voeding loopt terug

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by friezinne82, Nov 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    hoi

Ik kolf nu 2,5 week en sinds vanochtend komt er bijna niets meer uit mijn linkerborst. Hij doet wel erg zeer maar bijna geen melk dus...

Wat zou dit kunnen zijn?

Als ik wil stoppen met kolven omdat mijn voeding terugloopt kan ik dan gewoon accuut stoppen of werkt dat zo niet?

bedankt alvast

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Of je direct kan stoppen is niet zo te zeggen. DAt hangt er erg vanaf hoeveel melk je nu nog produceert.

Als je wilt stoppen kan je kan kijken wat er gebeurt. Stel het volgende kolfmoment zo lang mogelijk uit en kolf pas weer als de spanning te groot wordt. let wel erg goed op je lijf want je hebt er niets aan om straks met een borstontsteking te zitten.

Je schrijft dat er ineens weinig of geen melk meer uit de linker borst komt. Hoe weinig is weinig. En kan je meer vertellen over de pijn. Pijn in de tepel door het kolven of pijn in de borst door stuwing of andere klachten. Op basis van deze mail kan ik niet echt een richting bedenken van de oorzaak van de pijn. Het enige wat ik zo kan denken is dat je borst gevoelig wordt op het moment dat je wel kolft (misschien iets te hard of te lang) aan een lege borst.

Ik lees het wel

Ilse

3. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Uit links komt misschien nog 10 cc. Nu was die borst ook steeds wel minder dan wat er uit rechts kwam. (soms wel 40 om 140 cc)

Het voelt wel als stuwing maar misschien dat het ook wel komt van het feit dat er te lang gekolf wordt aan een lege borst...

Nu heb ik gisteren en vanochtend al geprobeerd om de pijn weg te masseren onder een warme douche, maar dat wil niet.

Zou het een verstopping zijn?

Ik heb in ieder geval wel besloten om te stoppen:(, dus ik ga ook de borst waar meer uitkomt (ook dat loopt wat terug maar minder drastisch) afbouwen.

4. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    oh ja de pijn zit aan de zijkant van de borst, als ik er met mijn armen langs ga dan voelt het gespannen en stevig.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Dat klinkt inderdaad als een verstopt melkkanaaltje.

Ik denk dat het verstandig is om eerst die verstopping weg te krijgen voordat je echt begint met afbouwen. (Probeer toch nog eens voorzichtig, bijvoorbeeld onder de douche, om de plek weg te krijgen.) Slik evt ibuprofen als ontstekingsremmer.

Heb je eerder aan die borst al eens een pijnlijke plek gehad of enorme stuwing? Vaak blijft die plek gevoelig. Je kan het vergelijken met een soort blauwe plek. het weefsel is licht beschadigd door de stuwing. Soms is de oorzaak van een plek te vinden in een te strakke BH of een BH waarbij een beugel of naad een melkkanaaltje dichtdrukt.

Op zich is stuwing wel goed als seintje voor je lijf dat de productie moet stoppen. Daar vanuit gaande is het dus niet erg maar hou het wel heel goed in de gaten!

Hoop dat je hiermee verder kan.

Succes met afbouwen.
    Lees meer over dit onderwerp op:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Aanverwant - Afbouwen

Ilse

6. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    nou je gelooft het niet!!

Nadat ik het topic had aangemaakt heb ik mijn borst even gemasseerd voordat ik ging kolven, en wat denk je? In totaal 220 cc(!), waarvan 100 uit de linker! De druk is nu weer weg, dus dat is heel mooi.

Het stomme is dat ik nu weer twijfel of ik toch door moet gaan met borstvoeding. Ik heb vanmiddag een keer kolven overgeslagen, omdat ik er toch maar mee stop. Ik hoop dan ook wat minder labiel te worden... Ik vind het wel erg vervelend die onrust, wel of niet stoppen...

Heel erg bedankt voor de tips!

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wauw he, dat is me nog eens een opbrengst! En mooi van de stuwing af! Dat je twijfelt over of je wel of niet wilt stoppen maakt het niet makkelijk.

Ik kan die keuze niet voor je maken maar ik proef uit je berichten aan de ene kant het wel willen geven van moedermelk en aan de andere kant het overtuigde, ik stop ermee.

Wat je kiest moet je vooral zelf bepalen (en een beetje samen met de mensen die bij je zijn).

Uiteindelijk moet jij het doen en erachter staan.

Als je nog twijfelt, wacht dan een paar dagen. Eenmaal afgebouwde productie is moeilijker weer op gang te krijgen. Misschien heb je over een paar dagen een meer heldere kijk op het gebeuren en kan je achter je beslissing staan.

Wat je ook besluit, zorg dat je geen schuldgevoel overhoudt.
    dat is niet nodig.

Succes

Ilse

8. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

Mar 6, 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Dank je wel! Ik denk niet dat ik de beslissing weer uit moet stellen, want dan ben ik erg onzeker of ik wel genoeg voeding heb en of ik niet weer een verstopping op loop en meer dingen.

Ik was er zo van overtuigd dat ik borstvoeding zou geven dat ik er geen rekening mee gehouden had dat je daar twee voor nodig hebt! Daar ga ik een volgende keer dus echt anders in. Ik denk dat als zij wel de borst had gepakt ik het wel langer vol had gehouden...

Ik heb inderdaad wel last van schuldgevoelens, dit komt ook mede door de campagne die men lijkt te voeren (of eigenlijk voert) om borstvoeding te promoten. Als je op een pak nutrilon kijkt om te zien hoe het werkt, dan staat daar ook op "borstvoeding is het beste voor uw kind, maar soms is dit niet mogelijk..." Alsof het tweederangs voeding is. En daar heb ik dus wel last van. Bovendien heb ik ook gelezen dat borstvoeding een goede bescherming is tegen de mexicaanse griep en ik zou het mijzelf nooit vergeven als ze dit toch zou krijgen.. (voor ze geboren was vond ik de hele mexicaanse griep een enorme hetze en nu...) Maar goed ik heb verstandelijk de beslissing wel genomen, nu is het eigenlijk een kwestie van afscheid nemen van een idee wat ik al jaren had. Hier gaat even wat tijd over heen.

Bedankt in ieder geval!!

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Meid wat proef ik de onzekerheid. Ik kan me die goed voorstellen maar toch denk ik dat je een heel goede beslissing hebt genomen.

Hoe de borstvoeding loopt hangt van heel veel dingen af. Eigenlijk is het een aaneenschakeling van gebeurtenissen die bepalen hoe het gaat lopen.

Bij veel mensen zijn er hobbels en dan hangt het er van af hoe die genomen worden hoe het vervolg er uit gaat zien. De beslissingen die genomen worden hangen op zo'n moment af van de kennis en de omstandigheden van het moment. Dat wordt dan vaak bepaalt door de mensen die op dat moment om je heen zijn. De beslissingen die je in de kraamweek misschien samen met de kraamverzorgende hebt gemaakt zijn goed. Op dat moment. Misschien als je achteraf gezien dit of dat had gedaan......tja dat is achter praten.

Dus, jouw valt niets te verwijten! Jij hebt het super gedaan! Moet je zien wat je allemaal gedaan hebt om je meisje wel mooi 3 weken BV te geven! Het is gelopen zoals het is gelopen en je hebt het goed gedaan. Misschien is het ANDERS gelopen dan dat je had verwacht maar dat is wat anders. Het is niet goed of fout.

Mocht er ooit een volgend kindje komen en je wilt weer BV geven dan kan je deze ervaring wel meenemen en je al tijdens de zwangerschap laten voorlichten en begeleiden. Dan kan er al in de kraamweer een LK meekijken. Ook dat geeft geen garanties maar soms loopt het dan net even anders en je loopt minder snel achter de feiten aan.

Het is een goede beslissing die je hebt genomen om af te bouwen. Er zijn ook veel vrouwen die gaan afbouwen en dan nog lang de ochtend en avondvoeding in stand houden. Dit kan helpen om het emotionele stuk beter een plekje te geven.

Heel veel succes

Ilse

Share This Page