Barbapapa postte een poosje geleden een vraag met betrekking tot hetzelfde probleem, maar - gelukkig voor haar - ging haar baby weer goed uit de fles drinken voordat de lactatiekundige een antwoord kon geven. Vandaar dat ik mijn probleem ook maar even aan jullie wil voorleggen. Sinds Emma ruim een week oud is, krijgt zij één - soms twee - poedervoedingen (Friso Hypoallergeen) per dag, omdat ik mijn melkproductie 's avonds absoluut te wensen overlaat. Ik geef dan een flesje van 100 cc en leg haar daarna aan, zodat ze mijn borsten goed kan leegdrinken en mijn productie toch gestimuleerd blijft worden 's avonds. Dit is altijd goed gegaan, tot een week of drie geleden... Van de ene op de andere dag is Emma de fles gaan weigeren. Het leek wel of ze ineens niet meer 'wist' hoe het moest. Erg vervelend, want dit resulteerde in voedingssessies van twee uur aan één stuk. Ze blijft dan namelijk fanatiek (en bijna boos) aan de tepel zuigen, zó hard dat het lijkt alsof ze hem eraf wil scheuren! Maar er komt geen druppel meer uit... We hebben al van alles geprobeerd: - een ander de fles laten geven - een andere houding - mama helemaal de kamer uit - andere fles (Tommee Tippee) - andere maat speen - wel of geen Nutriton door de voeding (ze spuugt helaas ook vrij veel) - voor elke voeding eerst 30 cc uit een flesje voor de gewenning Vlak voor kerst leek het er even op dat het weer beter ging, de kleine flesjes vooraf gingen braaf leeg. Maar dat duurde helaas nog geen twee dagen. Inmiddels is het alweer drie dagen helemaal mis. Omdat ik Emma niet met honger naar bed wil sturen (en om die lange, frustrerende voedingssessies te voorkomen) heb ik in één speen een groter gaatje geknipt. Zo kan de voeding met dikke druppels haar mondje in lopen, zodat ze in elk geval het nodige binnenkrijgt. Een beetje onorthodoxe manier geef ik toe, maar het werkt wel. Maar dit is natuurlijk geen oplossing. Weten jullie raad? Vanaf 2 januari gaat ze naar het kinderdagverblijf en dan is het toch wel handig als ze (weer) goed uit de fles drinkt. Ik heb de mogelijkheid om op het kinderdagverblijf te voeden (het ligt dichtbij mijn werk...), maar ik heb Emma toch liever aan de fles...
Is de lactatiekundige zoek ? Het duurt wel erg lang voordat je een antwoord krijgt... Inmiddels kan ik het aanvullen met de mededeling dat Emma op het kinderdagverblijf wél - zij het aarzelend - uit de fles drinkt, maar thuis nog steeds niet...
Hoi Ilse, Bedankt voor je antwoord! Er zitten inderdaad - leuke - tips tussen die ik nog niet had gebruikt, maar - met een beetje geluk - ook niet meer nodig heb. Afgelopen weekend hebben we een postieve doorbraak gehad met Emma. Vrijdag dronk ze al een fles bij mijn man en sinds zaterdag ook bij mij ! Prompt is ons meisje ook beter gaan slapen. Logisch, aangezien zij al een paar weken met honger naar bed moest. Ik gaf per slot van rekening niet voor niets een flesje 's avonds... 's Nachts sliep ze weliswaar goed, maar overdag deed ze alleen hazenslaapjes. Sinds gisteren slaapt ze weer langer achtereen. Ik ben echt dolblij. Voedingen van twee uur aan één stuk zijn gewoon niet leuk meer, zeker niet als je kind van frustratie aan je tepel begint te trekken. Ook kan ik nu weer ergens zonder Emma naar toe, zonder er rekening mee te hoeven houden dat ze gevoed moet worden. De ommekeer komt ook precies op tijd, want ik heb de afgelopen weken als erg zwaar ervaren en zat geregeld jankend op de bank. Dat in combinatie met weer gaan werken, leidde er toe dat ik het af en toe niet meer trok. Laten we hopen dat het nu goed blijft gaan. Ik vind het alleen jammer dat je je tips niet in deze topic plaatste, dan hadden andere mama's er misschien ook nog wat aan gehad...