Nou ja, zijn we het nu gewoon eens dat omgevingsfactoren belangrijker lijken dan borstvoeding vs flesvoeding?
Nou ja, gemiddeld, de meerderheid, whatever. Cijfers liegen niet. Het merendeel kan dus al 51% zijn, en van die overige 49% zit het merendeel hier kennelijk op het forum.
Klopt Adi, maar het merendeel wel. En naast de biologische factoren van borstvoeding gaat het wel om die manier van voeden die dik maakt, dat is nu eenmaal zo. En ik begrijp het ook best: je wilt al moeder graag dat je kindje voldoende voeding binnen krijgt. Op het pak kv staat hoe vaak en hoeveel kv je moet geven. En zeg nu zelf: steeds hoeveelheden weggooien is natuurlijk zonde. Oké, we zijn het er nu hopelijk over eens dat deze manier van voeden dik kan maken. Het scheelt nogal of een baby 8x per dag lichtverteerbaar voedsel mag drinken op zijn verzoek of dat het 4x per dag op gezette tijden die kwart liter krijgt. Punt is dat hier voorbij wordt gegaan aan de natuurlijke verzadigingsprikkel van het kind. Het maagje wordt behoorlijk opgerekt. Dat is maar een halve mandarijn groot. Een kwart liter heeft de grootte van een vaasje. Anyway: vaak zet deze tendens zich voort: potje of bord moet ook leeg: 't kind moet goed eten. Bij moeders die (langdurig) borstvoeding gaven is er een soort vertrouwen dat het kind wel aan zijn benodigde voedingsstoffen komt doordat het zelf aangeeft wanneer het voldoende heeft. Een ander punt is van sociologische aard: borstvoedingsmoeders gaan verstandiger met voeding om. Komt ie weer: het merendeel, ik zal het alvast maar gezegd hebben. Het merendeel is ouder, hoger opgeleid, en weet meer van gezonde voeding/voeden in zijn algemeenheid. Kunnen we op de kast gaan zitten, maar ik verzin die cijfers niet. Uiteraard geldt ook hier: 'uitzonderingen daargelaten'. Op zwangerschapspagina zitten vast heel veel van die uitzonderingen.
Ik denk dat van vrouwen die heel bewust behoorlijk wat vrije tijd spenderen aan het praten met vreemden over hun kinderen, de voeding en de opvoeding in zijn algemeenheid gezegd kan worden dat ze hier belang aan hechten. Je kunt ook farmville spelen op fb tijdens de slaaptijd van de kinderen o.i.d.
Ik ben adi dan wel niet... maar . Ik ben echt ongetwijfeld pro-borstvoeding. Maar als er zo op gehamerd wordt.. ik krijg er gewoon de kriebels van. Geen idee wat ik ben als 4 maanden borstvoedingsmoeder daarna flesvoeding, borstvoeding of flesvoeding. maar ik weet bijvoorbeeld wel dat ik een stuk verstandiger met de voeding omga dan een veel langer borstvoeding voedende vriendin. Maar je zegt idd, het merendeel.. en toch wil ik mezelf dan verdedigingen om aan te geven dat ik echt niet bij dat merendeel hoor. Ik heb het zo moeilijk gehad toen ik stopte met de borstvoeding, voelde me zo schuldig over dit soort 'merendeel van de ouders' uitspraken. Ik denk dat ik, nog steeds, dit soort stukjes te persoonlijk neem omdat ik het nog steeds jammer vind dat ik niet langer heb kunnen voeden en omdat ik nu voor mijn gevoel al snel onder een label zit die er niet hoort Maar ik ben het er wel mee eens dat je kind 4 keer per dag een plons naar binnen laten werken zeer waarschijnlijk niet erg goed is, Maar... hoe zit dat dan met mijn schoonzus die borstvoeding volgens een schema geeft. Die houdt zeg maar het schema aan van flesvoeding, maar dan moedermelk in het flesje.. dan rek je het maagje toch ook op.. al is het lichter verteerbaar? Trouwens... mijn consultatiebureau vond het super dat ik de flesvoeding ook op verzoek aanbood.. nooit iets over een schema gehoord, had ik niet gedaan ook
Ik zeg inderdaad luid en duidelijk 'merendeel', 'uitzonderingen daargelaten' en jij zegt dat je dat gezien hebt en dan heb je het over hameren? Sorry hoor, maar jij hebt zo te horen wroeging, spijt, schuldgevoel. Reken mij dat alsjeblieft niet aan. Het is echt al 4 jaar lang ieder topic waar het woord borstvoeding en kunstvoeding samen in voorkomen hetzelfde liedje. Ben benieuwd wanneer ik voor borstvoedingsmaffia wordt uitgemaakt of er wordt beweerd dat ik iemand een slechte moeder of kunstvoeding vergif heb genoemd. Ik heb werkelijk waar nog nooit een slecht woord gesproken over kunstvoeding en nog nooit iemand een slechte moeder genoemd! Reflecties, de spiegels van de ziel. Als het merendeel van de moeders op zwangerschapspagina kennelijk zo verstandig bezig is, laten we dan ook vooral op dat niveau communiceren. Dit niveau is om te janken zo laag. Ik preek ook niet voor eigen parochie oid, ik heb het over vaststaande cijfers en onderzoeken die uitwijzen dat bepaalde zaken zo zijn. Kunnen we de waarheid niet aan, hop prik zogelukkig, we hebben iemand nodig om ons schuldgevoel op bot te vieren. Niks persoonlijks Pleak, ik ken je verder niet, maar sommige zaken zijn net vastzittende elpees, zó irritant!
nou ja zeg... Ik zeg toch ook dat ik denk dat ik het te persoonlijk neem? Doe jij nu ook mijn inziens.. zo heb ik het niet bedoeld. je doet net alsof ik 10 van deze berichtjes heb geschreven, misschien heb ik me niet helemaal lekker uitgedrukt, maar dan hoef je niet gelijk zo te reageren. Ik vroeg me het in het laatste stukje gewoon oprecht af hoe het zit met borstvoeding in een schema voeden. In het ziekenhuis werd dit namelijk wel aangeraden terwijl het voeden op verzoek juist zoiets moois is. Nogmaals.. ik bedoelde het echt niet zo als jij het nu hebt opgevat..
Ik zei dat het niet persoonlijk was, ik weet verder niet eens wie je bent, ik herken je naam oid niet, maar waarom reageer je dan aangevallen op mijn post en open je post met termen als 'hameren' en 'kriebels'. Er valt gewoon niet fatsoenlijk te redeneren of discussiëren op dit forum in het algemeen of over borstvoeding/kunstvoeding in het bijzonder lijkt het wel. Ik heb het wiel niet uitgevonden hoor, dit is hoe de maatschappij in elkaar steekt. Als jij niet bij het merendeel van de kv-moeders hoort die haar kind overvoedt, dan moet je je niet aangesproken voelen. Het komt dan zo jaloers over op mij als borstvoedingsmoeder, ik bedoel: die banner heb ik niet voor niets, ben er trots op! Maar ik duw niemand borstvoeding door zijn strot en heb ook voor sommige kunstvoedingsmoeders bewondering hoor! Had je ook zo gereageerd als ik een fanatieke kv-moeder was geweest? Dat denk ik dus niet, terwijl de feiten hetzelfde blijven.
@Zogelukkig, ik bedoelde het niet aanvallend, al kwam het missch wel zo over.. (pittig daagje gahad, denk een stuk minder na voor ik typ dan anders) je mag ook met recht trots zijn op dat je zolang borstvoeding hebt gegeven, misschien ben ik ook wel een klein beetje jaloers maar dat is niet de reden dat ik mijn berichtje plaatste hoor Nu hou ik er over op, want ik dwaal ongelofelijk af.
Ik ben ook echt niet boos hoor! Ik kan soms wat fel of cynisch uit de hoek komen, maar daar was in mijn reacties hier geen sprake van. Ik wil ook nooit mensen in een hoek zetten, maar dat doen ze zelf wel vaak, zoals jij nu en dat is gewoon niet nodig, echt niet! Iedereen is anders, niemand is beter. We zijn allemaal moeders die het beste willen voor hun kind, toch? Laten we er idd maar over ophouden, het is goed zo.
Ik heb dat nooit begrepen 4x 250ml dan zit je op 210/7 of 240/8 dat vind ik echt zielig en juist daarom krijgen ze meer honger. Maag is gewoon uitgerekt. Of ze krijgen het zuur.... Kunstvoeding op verzoek lijkt mij lastig? Kan je dan wel ergens heen?
Dat geldt in sommige gevallen ook voor borstvoeding. Ik heb nooit gekolfd en voedde ook het liefste thuis, ik had nogal een sterke melkstroom zeg maar en een kindje dat snel last had van prikkels. Omdat hij in het begin niet aan de borst wou, voedde ik hem het liefste rustig thuis.
Mee eens, we willen allemaal het beste voor ons kindje. En zoals mijn moeder zegt er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Met borstvoeding en met flesvoeding krijg je een gezond kindje. Er zijn zoals eerder gezegd meer factoren die kunnen leiden tot overgewicht.
Gewoon de spullen voor de voeding meenemen, als je zo lang weggaat dat je kind honger kan gaan krijgen. Ik doe dat soms met thermosfles en voedingstoren, soms met een klaargemaakte fles in een warmhoud-ding voor flessen. Geen punt, en ik moet dus nogal eens ergens zijn op onhandige tijden, (kinderarts enzo) Moet wel zeggen: dat was met borstvoeding een stuk eenvoudiger, (na een paar keer me wat ongemakkelijk te hebben gevoeld bij in het openbaar voeden, was ik wel over die schroom heen. Sjaal bij de hand voor als je wat teveel te kijk zat, en voeden maar.... ) Wat betreft het op moeten van de fles: hier werd er bij Caitlyn nogal o[p gehamerd door ziekenhuis, (verpleegkundigen) en consultatiebureau, omdat ze ook niet geweldig groeide. Nouja, daar heb ik me dus even door opgejaagd gevoeld, maar al snel besloten dat een schema niet ging werken en dat ook niet was wat ze wilde. Dat zelfs de verpleegkundigen op de neonatologie van het Radboud dat niet voor elkaar kregen, mag veelzeggend zijn, denk ik.... Maar ik heb wel even moeten overreden, voor ze daarin mee konden. De cultuur was/is daar zo van de schema's en flesjes op...! Dus behalve dat er op de verpakkingen kunstvoedingen veel duidelijker moet komen staan dat de hoeveelheden maxima zijn en als voorbeeld aangehouden kunnen worden, moet er ook binnen consultatiebureaus (de meeste dan) en kinderafdelingen nog een behoorlijke omslag plaatsvinden.
@Rozemarijke: er is natuurlijk wel een wereld van verschil tussen een stukje Hollands welvaren thuis en een kindje dat dapper ligt te wezen in het ziekenhuis - ik denk dat je voor de tweede groep voeden op verzoek niet als norm kan houden, die kids hebben vaak hun voedingsstoffen heel hard nodig!
Hoe dapper? Voedingsstoffen zijn voedingsstoffen of je dat nu in 8x 125cc geeft of 4x 250cc. Als het kind borstvoeding krijgt, zal het wsl ook op verzoek gevoed worden. Ben nog nooit een arts tegengekomen die zei: ga maar kolven en geef het maar per fles, dan zien we wat erin gaat. Toen mijn zoontje een week in het ziekenhuis lag, moest ik gewoon even voor en na de voeding wegen.
Nou, ze hamerden wel erg op het schema hoor, ipv te kijken of het kind gewoon gevolgd kon worden. Tuurlijk, een kind dat uit zichzelf niet drinkt omdat het te zwak is, daarbij snap ik het schema. Maar Caitlyn was sterk genoeg om het haarzelf te laten bepalen en zo zijn er zat meer kids, ook op de neonatologie. Gewoon kijken naar wat een kind echt nodig heeft en kan, ipv van in richtlijnen en vaste regels en schema's te denken, zou volgens mij een enorme verbetering zijn.