Dag dames. Mijn dochter is nu bijna 8 maanden en ik ben eigenlijk helemaal zat van het kolven. Gewoon live voeden vind ik nog steeds heel gezellig en doe ik nog graag. Ik werk fulltime en kolf 3x per dag. 1e is tijdens de ochtendvoeding, 2e is om 11:30 en 3e is om 15:30. Het kolven word ook steeds minder en ik ga er steeds meer tegen op zien. Vooral de 1e keer kolven wordt steeds minder, vanmorgen deed het zelfs pijn en kwam er maar 40 ml uit. Wat zouden jullie doen?
Ik ben thuisblijfmoeder, dus ik kan alleen zeggen wat ik zou doen als ik in je schoenen zou staan. Ik zou naar 1 keer kolven gaan halverwege je werkdag. Voor je productie zou ik nog wel even 1x blijven kolven, want ik dacht dat die stabieler wordt met 9 a 10 maanden (dan kun je kijken hoe het gaat om niet te kolven qua stuwing). Voor de melk is het op deze leeftijd niet zo belangrijk meer, want je zou wat extra vast voedsel of wat pap kunnen geven als je tekort komt. Ik ga nu wel uit van een 8 uur werkdag, als die veel langer is, is 1x misschien niet voldoende.
Ik zou de eerste keer kolven niet meer doen, heb ik ook nooit gedaan, gewoon 2 keer per dag op het werk, vanaf 9 maanden 1 keer per dag omdat toen mijn kolfrecht was afgelopen. Ging prima.
Ik werk van 8:30 tot 17:00 maar ben wel van 7:30 tot 18:00 weg dan. Iets meer vast voedsel proberen we ook al te geven, maar hoe veel vocht moet ze er dan nog bij? En in welke vorm? Water/roosvicee/diksap?
Ik geef alleen water aan mijn dochter (15 maanden), ik vind diksap niet echt nodig. Mijn dochter was 10 maanden voor ze een beker snapte (flesweigeraar), in het begin ging het echt maar om een paar slokjes per keer. Mijn zoon (ook flesweigeraar) snapte een tuitbeker wel meteen en die dronk gewoon naar behoefte vanaf dat hij kon kruipen en dus zijn beker kon pakken (8 maanden). Maar zelfs als je een voeding minder geeft, krijgt ze sowieso nog voldoende vocht binnen van de borstvoeding, het is echt puur voor de dorst dat je op eetmomenten een slokje water aanbiedt. En melk is nu natuurlijk nog wel het belangrijkst, dus als je echt niet voldoende gekolft krijgt, zou ik pap (van flesvoeding) overwegen voor de lunch. Het enige wat je kunt doen, is kijken hoe snel ze opbouwt met het vaste voedsel, mijn zoon at met 8 maanden al best veel, maar mijn dochter nog helemaal niet zoveel. Zoon zat dan ook op veel minder borstvoedingen op die leeftijd dan mijn dochter.
Focus eerst maar op water, dat is het belangrijkste. Zoete dingen leren ze vanzelf wel drinken. En hoeveel? Zoveel als lukt. In het begin zal dat waarschijnlijk niks zijn, gaandeweg wordt dat hopelijk meer. En op je basisvraag: gewoon minder kolven dan? Je productie is nu toch minder volatiel, en ik denk dat je je deel zeker wel gedaan hebt. Als je er zelf geen lol meer aan hebt, mag je toch wel afbouwen lijkt me.
Met 9 maanden redde ik het prima met 2 keer kort kolven. Ik had dan niet voldoende voor mijn zoon, maar wel genoeg om de productie te houden. Thuis was hij dan wel tevreden. Mijn werktijden zijn erg vergelijkbaar dus waarschijnlijk zou dat voor jou kunnen gelden. Ik zou dus de eerste keer laten vervallen en de andere keren inkorten. Misschien dat het daardoor prettiger blijft?