Medela Swing + andere borst handkolven kan dat??

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Saffira, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik ben zwanger en wil graag alvast een borstkolf in huis hebben (ik weet het, erg eigenwijs, want iedereen raadt aan te wachten tot het echt lukt....:) ) en ik kan niet zo goed kiezen.

Ik spring de hele tijd heen en weer tussen de Medela Swing en een handkolf (medela of Avent). Ik zal het gaan gebruiken voor incidenteel kolven, niet voor werk.
    De Medela Swing lijkt mij erg fijn, maar sommige beweren dat ze uit een handkolf sneller nog meer krijgen.
    Nu zit ik te twijfelen om in eerste instantie een handkolf aan te schaffen (zodat de aanschaf minder prijzig is) en dan lijkt het mij verstandiger om de medela harmony handkolf te doen met het oog op dat de flesjes dan ook passen als ik uiteindelijk alsnog een Medela Swing wil kopen.
    Klopt dit, of passen de Avent flesjes ook onder de Medela Swing?

Verder vroeg ik mij af (zie titel) of het mogelijk is om 1 borst vast te zetten op de Medela Swing en dan ondertussen zelf met en handkolf de andere borst te kolven, in geval van haast. Klinkt misschien een beetje raar??

En hoe zit het verder met het schoonmaken? Het klinkt logisch dat een handkolf veel makkelijker schoon te maken is, of is de Medela Swing ook relatief makkelijk schoon te maken?

Heel graag, tips tips tips!! Bedankt!!

Een aanstaande moeder van een knul!

PS: Ik las dat de Avent flesjes een bepaalde speen heeft die de tepel goed nabootst, of heeft de Medela dat ook?

2. 894hi

894hi Niet meer actief

avent heeft grote brede flessen tenminsten breder dan medela...

de flesjes van medela passen alleen op de medela.. we kan je etos flesjes enzo ook op de medela doen... iets goedkoper:p

de medela kolf doe ik gewoon in de vaatwasser gaat prima
    ik heb ook de swing maar vind m eigelijk niet fijn... ook heb ik een avent handkolf en die vind ik veel fijner....
    ook makkelijk dat je gewoon die bakjes er op kan aansluiten en zo in kan vriezen..later kan je daar gewoon vast voedsel in doen.. en je kan ze in de kast stapelen en de flessen niet...

ik heb laatst een tussen stukje kunnen vinden zo dat ik van de medela swing een dubbele kolf heb kunnen maken aangezien hij hier toch alleen maar in de kast staat... gaat ie wel wat minder lang mee maarja... word hij tenminsten wel gebruikt...

ook zet ik dan de borstschelp die klem ik vast tussen mijn voeding bh zo kan ik dus zonder handen kolven...

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb hier een Avent liggen (geleend) die je als handkolf en elektrisch kan gebruiken. Misschien is dat wel wat voor je?
    Heb geen idee wat er verder precies op de markt is hoor, dus wellicht kan de medela dat ook wel.
    Omdat mijn eigen handkolf ook van Avent is heb ik ook wel eens beide borsten tegelijk gekolft (1 liep niet goed en kon nu meeliften op de tsr van de andere). Dit ging best goed!

Hoe het met flessen en spenen zit weet ik niet zo goed. Heb alleen deze kolf en Stijn krijgt eigenlijk nooit iets uit de fles. Wat hij dan eens krijgt is dus van Avent.

Elmo

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Met de Avent? Das handig zeg!!!

5. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Hoi Silvia,

Bedankt voor je reactie, maar kan je vertellen waarom de Medela Swing je niet goed bevalt?? Duurt het kolven te lang?

En Elmo, bedankt voor de optie, maar ik wil toch wel graag een nieuwe kolf kopen wegens hygiene enzo! In ieder geval bedankt!

Judith

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Haha..ik doe mijn kolf niet weg hoor!
    Ik bedoelde dat dat type kolf misschien iets voor jou is. De Avent die zowel elektrisch als handmatig kan kolven :D

7. Saffira

Saffira Lid

21 okt 2009
    44
    0
    0
    Ohhhhhh....... Sorry!

8. appeltje

appeltje Niet meer actief

Oe, nou ik kreeg weinig uit de elektrische kolf van Avent, kreeg er geen tsr mee. Medela heeft zo'n oopwekstand, dus zou dan eerder kiezen voor de Swing (voor incidenteel kolven zou ik geen dubbelzijdige kolf kopen). Haldkolfje kan je makkelijk tweedehands kopen, alles is te steriliseren. Misschien makkelijk om de Harmony aan te schaffen aangezien je dan niet met 2 soorten flesjes werkt.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind hoeft niet uit dezelfde flesjes te drinken als die op je kolf passen natuurlijk. Je kunt gekolfde melk gewoon overschenken...

Wat voor kolf geschikt is hangt heel erg af van de manier waarop je 'm wilt gebruiken.

Voor af en toe, is een handkolf geschikt. Een pistonmechanisme zoals Avent, Lansinoh of de nieuwere Medela is dan prettig. Zo'n kolf is in de kraamweek ook handig om een teveel aan stuwing even weg te kolven trouwens.

Ga je vaker kolven, dan is electrisch kolven, en dan vooral dubbelzijdig (dus 2 borsten tegelijk) het handigste.

Bij mijn oudste had ik trouwens 2 Avent handkolven, waarmee ik (m.b.v. opgevouwen spugdoekjes en luiers en kussentjes) 2 kanten tegelijk kon kolven.

10. 894hi

894hi Niet meer actief

ik kolf niet veel .... en dat ding heeft gewoon een hekel aan mij.. haha ... ik doe al bijna 7 maanden fulltime de borst live... en tja dan is zo een kolf heeeeeeeeeel anders opeens... dus er komt ook niet veel uit moet ik zeggen

hier trouwens een voorbeel hoe je handsfree kan kolven gewoon met je voedings bh
    http://i233.photobucket.com/albums/ee266/Tanja24_album/Photo_062507_002_1.jpg

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Goed zeg!
    Maar dat lukt met mijn Avent niet. De motor zal al te zwaar zijn om te blijven hangen vrees ik.
    Elmo

12. s1980

s1980 Fanatiek lid

24 aug 2006
    1.213
    0
    0
    heb de medela swing hier liggen en gebruikt bij de 1e ben er erg over te spreken en je kan hem rustig 2e hands halen het apparaat op zich komt niets doorheen en de flesjes en slangetjes kan je loskopen voor 30 euro bij een thuiszorgwinkel....

13. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hier ook erg tevreden over de swing. Heb m ook 2e hands gekocht. Had al een eigen kolfsetje. Heb voorheen gekolfd met de symphony. Deze huurde ik. Deze huur kreeg ik vergoed vanuit de zv.
    Erg relaxed kolven met de swing.

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb ook een Swing en een Avent handkolf en ik ben idd 1 van die mensen die de handkolf fijner vind. Op de een of andere manier heb ik dan sneller een tsr en gaat het hele kolven beter. Ik heb ze wel eens samen gebruikt en dat gaat ook goed. Bij de Swing heb je idd een aparte motor, dus kun je de schelp heel makkelijk in je voedings bh vasthangen.

Bij mij hangt het bij de Swing ook heel erg af van welk borstschild ik gebruik. Ik heb een harde en een zachte en met die harde komt er ook meer uit. (wat eigenlijk dan weer raar is, want bij de avent is het borstschild ook zacht)

Als ik echt kolf voor de diepvries voorraad, gebruik ik de viabekers van Avent. Dan moet je wel een verloopje kopen voor je avent kolf, maar dan kan ik daarna gewoon het deksel erop doen en het zo de diepvries indoen. Dan hoef ik niet over te gieten met risico van omgooien (is me in al die tijd 2x gebeurt en ik baalde als een stekker!) en het is hygiënischer.

15. sung

sung Actief lid

19 okt 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    Hallo,

Hier had ik voor de geboorte de handkolf van medela gekocht. Helaas werkte dat niet bij mij, er kwam heel weinig uit, kreeg geen tsr. Het systeem vind ik wel geweldig! Dus dat heb ik erbij gehouden.

Ik heb de medela swing en een los setje gekocht, zodat ik het dubbelzijdig kan doen (gaat veel sneller en krijg een betere tsr omdat ze tegelijk gaan. Daarnaast ook veel goedkoper dan de 'echte' dubbelzijdige).
    Als ik had gekolfd, ging de melk meteen in de avent potjes. Ideaal om in te vriezen en te gebruiken als mijn zoontje de fles nodig had.

16. Ellen27

Ellen27 Bekend lid

12 sep 2008
    739
    0
    0
    Ik had de avent handkolf en daar kreeg ik niets mee gekolfd. Met de Medela Swing lukte het kolven rechts wel, maar links niet. Ik heb toen eens geprobeerd of ik het tegelijkertijd kon, links en rechts kolven met 2 kolven en dat lukte prima! Rechts de medela swing, de schelp tussen mijn voedingsbh, en links met de handkolf. Zo heb ik nog 3 maanden op mijn werk gekolfd en dat ging prima. (Ik had niet veel opbrengst, maar dat lag aan mijn borsten en niet aan de kolf :))

De avent flessen passen inderdaad niet onder de medela, maar dat maakt toch niet uit? Ik heb gewoon de melk steeds overgegoten, want Veerle drinkt alleen uit Avent flessen.

Deel Deze Pagina