Hoi Annemarie, Ons zoontje Tobin is nu een week oud en op zich loopt de BV als een trein. Alleen heeft hij wat moeite met goed aanhappen. Vooral bij de eerste borst die ik aanbied duurt het zo'n 5 tot 10 minuten voor hij 'm goed te pakken heeft. Hij pakt dan mijn tepel, zuigt eraan, maar laat dan weer los. Hij krijgt 'm een soort niet goed vacuüm gezogen. Best vervelend, want ik heb al tepelkloven aan beide tepels, dus dat geneuzel met aanhappen is natuurlijk niet echt bevorderlijk. Heb jij nog tips die ik zou kunnen toepassen om het aanhappen wat vlotter/makkelijker te laten verlopen? Verder, zoals ik dus al noemde heb ik aan beide tepels tepelkloven. Ik smeer er nu na de voeding een druppel moedermelk over uit en probeer ze zoveel mogelijk aan de lucht te laten drogen. Ik heb ook Bepanthen gebruikt, wat wel verlichting bood, maar voor mijn gevoel niet bevorderlijk was voor de genezing, aangezien het toch vettig/week blijft. Nog meer dingen die ik kan doen? En na hoe lang zou het beter moeten worden? Ik geniet namelijk erg van de BV, maar die tepelkloven zijn toch wel echt vervelend. gr. mermaid
Tepelkloven laten genezen kan met: verbeteren van de hap (wat nu net het probleem is helaas) en verder: Mother Mates voor tepelkloven en PureLan tepelcrme. Heeft hij misschien ook een wat korte tongriem?
Nee, ik begreep van de kvz dat zijn tongriem niet te kort is. Vanmiddag ging het met aanhappen al wat beter. Misschien dat ik het toch niet helemaal goed doe, want vanmiddag had ik hem wat anders liggen (ik voed in de Madonna-houding en had hem nu wat verder naar achteren liggen, snap je wat ik bedoel? zijn neusje lag dus wat lager bij mijn tepel) en leek het aanhappen makkelijker te gaan. Zo straks met de voeding nog maar eens goed op letten...
Bij het aanhappen inderdaad altijd de neus bij de tepel: hem laten happen naar de borst (dus omhoog happen) en als hij een grote hap maakt dan laten duiken in je borst: je beweegt hem dan snel naar de borst toe. succes!
Dank je wel! Ik probeer het al zoveel mogelijk, maar het wil nog niet helemaal lukken. Vooral niet met de eerste borst die ik aanbied. Hij wordt ook zo driftig dan als het hem te lang duurt . Maar goed, ik blijf oefenen!
Nou idd, een leerproces . Ik heb vandaag een lactatiekundige thuis gehad en zij heeft meegekeken met een voeding. Ze zag eigenlijk heel snel het "probleem". Mijn borsten zijn erg vol en dus erg gespannen, waardoor Tobin gewoon niet goed grip op mijn tepel kan krijgen. Daarbij heb ik een hele sterke toeschietreflex en kan hij het bijna niet wegdrinken. Ze heeft aangeraden om vóór de voeding even 2 minuten te kolven om de ergste druk weg te nemen en hem dan aan te leggen. Ik heb dat nu 1x gedaan en hij hapte gelijk goed aan. Hopen dat dat nu zo blijft als ik even kort kolf!