Pak een stronk broccoli, of een wortel. Gooi die in de pan, kook ong 15min. Haal van het vuur, staafmixer erop met een beetje kookvocht. En je bent klaar, in een kwartier.
    En je baby heeft een lekkere verse maaltijd, waarmee ze juist de smaak leert kennen van die groente.

Simpeler kan ik het niet verzinnen :)

3. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    O.

Daar sta ik dan met mijn goede gedrag... ;) Maar een hele stronk broccoli kan Mr. X. toch nooit op? Vandaar mijn invries-voornemen.

Ik noteer: 'staafmixer'.

4. adi

adi Niet meer actief

Dan eet je die paar happen wat overblijft (vóór of na het mixen) gewoon zelf op. Heb je ook wat groente binnen alvast.

Mijn ervaring is dat het simpelst blijft als je het simpel houdt :D

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Eens met adi, simpeler kan niet.

Daarbij, met invriezen verlies je altijd wat smaak en ook vitamines en mineralen gaan verloren. Diepvriesgroenten (industrieel bereid) zijn echter wel met behoud van die vitamines, dus als je tijd wil uitsparen kun je ook een pak diepvriesgroenten kopen.

Mijn dochter heeft altijd vers gegeten, zeker die eerste hapjes. Haar eerste buit was een stuk wortel met een aardappeltje. Gekookt en grof geprakt (ze was al 6 maanden). Ze at er meteen redelijk van. Daarna begonnen met fruit, ook altijd vers. Heeft ze ook goed gegeten.

6. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Wij eten niet altijd groente die al geschikt is om al te geven. Of een keer pizza of zo.

Doen jullie in dat soort gevallen dan een potje?

7. adi

adi Niet meer actief

Ik heb altijd wel groente in de koelkast, of diepvriesgroente. En pak dan gewoon 1 wortel uit de koelkast, of breek een stuk van de broccoli of bloemkool af, snij een halve courgette of zo. En dat in de pan met water. De rest blijft in de koelkast voor de volgende dag. Of koken voor twee dagen.

8. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ja, zo kan het natuurlijk ook.

Staafmixer, blender o.i.d. nodig? En zo ja, waarop letten?

9. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Diepvries doperwtjes voor de dagen dat je geen groenten eet die geschikt zijn.

10. sjak

sjak Niet meer actief

Ik deed het toch wel iets anders... Meer op de wat jij bedoelt manier!
    'Handjevol Nageltjes' vind ik een fijne site met veel tips, de tips die weten wilt.
    Ik had van de blokker witte bakjes met blauwe deksels van 200cc en van de xenox doorzichtige bakjes met gekleurde dekseltjes van 100cc

De blokker doosjes voor groenten, de xenox bakjes voor fruit.

Je kunt koken: wortels, courgette, bloemkool, broccoli, pompoen, boontjes, bruine bonen (deed ik wel met appel) en de eerste aantal weken alleen de groenten aanbieden.
    Fruit, peer (erg nat), mango, kaki, perzik, nectarines, meloen, ananas... Etc, alleen nog even geen sinaasappels, mineola's, mandarijnen.
    Banaan kun je niet goed invriezen, maar een bakje mengen met een halve banaan bijvoorbeel.

Qua gereedschap gebruik(te) ik mijn staafmixer of mijn blender of een vork doet het soms ook goed genoeg.

Als ik er op tijd aan denk dan haal ik bakjes uit de vriezer sochtends of anders gaat het de magnetron in.

Meer vragen? Ik geef antwoord. :)

11. sjak

sjak Niet meer actief

12. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Jaaah, dat had ik in gedachten! Ik ga het eens rustig doorlezen, tnx!

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

We hebben wel een babycook, maar een pan met stoominzet en staafmixer is even goed en veel vriendelijker qua prijs.

Op de dagen dat ze niet met ons mee kon eten, kookte ik inderdaad een stuk wortel, courgette, e.d. los en dan at ze dat.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nee, ik maak vaak wel voor 2 dagen iets voor baby, bijvoorbeeld - nu hij wat ouder is - spagettisaus of rijst met groenten en kip. Vandaag aten we patat en kroket en hij heeft een restje van gisteren gehad. Wel heb ik altijd diepvriesgroenten in huis ( Zak doperwt-wortel, sperzieboon, brocoli, spinazie ) en daar kan ik super snel een combi van maken. Heel jong; groenten koken en pureren. Iets ouder; koken, prakken met aardappel. Nog iets ouder; koken en dan met rijst/maceroni. Nu: Curry voor ons, voor hem rijst, een lepel currygroenten en dan een lepel normale groenten. Dat prakken en dan is het lekker maar niet te sterk.

Staafmixer, da's 't enigste wat je "Nodig" hebt eigenlijk. En een paar diepvriesbakjes maar daar kan je ook lege olvaritpotjes voor gebruiken, niet stampvol doen dan kan je ze prima invriezen. Dat doe ik voor de sausjes. Hij krijgt elke ochtend 1/3 potje fruithap om zn tabletje in te nemen dus ik heb redelijk wat lege potjes inmiddels. Opwarmen: In een pannetje heet water of gewoon in de magnetron.

15. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zo'n zak gemengde diepvriesgroenten is ideaal!
    Je pakt er gewoon 1 of 2 stronkjes broccoli/bloemkool/worteltjes uit, kookt ze en pureert ze met de staafmixer (daar is ie weer!).

En natuurlijk kun je wel invriezen hoor, als jij dat fijner vindt, maar dan niet in glazen potjes van olvarit! Die zijn namelijk niet bedoeld voor de vriezer en het glas kan splinteren en in het eten komen...niet echt handig!

In het begin is het verstandig om om 3 dagen na elkaar hetzelfde te geven om eventuele reactie te achterhalen. En dan ook een pure groentensoort (of fruit). En het gaat om een minihapje, ga er niet vanuit dat je kindje in een keer de hoeveelheid van zo'n potje op eet! (die zijn er natuurlijk wel maar of dat verstandig is...)
    Koop gewoon een klein stronkje broccoli of bloemkool waar je iedere dag wat af haalt voor je kindje.

Succes!
    Niet te moeilijk denken en ook richting de 6 maanden zo veel mogelijk gaan prakken (steeds grover) zodat je kindje snel en goed leert om stukken te eten! Lees hier regelmatig topics namelijk van kinderen die vanaf 1 jaar ineens stukken moeten gaan eten en dan niet weten wat ze er mee moeten... Die overstap kun je beter eerder maken, want rond 1 jaar krijg je ook die 'niet willen eten'-fases!

Nogmaals succes en natuurlijk fototoestel bij de hand!

16. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Ik noteer (onder staafmixer): zak diepvriesgroente. :)

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Of nog simpeler: wacht even tot kind 6 maanden is, kook of stoom (stoombloem van Ikea of Blokker) gewoon pan broccoli of peentjes. Laat klein deel wat langer goed gaarkoken, en laat dat afkoelen. Eet met de hele familie broccoli of peentjes, zet kind in stoel aan tafel en leg stuk broccoli of peentje voor kind neer. Laat kind verder het werk doen.

Meer hierover kun je hier lezen:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Introductie van vast voedsel na zes maanden

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier at/eet ze zoveel mogelijk met ons mee en verder heb ik idd ook diepvriesgroente in de vriezer.

19. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    @Dirksmama: is dat niet die 'rapley'-gedachte?

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het heet 'baby led weaning'. Mijn zoon heeft dat helemaal zelf uitgevonden lang voordat Gill Rapley er een artikel over schreef:D

Ik vond het erg makkelijk. Ik bood aan (zonder gedoe van apart koken of hannessen met keukenapparaten), kind pakte en at. Kind had de regie, ik deed de productie.

Eigenlijk aten ze hier vanaf dag 1 gewoon met de pot mee (lichtelijk aangepaste pot). En de eerste weken kregen ze gewoon een borst extra als er iets kindonvriendelijks op tafel stond. Daarna had ik gewoon een zak Bonduelle in de vriezer, even 1 of 2 broccoli/bloemkoolstronkjes uit de zak, in de mangnetron, en klaar is Klara.

Deel Deze Pagina