Hoi allemaal, Hidde is geboren na een zwangerschap van 30+5, daardoor niet meteen live kunnen voeden en gaan kolven. Na een week of drie werd hij voor het eerst aangelegd en wonder boven wonder dronk hij meteen goed! We hadden een vast voedingsschema in het zkh, waar we ons ook aan hielden. Alles wat hij niet zelf dronk gaven we via de sonde. Toen liep de productie terug, waarschijnlijk door alle spanningen in het zkh, hup weer frequenter kolven. Uiteindelijk kwam de productie thuis pas weer echt goed opgang. Eenmaal thuis zaten we zo vastgeroest aan die tijden dat we die nog steeds gebruikten. Gelukkig snel bedacht dat dat niet werkte. Nadat onze kleine man de sonde er voor de zoveelste keer de sonde eruit getrokken had, ook de weegschaal aan de kant gegooid. Ik was zo bezig met het feit of hij wel voldoende binnenkreeg, werd er onzeker door. Het ging weer een tijdje goed, tussendoor mezelf heel vaak moeten verdedigen waarom ik bv gaf... Als we op visite gingen kreeg hidde afgekolfde melk, in eerste instantie zo'n 90 ml, maar hij dronk dit zo vlot dat we hem 120 ml gingen geven. Paste m'n zus een keer op, 2 flesjes van 120 ml meegegeven en na het eerste flesje kwam hij al na zo'n 2 uur, dus ik had gezegd dan geef je de tweede. Deze dronk hij niet leeg. Toen ik daar aankwam werd er gezegd dat hij niet voldoende kreeg, ik weer in de verdediging dat hij bij mij pakt wat hij nodig heeft. Die veroordeling sat hij niet voldoende zou krijgen maakte me weer zo onzeker. Hij kwam voldoende aan, de kinderarts etc waren tevreden. Toch blijf ik me steeds afvragen waar ik het allemaal voor doe. Nu vanavond weer, zegt vl gewoon lekker van misschien moeten we toch sneller over op flesvoeding, grrrrr. Hij denkt dat Hidde dan sneller tevreden zal zijn?!? Nu is Hidde onrustig en denk ik laat ik hem maar aanleggen, maar hij spuugt alles weer uit, ik weet gewoon niet meer wat m'n kind wilt door alle meningen van iedereen. Ik ben zo klaar met al die eeuwige discussies, heb zo gevochten voor de bv, we hebben flink wat dalen gehad, maar ik ben op. Wat ik met m'n verhaal wil weet ik niet, maar moest het gewoon even van me afschrijven
Hoi! Wat fijn dat Hidde meteen de borst pakte na 3 weken! Fijn dat jullie thuis zijn met de kleine. Het is lastig al die "goed bedoelde" adviezen. Maar als de kinderarts tevreden is in de groei, dan gaat het toch prima! Ik weet niet of je vriend net had gezegd "dat julie misschien eerder moeten overgaan op de fles" of dat jij je nog aan het ergeren was hierover toen je Hidde aanlag want dit kan er ook mee te maken hebben dat de kleine terug geeft. Jij bent de moeder! Jij weet wat goed is voor je kind! Proberen zo min mogelijk aan te trekken van wat anderen zeggen, buiten de arts dan maar als die zegt dat Hidde goed groeit dan is dat echt zo en kan je alleen maar trots op Hidde en jezelf zijn! Probeer te vertrouwen in jezelf, ook al is dit makkelijker gezegd dan gedaan! En die opmerkingen zijn gewoon heel vervelend. Alleen mijn man en moeder staan achter me met de bv. Al zegt mn moeder ook vaker ga toch over op de fles dit omdat de kleine niet alles aan de borst kan drinken waardoor ik ieder voedingsmoment doe aanleggen ( 1keer wel dan weer niet dan weer wel ect) daarna de kleine recht moet houden 3 kwartier ivm reflux en dan nog eens kolven. Ook heb ik daarbij te weinig melk. Ik kreeg laatst een smsje van een vriendin of ik al gestopt was met bv, lekker motiverend als je net een dag heb waar je het niet ziet zitten met de bv. Je doet het goed! Groetjes
Och och, wat herken ik mezelf toch in jou verhaal! Heb respect voor je dat je ondanks de lastige start gekozen hebt voor bv en dit nu ook al 3 maanden vol houdt! Wat betreft je omgeving; iedereen lijkt het altijd beter te weten. Maar alleen jij weet écht wat het beste is voor je kindje. Zo te lezen doet Hidde het hartstikke goed op de bv, dat is wat uiteindelijk het belangrijkste is. Het zou zo ontzettend zonde zijn als je door de mensen in jou omgeving besluit om hier mee te stoppen. Ik ben net 4 weken geleden gestopt met de bv, na 5,5 maand gevoed te hebben. En ik kan je vertellen dat het echt een soort van rouw proces is geweest. Ik wilde eigenlijk niet stoppen, maar na 5,5 maand van tig problemen had ik geen andere keus meer. Je kan in overleg met de huisarts misschien een poosje Domperidon gaan slikken? Dit medicijn wat oorspronkelijk is bedoeld voor maag-darm klachten heeft een prolactine verhogende bijwerking. Hierdoor kan je je productie weer wat opkrikken als je een dip hebt. Ik weet niet hoe je het kolven ervaart? Komt je toeschietreflex makkelijk op gang? Zo niet, kan je ook via je huisarts vragen of je een recept kunt krijgen voor de Syntocinon neusspray. Dit is een lichaamseigen stofje om het toeschiet reflex op te wekken. Echt een wondermiddel, zonder deze neusspray had ik na 8 weken de bv al op moeten geven omdat ik onmogelijk een toeschietreflex kreeg als ik moest kolven. Laat je niet van de wijs brengen door de mensen in jou omgeving. Doen waar jij en Hidde je goed bij voelen!
Ik was me inderdaad nog aan het ergeren over de opmerking, is gewoon zo vervelend al die meningen. Maar zoals jullie zeggen moet ik het maar proberen het naast me neer te leggen. Ik had ook nooit gedacht dat ik me er zoveel van aan zou trekken en je hoort altijd de mensen die flesvoeding geven zeggen dat mensen altijd oordelen over het feit dat je geen bv geeft, maar andersom werkt het ook echt zo. Op zich vind ik het kolven ook prima, vind het dan alleen weer lastig om te bepalen hoeveel je dan per keer moet geven. Toeschiet reflex duurt wel even. Heb van de Domperidon inderdaad wel gehoord, zal eens nadenken wat ik daarin wil. Merk ook dat het een hele stap zal zijn om te stoppen, wil het daarom ook zolang mogelijk volhouden! Bedankt voor jullie bemoedigende woorden, doet me weer even goed!
Zo ik weet weer waar ik bv voor geef 😄. Net is de kinderverpleegkundige geweest voor de synagis injectie en dan weegt ze ook altijd, blijkt hij in een maand tijd gewoon 950 gram te zijn aangekomen!! Weegt alweer 3650 gram, dipje is in één klap weg 😃
Wauw super joh! Lekker doorgaan met die borstvoeding, je kleintje doet het er hartstikke goed op!! Heb zelfvertrouwen en laat anderen maar kletsen, je doet het niet voor niks zie je.
Wow wat een goed nieuws, zie je hoe goed hij het doet, meer bevestiging heb je niet nodig! Gewoon doorgaan en laat iedereen maar kletsen. Mensen met weinig kennis van BV staan gewoon snel klaar met oordelen en dat een flesje 'wel makkelijker' zou zijn. Tja, om makkelijker gaat het niet, denk ik dan. Zeker bij een minder rooskleurige start heb ik altijd bewondering voor moeders die het volhouden. En vaak zie je ook dan na verloop van tijd het goedkomt. Ik durf wel te zeggen dat niets mijn kinderen zo goed troost als de borst. De oudste is na 16 maanden zelf gestopt en nu met de jongste is het ook makkelijk, als ze onrustiger is leg ik haar gewoon aan. Ik blijf het wonderlijk vinden.