Hoi dames, Ik heb even een paar vragen aan jullie, als ervaringsdeskundigen Ik ben ruim 3 weken geleden bevallen en sindsdien bezig met het geven van borstvoeding. Ons kindje is met 36+6 geboren dus in het begin dronk hij nog niet goed (te weinig kracht) maar nu drinkt hij super. Ik vroeg me alleen een paar dingen af waar ik tegen aan liep en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen: - kan een baby te veel drinken? Wij wegen hem voor en na iedere voeding (moest van het zkh omdat hij te weinig at) maar hij drinkt soms wel het dubbele van wat hij zou moeten drinken. - soms spuugt hij best veel (vooral als hij te veel op heeft) is dat erg? Of moet ik hem dan minder geven? In principe leg ik hem max een half uur aan en als hij eerder in slaap valt dan stop ik eerder. - hoe weet ik wanneer een borst leeg is gedronken? Voor mijn gevoel komt er altijd nog wel iets uit? Ik geef hem per voedingsronde 1 borst en heel soms nog de andere. - ik vind het best een verstikkend idee dat ik nu steeds om de 3 uur moet voeden. Hebben jullie dat ook? Voor mijn gevoel kan ik bijna nergens meer heen omdat ik hem steeds eten moet geven. Ik voed hem nu nog een beetje op structuur (om de 3 uur) maar wil langzaam aan naar op verzoek gaan. Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet prettig als hij dan bijv na 1 uur al weer iets wilt. Wat is jullie ervaring daar mee? Willen kinderen op den duur langer niets? En hoe zit dat s' nachts? Is het zo dat ze op den duur doorslapen met bv of duurt dat langer? - ten slotte vroeg ik mij af tot wanneer je moet kolven? Als hij alles aan de borst drinkt kun je kolven dan achterwege laten? Alvast bedankt voor jullie reacties!
- kan een baby te veel drinken? Wij wegen hem voor en na iedere voeding (moest van het zkh omdat hij te weinig at) maar hij drinkt soms wel het dubbele van wat hij zou moeten drinken. Ja, ze kunnen teveel drinken, maar dan merk je dat wel aan zn spijsvertering: als je merkt dat hij bijvoorbeeld darmkrampjes krijgt, of als zn poep ipv goudgeel groen is, kan dat betekenen dat hij teveel in een keer binnenkrijgt. Maar zolang je een blije, goed poepende baby hebt, krijgt ie niet teveel. - hoe weet ik wanneer een borst leeg is gedronken? Voor mijn gevoel komt er altijd nog wel iets uit? Ik geef hem per voedingsronde 1 borst en heel soms nog de andere. Een borst is nooit helemaal leeg. Tijdens het voeden wordt er constant melk aangemaakt. Maar als je borst zacht en soepel aanvoelt is ie 'leeg'. - ik vind het best een verstikkend idee dat ik nu steeds om de 3 uur moet voeden. Hebben jullie dat ook? Voor mijn gevoel kan ik bijna nergens meer heen omdat ik hem steeds eten moet geven. Ik voed hem nu nog een beetje op structuur (om de 3 uur) maar wil langzaam aan naar op verzoek gaan. Maar om eerlijk te zijn vind ik het niet prettig als hij dan bijv na 1 uur al weer iets wilt. Wat is jullie ervaring daar mee? Willen kinderen op den duur langer niets? En hoe zit dat s' nachts? Is het zo dat ze op den duur doorslapen met bv of duurt dat langer? Het is voor baby's heel normaal en gezond (hun hersentjes ontwikkelen beter bij een constantere aanvoer van voedingsstoffen ipv met pieken en dalen) om vaker dan om de 3 uur te drinken. Die 3 uur is mijns inziens meer een culturele norm dan iets wat aansluit bij de behoefte van een baby. Dus ja, als je op verzoek gaat voeden zal het best gebeuren dat hij eerder wil drinken. Mijn ervaring daarmee is dat het 100x makkelijker is om even aan te leggen dan om te gaan zitten 'tijdrekken'. En verstikkend... tsja, ik denk: het is nog veel verstikkender om altijd heet water en poedermelk bij je te moeten hebben, of in de buurt van een magnetron te moeten zijn, om niet spontaan ergens te kunnen blijven eten oid omdat je geen eten voor je kind bij je hebt. Ik vind zelf borstvoeden daarom juist heel bevrijdend. Misschien helpt het je om er op die manier tegenaan te kijken? - ten slotte vroeg ik mij af tot wanneer je moet kolven? Als hij alles aan de borst drinkt kun je kolven dan achterwege laten? Waarom ben je met kolven begonnen? Om de druk van de stuwing te verhelpen? Om bij te voeden toen je kindje nog niet goed dronk? Als beide problemen zijn verholpen kun je gewoon stoppen met kolven. Alvast bedankt voor jullie reacties![/QUOTE]
Volgens mij ben je goed bezig hoor! Het lijkt van te voren zo eenvoudig, borstvoeding geven. Maar in de praktijk is het soms best wel dat je met vragen zit. Blijf goed naar je kindje kijken. Is ie tevreden, groeit ie goed? Heb je geen last van kloven of iets dergelijks? Dan gaat alles naar wens
- kan een baby te veel drinken? Ip kan een babytje niet teveel moedermelk drinken, natuurlijk kan het wel eens teveel voor zijn maagje zijn kan hij een keertje gaan spugen. Als hij telkens ruim genoeg drinkt, zou je ervoor kunnen kiezen de weegschaal aan de kant te schuiven, hij heeft zich inmiddels al bewezen goed te kunnen drinken. - Soms spuugt hij best veel (vooral als hij te veel op heeft) is dat erg? Spugen kan inderdaad een teken zijn dat hij te vol zit, al is dat aan de borst natuurlijk moeilijk inschatten hoeveel hij al op heeft. Als hij in slaap valt of alleen nog maar ligt te tutten ipv effectief drinken kan je hem zeker loskoppelen. Als je een erg ruime productie hebt kan je "blokvoeden" dan biedt je maar 1 borst per keer aan en wissel je na 3 uur naar de andere borst. Dan krijgt hij ook telkens de dikkere achtermelk binnen. - Hoe weet ik wanneer een borst leeg is gedronken? Als hij soepel aanvoeld en geen harde schijven in zitten is hij leeg genoeg, er zit altijd wel wat extra in en met de tijd zal jouw productie zich steeds meer en meer aanpassen aan de behoefte van je kindje. - ik vind het best een verstikkend idee dat ik nu steeds om de 3 uur moet voeden. Hebben jullie dat ook? Ja herken het gevoel wel, maar niet zo specifiek voor de voeding, die eerste weken heb ik ooit naar Emma zitten staren en dacht dan "van jou kom ik nooit meer af" af en toe dat gigantische besef dat dat kindje voor altijd bij jou hoort vond ik best overweldigend soms. Voor het voeden op verzoek, ga erin mee, hoe meer jij je gaat ergeren dat het 2.5u ipv 3 uur is hoe vervelender de situatie wordt. Wat bij mij hielp is me er gewoon bij neerleggen wanneer ze kwam hemd omhoog en voeden. Hou ouder je zoon wordt hoe effectiever (en dus korter) hij gaat drinken en is een voedingsmoment misschien maar 10 minuutjes. Mijn dochter is nu 9 maanden ze heeft nog zo'n 5-7 bv momentjes op een dag, soms zitten er 5 uur tussen en soms heeft ze na 1.5 uur behoefte aan een slokje. Tja erin mee gaan helpt mij en haar. - En hoe zit dat s' nachts? Is het zo dat ze op den duur doorslapen met bv of duurt dat langer? Mijn dochter sliep met 2 maanden van 22.00-6.00u door muv ziek zijn, warmte, tandjes etc, dan komt ze nog wel eens s nachts.. Ik lees ook kindjes die tot na het eerste jaar nog nachtvoedingen nodig hebben. En een paar vriendinnen van mij met flesgevoede kindjes in dezelfde leeftijd die ook nu pas het slapen hebben uitgevonden. Hangt dus helemaal van je kindje af. - ten slotte vroeg ik mij af tot wanneer je moet kolven? Als hij alles aan de borst drinkt kun je kolven dan achterwege laten? Waarom kolf je? Idd als hij alles aan de borst drinkt hoef je niet te kolven, hooguit om een voorraadje klaar te hebben voor als je zo weer moet gaan werken of als je een avondje op stap wilt, of een keer een voeding wilt overslaan ivm alcoholgebruik. Dan kolf je wel voor een voorraad op te bouwen en natuurlijk de overgeslagen voeding kolf je alsnog af omdat je kindje het niet voor je doet.
Bedankt voor jullie reacties. Ik was bezig met kolven omdat ik dat zo in het ziekenhuis geleerd heb. Ik dacht dat je minimaal 500 ml moest 'produceren' voordat je kon stoppen (incl wat de baby drinkt). Maar het is best veel werk om te doen en heb de diepvries inmiddels al best vol zitten (aangezien ik hem niet hoef bij te voeden dus alles wat ik kolf heb ik over). Wat betreft de weegschaal het is idd misschien beter om deze de deur uit te doen zodat ik iets minder er boven op zit. Aan de andere kant geeft het me ook wel weer een beetje een gevoel van controle. Ik kan natuurlijk ook 1x per dag wegen of 1x per week. Uit jullie reacties lees ik af dat jullie dus meestal beide borsten aan bieden? Meestal als mijn zoontje aan de ene kant genoeg gedronken heeft probeer ik de andere niet meer omdat hij dan toch al 30 minuten heeft gedronken en vaak in slaap is gevallen. Of zou ik dan beter iedere borst 15 minuten kunnen doen? Ivm die dikkere melk die achterin zit doe ik 1 borst per keer maar ik weet ook niet precies na hoelang drinken de dikkere melk komt. Ten slotte nog een laatste vraagje. Als je op verzoek voedt hoef je dan de baby ook niet minimaal 1x in de 3 uur aan te leggen (als hij zich in de tussentijd niet gemeld heeft)?
- Maar het is best veel werk om te doen en heb de diepvries inmiddels al best vol zitten (aangezien ik hem niet hoef bij te voeden dus alles wat ik kolf heb ik over). Dan zou ik afbouwen en stoppen. Lekker aan de borst en de kolf ff opzij tot je hem weer nodig hebt. Wel fijn dat je al wat in de vriezer hebt liggen! - Wat betreft de weegschaal het is idd misschien beter om deze de deur uit te doen zodat ik iets minder er boven op zit. Aan de andere kant geeft het me ook wel weer een beetje een gevoel van controle. Ik kan natuurlijk ook 1x per dag wegen of 1x per week. Probeer dat vertrouwen in je lijf te krijgen, zo te horen doe je het prima, dus vertrouw erop dat je lijf je kleintje goed laat groeien - Uit jullie reacties lees ik af dat jullie dus meestal beide borsten aan bieden? Meestal als mijn zoontje aan de ene kant genoeg gedronken heeft probeer ik de andere niet meer omdat hij dan toch al 30 minuten heeft gedronken en vaak in slaap is gevallen. Of zou ik dan beter iedere borst 15 minuten kunnen doen? Ivm die dikkere melk die achterin zit doe ik 1 borst per keer maar ik weet ook niet precies na hoelang drinken de dikkere melk komt. Ik had best een overproductie door veel kolven in het ziekenhuis omdat Emma een ruime week in de couveuse gelegen heeft. Ik deed eenmaal thuis aan de borst elke 3 uur 1 borst geven, als ze voordat de drie uur nog eens kwam gaf ik dezelfde borst nog eens. Dat heet blokvoeden (zie borstvoeding.com) ik deed dat puur ivm overproductie. - Ten slotte nog een laatste vraagje. Als je op verzoek voedt hoef je dan de baby ook niet minimaal 1x in de 3 uur aan te leggen (als hij zich in de tussentijd niet gemeld heeft)? Ja ik hield die eerste weken/maanden wel elke 3 uur aan, als ze lekker lag te slapen max 3.5u. In de nacht zette ik de wekker 5 uur later dan de laatste voeding. Maar heb dat op een gegeven moment gestopt en gewacht tot ze zelf kwam. Daarbij merkte ik wel dat als ze overdag minder vaak kwam ze weer vaker een keer s nachts kwam, dan had ik liever overdag 1 voeding meer door er max 3-4 uur tussen te laten dan dat ze s nachts de schade ging inhalen.