Flesweigeraar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door RMM, 26 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RMM

    RMM Lid

    15 aug 2019
    19
    9
    3
    Vrouw
    Goedemiddag dames,

    Mijn zoontje is 18 weken en gaat sinds 3 weken naar het kinderdagverblijf 2 keer per.week. Thuis krijgt hij borstvoeding op verzoek. Op het kinderdagverblijf proberen wij hem een flesje te geven alleen weigert hij deze... hij heeft twee keer gedronken uit de Lansinoh fles 100ml en 130ml maar nu wilt hij dus niks drinken uit geen enkel flesje.

    De flesjes die wij hebben geprobeerd zijn: lansinoh, dr. Brown, Philips Avant en Suavinex.

    Hebben jullie nog aanbevelingen of tips om hem toch de fles te laten drinken?
     
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.270
    6.809
    113
    Vrouw
    Hier een meisje van 4 maanden die ook niet meer uit de fles drinkt. Gek genoeg ging ze de laatste keren ook huilen als het wel even lukte om vacuüm te zuigen. Ik lees mee.
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.459
    4.015
    113
    noord holland
    Heeft hij eerder wel uit een flesje gedronken?
    Wat krijgt hij in de fles, verse afgekolfde melk, kamertemperatuur of opgewarmd, of melk die bevroren is geweest en nu opgewarmd?
     
  4. RMM

    RMM Lid

    15 aug 2019
    19
    9
    3
    Vrouw
    Ja, hij heeft eerder uit de Philips Avant gedronken. Hij krijgt melk die opgewarmd is en niet bevroren is geweest.

    Hij neemt de speen van de fles wel in z'n mond maar kauwt er alleen op.

    Speentje heeft hij trouwens ook nooit gewild.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.306
    113
    Bv gaat nog wel prima zonder gedoe? Misschien iets grotere speen proberen dat de "beloning" eerder volgt?

    Lansinoh is degene die ik t meest hoor als reddende optie maar die viel hier al af dus.
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.459
    4.015
    113
    noord holland
    Heeft hij op regelmatige basis de fles aangeboden gekregen en ineens gaan weigeren? Of zat er soms lange tijd tussen het gebruik van een flesje?
    Vervelend is dat, als je kindje de fles weigert, dat voelt niet fijn. Zou hij het wel willen als het met een cupje of spuitje beetje bij beetje naar binnen giet/spuit? Of met bijv een lepeltje? (En dan heb je de keuze van de vloeibare vorm of toch ietsje dikker te maken met wat rijstebloem maar daar is hij wel weer wat jong voor, misschien dat je dit niet wil).
    Een speen met groter gat zou ook kunnen helpen. Het heeft vaak echt met 'niet weten wat met de speen te moeten doen' te maken, zeker als het door een ander wordt gegeven, want dat ligt t in ieder geval zeker niet aan de associatie met jou en het op een andere manier krijgen.
    Je zou het ook nog thuis met verse melk op kamertemperatuur kunnen proberen. Melk kun je vers een aantal uren, ik meen 8 uur, op kamertemperatuur bewaren.
    Blijven oefenen, het liefst elke dag, en het liefst als er geen grote honger is. En dan gerust met kleine beetjes van 20 ml, dus simpelweg om t drinken op die manier actief te houden (als t al lukt).
    Het is dat hij nog jong is, anders zou je al op die momenten met andere dingen kunnen werken zoals fruit, yoghurt, groente en dan de melk op later moment aan de borst. Voor nu zie je natuurlijk graag melk op die momenten.
    Je zou óók kunnen proberen om een beetje kunstvoeding te geven in de fles. Misschien dat hij de smaak van jouw melk alleen aan de borst kan koppelen en het met een andere smaak wel lukt met een flessenspeen?
    In sommige gevallen drinkt een baby heel weinig onder werktijd van de moeder maar haalt t wel weer in op andere tijden en lijkt de baby daar wel oké mee te zijn. Dat ligt natuurlijk aan ieders persoonlijke situatie of dat wenselijk en mogelijk is.
     
  7. RMM

    RMM Lid

    15 aug 2019
    19
    9
    3
    Vrouw
    Bv gaat gelukkig zonder gedoe. Dat ga ik proberen, wie weet helpt een grotere speen! Dank voor de tip!

    Hij heeft op de opvang dus wel twee keer gedronken uit de Lansinoh fles maar, de andere keren ben ik daar naar naartoe gegaan om borstvoeding te geven omdat hij anders te lang niet zou hebben gedronken.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.488
    5.579
    113
    Vrouw
    Dit was toentertijd de enige fles die men hier bliefde :$
    Jongste meisje begon werkelijk al te gillen als ik, papa of iemand anders met een fles aan kwam lopen, bizar!
    De gastouder nam haar op schoot, rug tegen buik.
    Zodat ze de kamer in kon kijken
    Uiteindelijk koos ze eieren voor haar geld maar haalde, zeker de eerste weken, nog veel bij mij in.

    Wees wel voorzichtig met een grote speen.
    Voor melk uit de borst moet hard gewerkt worden, je ziet soms dat kinderen die dan uit de fles drinken te snel en te veel gaan drinken met alle gevolgen van dien
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. RMM

    RMM Lid

    15 aug 2019
    19
    9
    3
    Vrouw
    Er zat te lang tussen denk ik dus ook onze eigen schuld! Ik denk dat hij het met een cupje/spuit nog wel zou willen en ga deze optie ook zeker bespreken met het kdv als de fles echt niet wilt lukken.

    Super bedankt voor alle tips! Voor nu ga ik gewoon elke dag blijven oefenen met de fles en kleine beetjes afgekolfd melk.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  10. RMM

    RMM Lid

    15 aug 2019
    19
    9
    3
    Vrouw
    Dank je wel voor de tip! We gaan deze dan ook proberen;)

    Een van de keren dat het gelukt is op de opvang is inderdaad met de rug naar het gezicht van de leidster toe en in de ruimte waar de kindjes normaal slapen, dus helemaal geen prikkels.
     
    Zoe123 en JupitR vinden dit leuk.
  11. Mamavan123

    Mamavan123 Actief lid

    20 apr 2023
    478
    404
    63
    Niet echt bemoedigend. Maar hier is het nooit goed gekomen. Op een gegeven moment hadden ze op de opvang wel een maniertje gevonden om haar een beetje te laten drinken. Ik probeerde goed te voeden voor het brengen, en niet te laat op te halen. Dan werd er eind middag/begin avond ingehaald door veel aan de borst te hangen. Met 4 maanden ook een fruithapje met melk er doorheen gegeven. Misschien nog handige tips voor het geval er niet beter gedronken gaat worden.
     
    RMM en JupitR vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina