Mijn zoontje is 8 weken oud en sinds een week oefenen we met het flesje omdat ik over 5 weken weer moet werken. We oefenen met afgekolfde melk en hebben diverse flessen en spenen geprobeerd (Avent, dr Browns, Medela). Het lijkt alsof ons jochie echt geen plastic in zijn mond wil, want na een week 2-3x per dag oefenen, zit er nog geen vooruitgang in. Hij hapt wat op de fles en probeert hem vaak met zn tong eruit te werken. Alles tips die op internet te vinden zijn heb ik geprobeerd: varieren in temperatuur, afleiding, wandelend geven, iemand anders zoals vader, opa oma of vriendin. Ik ben dus op zoek naar tips die wellicht niet zo standaard zijn maar wel bij iemand van jullie hebben gewerkt? Uiteraard blijven we rustig door oefenen maar ik hoop dat er nog iets is wat we kunnen proberen.
Ik deed Emma ooit eerst aanleggen, dan was de ergste honger weg en als ze eenmaal in de "drink-modus" was pakte ze zo de fles. Ik begon met hele kleine beetje 20cc ofzo, en na het flesje meteen weer terug aan de borst. Voor ons hielp dat, misschien voor jou ook? Nu drinkt ze prima uit de fles, al blijft de borst haar favoriet.
Het enige dat ik je mee kan geven is idd rustig blijven oefenen. Mijn dochters namen mondjesmaat een flesje aan, en de dagen voor ik ging werken helemaal niet, alleen maar borst borst en borst.. Best wel spannend dus, maar uiteindelijk lukte de gastouder het wel gewoon (uiteraard hihihi). En toen ze het eenmaal door hadden is het ook nooit meer een probleem geweest. (Maar ook hier bleef de borst wel favoriet) Dus het komt wel goed hoor!
Oh ja heel herkenbaar, de week voor ik weer ging werken lukte de fles voor geen meter, misschien ook door mijn spanningen dat het moest en zou lukken.... Uiteindelijk daar best aardig gedronken, en met een week of 2 dronk ze op het kinderdagverblijf prima uit de fles.
Avent heeft tepelspenen, een naturel speen. Het is een wat prijzige aanschaf maar mijn dochter vond deze het prettigst. Ik heb geen borstvoeding gegeven maar met deze spenen knoeide ze niet meer.
Bedankt voor de tips. Ik houd mezelf ook voor dat het wel goedkomt alleen word toch een beetje zenuwachtig nu er na een week totaal geen verbetering is. Heb idd ook al geprobeerd om eerst de borst te geven en die af te wisselen met een flesje maar dat was helaas ook geen succes. Meneer hier gaat voor 'the real deal' haha. Ik hoopte dat er mensen zijn die misschien een of ander foefje hebben gebruikt wat ik dus nergens terug lees. Maar zoals ik het hier lees moeten we echt geduld hebben dus
Als het niet lukt kan je ook nog een preverbaal logopedist raadplegen. Ben zelf ook logopedist en wij krijgen dit soort problemen vaak in de praktijk. Vaak verdwijnt het reflexmatig zuigen tussen de 9 en 12 weken, daarna gaan baby's willekeurig zuigen. Soms als er te laat wordt begonnen met het aanbieden van de fles komt flesweigeren voor. De logopedist kan in ieder geval beoordelen of het reflexmatig drinken nog aanwezig is en je van tips en adviezen voorzien. Vaak komen ze aan huis en het wordt vergoed!
Gewoon geduld hebben. Elke dag klein beetje in fles aanbieden op moment dat je kind wel wakker maar niet al te hongerig is.
En als je iemand laat proberen de fles te geven? Heb wel eens gehoord dat baby's makkelijker de fles accepteren van iemand die ze geen borstvoeding kan geven. Zet papa maar eens aan het werk
Ik ben begonnen met oefenen met de fles toen mijn dochter 4 weken was. Ze wilde de fles ook absoluut niet. Uiteindelijk van de ene op de andere dag (toen ze 10 weken was), wilde ze ineens wel uit de fles drinken. Ze dronk toen gelijk 3 flessen op 1 dag leeg. Dit was een difrax fles. Daarna ben ik overdag gaan kolven en dit in een fles gaan geven en 's nachts gewoon aan de borst.
Mijn gastouder nam de kindjes altijd buik tegen rug op haar schoot. Dat werkte volgens haar met flesweigeraars altijd erg goed...Bij die van mij in ieder geval dus wel!