Hallo Beste Lactatiekundige, Ik heb een vraagje. Mijn zoontje is twee maanden oud en een goede drinker (okee hij heeft wel eens een misser maar welk kindje heeft dat niet). Nu heb ik het volgende probleem: Ik gaf eerst 1 borst, maar op advies van het consultatiebureau geef ik er nu twee, iets wat ik heb bereikt door kolven en gewoon zorgen dat ze nu steeds allebei half gevuld zijn ipv 1 tjokvol. Dat gaat op zich goed, de melk spuit er nu niet meer zo erg uit en zoontje kan lekker rustig drinken. Allemaal prima, maar 's avonds dronk hij voorheen een extra borst (terwijl ie de rest van de dag dus 1 borst dronk) en nu valt deze dus weg. Ik merk dus dat 's avonds mijn voeding zowiezo wat terugloopt en dan heb ik ook nog eens geen buffer achter de hand. Hij drinkt dan wel aan de borst maar heeft vervolgens niet genoeg en krijgt dan van mij een flesje afgekolfde mm. Dit flesje kolf ik 's nachts als hij maar 1 borst drinkt omdat ik dan enorme stuwing heb. Het ziet er dus als volgt uit: 06 uur wakker, 1 borst, in bad, andere borst 10 of 11 uur, wakker, 2 borsten 14 uur twee borsten 17 uur twee borsten 20 of 21 uur twee keer twee borsten (leg wisselend aan omdat het 'op' is. Niet tevreden en dan een flesje mm 04 uur of 06 uur wakker, 1 borst ivm énorme stuwing, andere borst kolven. Wat gaat hier mis? Ik eet en drink goed, zoontje heeft goede plasluiers en poept ook met regelmaat. 's avonds neem ik voor de voeding al een warme douche en ik drink wat extra... Alvast bedankt voor je antwoord, ik wil eigenlijk heeeeel lang borstvoeding geven want ik vind het heerlijk en mijn zoontje ook, dus het is belangrijk dat het goed blijft gaan! Groetjes, Ireen
Ik wil niet ongeduldig overkomen, maar ik heb 's avonds nog steeds problemen... Is het misschien zo dat ie 's avonds gewoon de borst niet wil en waarom dan?
Hoi, Sorry, ik begrijp je vraag denk ik niet helemaal. Is het zo dat je het idee hebt dat je in de avond te weinig melk aanmaakt? Als dat het geval is dan kun je hem vaker aanleggen in de avond. Je pakt hem dan voordat hij erge honger heeft en legt hem aan. Je gaat dan goed wisselvoeden. D.w.z. meer dan 1 keer wisselen van borst. Steeds als hij onrustig aan de borst wordt dan wissel je van borst. Vaak je borsten stimuleren dus. Vaak aanleggen en goed wisselen. Is dit wat je bedoelde? Groeten Rieneke
Hallo Rieneke, Dank voor je antwoord. Dit is inderdaad wat ik bedoelde. Inmiddels heb ik echter het voedingstekort opgelost, inderdaad door vaak aan te leggen / te kolven, want Meneer heeft nu besloten dat hij 's avonds de borst niet meer wil. Hij schudt hard met zijn hoofd, schreeuwt en laat om de seconde los. Zo krijgt hij dus niets binnen, terwijl er wel melk is. De TSR laat ik altijd weglopen omdat hij daar zowiezo onrustig van wordt, dus dit kan het niet zijn. Als ik de melk afkolf en daarna in een flesje aanbiedt, dan drinkt hij het wel op. Als ik alleen ben 's avonds is het echter wel een gedoe om een schreeuwend jongetje eerst de borst aan te bieden, dan te goochelen met toeschietende melk, vervolgens te kolven(terwijl hij heel hard huilt en ik dan geen toeschietreflex krijg omdat ik gestressd ben door het gehuil) en dan een flesje te geven... Waarom wil hij 's avonds geen borst? Groetjes, Ireen
Hallo Ireen, Inmiddels een weekje verder, Ik heb Rieneke haar beantwoord stoel overgenomen. Sorry voor het ongemak. Hoe gaat het nu bij jullie? Misschien kan je in de avond aanleggen nog voordat hij helemaal wakker is. Meestal gaat het aanleggen dan meer intuitief. Goed steunen helpt vaak ook, dus echt in de foetushouding " duwen" klinkt ene beetje raar maar je ziet vaak dat kindjes zich afzetten en overtrekken. Als je ze dan bescherming biedt onstpannen ze meer en kunnen dan weer drinken. Wat je verder beschrijft over de onrust 's avonds, dat is wel iets wat we vaak zien. Normaal babygedrag zeg maar. Heel lastig, want bijna alle moeders denken dat het probleem in hun voeding zit. Dat is niet zo. Kindjes willen in de avond vaak clusteren. Happen, 1 slok (of soms ook niet) dan weer los, strekken, huilen, weer aan, happen,. loslaten, etc. Zo ben je de hele avond in de weer en wordt je er onzeker van. Dit hoort erbij, dat is normaal babygedrag (mits hij goed aankomt en overdag normaal voor de voedingen komt) Het gaat over alleen kan ik je niet zeggen wanneer. Succes! Ilse
Hai Ilse, Hartelijk dank voor je antwoord. Prettig te horen dat meer kindjes dit hebben en dat het vanzelf weer over gaat. Ik merk ook dat na een rustige dag het beter gaat dan na een relatief drukke dag. Succes met het beantwoorden van alle vragen (t waren er heel wat van de week...)!
Hallo Ireen, Fijn dat je al een beetje gerust gesteld bent! Wat je zelf al opmerkt klopt helemaal. drukte zorgt voor meer onrust in de avond-nacht. Hoe klein ook nemen ze toch al prikkels op. Daar moeten ze wat mee. Als ze ouder worden dan gaan ze daar in nacht echt mee aan de slag zeg maar. Zo zie je ook vaak dat kindjes wanneer ze weer naar het KDV gaan (rond 3 maanden). Ineens hun hele ritme op de schop nemen. Overdag is het ineens heel anders, veel indrukken, minder slapen (stel dat je wat mist.....) niet bij mama. In de avond/nacht kan je dat dan mooi inhalen. Niet alleen het voeden maar ook de mamabehoefte zeg maar. (Het bij jou zijn, de rust, de troost, jou warmte, jouw geur) Als dat allemaal niet overdag kan, dan maar in de avond/nacht. Afijn, ook daar komt een keer regelmaat in. (mijn zoon van nu 11, was vroeger een vergelijkbaar exemplaar (we hebben uren met hem rondgelopen). Wilde alleen maar bij mama al dan niet aan de borst. Nu mag je hem alleen nog maar een kusje geven als echt niemand het ziet.....) Succes Ilse
Haha, ik zie dat met mijn zoontje ook nog wel gebeuren. Hij is nu heel erg mama verslaafd (heerlijk!) maar kan zich ook enorm goed vermaken en heeft het echt nodig om af en toe even lekker in z'n up te liggen brabbelen. Doe ik dat niet dan kan hij niet meer slapen (we bakeren hem ook in na de nodige probleempjes). Het is inmiddels een heel tevreden kind en hij lijkt echt gelukkig. Even een paar vraagjes nog, gewoon omdat ik het interessant vind... Als je geen tijd hebt hoef je niet te antwoorden hoor. - Ik kan nergens vinden of die regeldagen er nou zijn omdat hij méér voeding nodig heeft, of om de voeding van samenstelling te laten veranderen? - Mijn zoontje is inmiddels drie maanden en groeit heel hard. Ik voed nu on demand ongeveer om de drie uur (sinds kort ook weer 's nachts om de drie uur, voorheen maakte hij een ruk van 5 a 6 uur, maar helaas). Als ik m'n best zou doen zou ik best wel de voedingstijden kunnen rekken. Is dit aan te raden of juist niet? Ik heb zo het idee dat als ik het rek hij misschien leert meer te drinken omdat hij dan echt honger heeft en dan dus langer op een voeding kan teren, maar eerlijk gezegd ben ik bang dat hij dan 's nachts vaker komt (en ik vind het echt wel genoeg want hij komt 's nachts momenteel 3 of 4 keer). Hij komt dan echt om te drinken, ook wel om bij me te zijn, maar hij wil echt aan de borst. Hij is de hele dag bij mij, gaat niet naar kdv of anderzins. - Ik kolf bij stuwing vaak mijn melk af. Dit gooi ik weg want is gewoon echt teveel en hij drinkt het later ook niet op ofzo. Kan ik dit niet ergens inleveren ofzo, ziekenhuis? Groetjes,! Ireen
Hoi Ireen, Heb even berperkte tijd dus even een korte antwoordje. De regeldagen zijn om hoeveelheid aan te passen. De samenstelling veranderd wel tijdens de voeding en de dag en de leeftijd van je kindje maar dat loopt niet van regelperiode tot regelperiode. Ik zou me niet te druk maken over de tijd tussen de voedingen. Als hij het goed doet zo dan is het goed. Als je zelf langer tijd ertussen wilt dan kan je dat zelf proberen te rekken. Uiteindelijk vraagt hij om zoveel voeding als hij wil. Jullie voeden op verzoek, en dat kan ook jouw verzoek zijn als het jouw eens beter uitkomt een uurtje te wachten......... Als je zo ruim in je melk zit dat je overweegt dit te doneren dan kan je contact opnemen met het moedermelk netwerk. Lees er meer over op: Moedermelk Netwerk | Introductie Je melk zomaar af en toe naar een ziekenhuis brengen heeft geen zin. Succes Ilse
Hai Ilse, Nou, daar ben ik weer Ik zit er helemaal doorheen. Ik weet dat ik al veel van je gevraagd heb, maar ik consulteer je toch nog maar een keer. Het ging zó goed, die borstvoeding. M'n lieve mannetje is nu ruim drie maanden oud en komt overdag elke drie uur voor een voeding. Heel soms laat hij er vier uur tussen maar vaak ook 2,5. 's Nachts heeft ie een tijd een lange ruk gemaakt, dit is echter al twee weken over. Het gaat eigenlijk steeds minder goed. Hij groeit goed, heeft natte luiers en ook veel poepluiers. Alleen afgelopen week komt hij 's nachts om de twee uur. Ik heb een paar dagen geprobeerd om overdag vaker aan te leggen en ook 's avonds afgekolfde melk bij te geven via een flesje maar dit wil hij niet (hij is zowiezo heel eigenwijs). Hij huilt in zijn slaap, ik pak hem dan en zie hem zoeken, dus leg ik hem aan. Dan drinkt hij een paar minuten en valt in een diepe slaap. Om 1,5 uur later weer te gaan huilen. Ik geef dan een speentje maar na tien minuutjes gaat hij huilen, hij wil echt de borst. Ik heb genoeg voeding 's nachts en hij zou echt meer kunnen drinken als hij dat zou willen. Ik vind dit niet vol te houden, ben helemaal kapot en kom ook niet meer in slaap (ik denk van de vermoeidheid). 's Middag slapen lukt me niet. Ik wil heel graag volhouden, als ik naar hem kijk ben ik zo trots dat hij nog nooit in zijn leven met iets anders is gegroeid dan met mijn lichaam en mijn voeding. Heb kunstvoeding in huis gehaald om 's avonds een flesje kv te geven zodat hij wat langer slaapt maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen, ik wil zó graag puur bv geven. Ik vind het helemaal niet erg om twee keer op een nacht op te staan en de borst te geven, maar dit kan ik niet volhouden (heb ook een hele moeilijke zwangerschap gehad en heb dus nu al ongeveer 6 maanden niet behoorlijk geslapen). Nu kan je hier waarschijnlijk niet zoveel mee, maar ik dacht ik kan iig navragen of dit normaal is, en misschien heb je toch nog een tip? Sorry voor mijn klaagzang... Groetjes van Ireen
Hallo Ireen, Je mag je hart uitstorten hoor! Ik begrijp dat je er echt even helemaal doorheen zit. Als ik je gevoel zo lees over de KV dan zou ik daar even nog niet aan beginnen. Ten eerste zal het niet helpen je probleem op te lossen en dan krijg je daarna nog een schuldgevoel ook. En dat is ook weer niet de bedoeling! Ik denk dat hij aan het regelen is. Een bekende regelperiode is zo rond de 3 mnd. Je had je helemaal ingesteld op zijn ritme en ineens is dat helemaal om zeep. Kindjes van rond de 3 mnd pikken steeds meer op uit kun omgeving en gaan dat in de avond/nacht verwerken. Dat maakt dat ze (zeker na een drukke dag met veel prikkels) heel onrustig kunnen zijn en vaak wakker. Dat resulteert in vaak aan de borst. Meestal wordt het dan een soort kluster voeding. In een hele avond/nacht steeds kort drinken. Uiteindelijk wel een hele voeding maar niet netjes achter elkaar zoals je gewend was. Het is een periode, en hij gaat ook weer over!!! Misschien proberen het toch zo gemakkelijk mogelijk te maken. Kruip lekker samen in bed en laat hem drinken wanneer nodig. Waarschijnlijk vallen jullie samen in slaap (door de oxytocine die vrij komt val je makkelijk in slaap) en wordt je ergens weer wakker en denkt, he......had ik eigenlijk al gevoed. Een ander voordeel van heel dicht bij elkaar liggen is dat hij ook zelf kan happen indien nodig. Ook liggend voeden zorgt ervoor dat het jou het minste energie kost. Als je niet samen in bed wilt slapen zorg dan dat zijn bedje naast jou bed staat zodat je er direct bij kunt zonder uit bed te hoeven. Of laat iemand hem halen als hij wakker wordt. Kortom, er is nog van alles te bedenken. Draai de klok om , het helpt enorm als je niet ziet hoe laat en hoe lang je op bent. Zie de positieve kanten, de hele wereld slaapt en jullie zijn heerlijk samen. In alle rust, een heel bijzonder moment. Niemand die er tussen komt!!! Meid, jouw mannetje is al zo groot geworden door jouw MM! Dat is super! Deze drempel kom je echt ook overheen! Ilse
Hai Ilse, Nee ik heb ook geen kunstvoeding gegeven... Hij wordt er heus niet ziek van ofzo en mijn omgeving vindt het onzin, maar ik vind het zo zonde om nu met kv aan de slag te gaan... ook al is het maar 1 flesje... Toevallig, zul je altijd zien, heeft ie vannacht heel goed geslapen (kwam om een uur of twee en toen om half zes, dus dat is echt keurig). Ik ga maar vaker over hem klagen, dan betert ie z'n leven misschien. Hij is nu een nachtje bij mijn ouders. Gaat me aan het hart maar ik moet even opladen nu om er straks weer helemaal te zijn. Heb me sufgekolfd om genoeg voeding te krijgen voor vannacht dus zal wel stuwing krijgen, maar hij hoeft tenminste geen kunstvoeding dan. Samen slapen vind ik inderdaad eng (ik slaap altijd tot aan mijn nek onder de dekens dus ben bang dat ik hem onderstop) maar ik leg hem wel in zijn wieg bij ons, en als ie teveel herrie maakt op zijn kamer en we doen het nu een paar nachten zo dat mijn vriend hem ophaalt zodat ik niet te wakker word. Heb inmiddels wel weer geslapen dus hopelijk doen alle slaap-stofjes het weer. Ik wil echt even zeggen dat ik het zo fijn vind dat we hier terecht kunnen met zijn allen! Is echt heel fijn dat er iemand is die je laagdrempelig kunt 'lastigvallen'. Had het er net met mijn vriend over en die vind het ook top! Super bedankt dus! Ik vertrouw er maar op dat hij er -letterlijk- overheen groeit. Maar dan wel van mijn voeding! Groetjes!
Hoi hoi, Super goede instelling! ga zo door! Bedankt voor de lieve woorden! Fijn dat je nu in elk geval 1 goede nacht hebt gehad. Daar knap je al heel wat van op. Goede oplossing ook van een wiegje in de buurt of inderdaad hem laten halen als hij komt voor een voeding. Zo zie je maar, gaandeweg kom je wel tot allerlei oplossingen. Hopelijk wordt er snel een ritme gevonden waar jullie allemaal happy mee zijn. Succes Ilse
Nee, niet gezien (geen tijd moest vragen beantwoorden...;o)), zal een kijken. Bedankt voor de tip! Ilse
Hai Ilse, Ik dacht ik zal je na al dat geklaag ook even het goede nieuws brengen Ook wel eens leuk... Mijn zoontje slaapt! Hij gaat 's avonds ergens tussen 19:00 en 20:30 naar bed, dan leg ik hem om 21 uur slapend aan, om 22:30 slapend aan en dan komt ie om 3, 4 of 5 uur nog een keertje en dan om een uur of 8 of 9. Heerlijk dus en ben zooooo blij dat ik heb doorgezet en niet naar alle kunstvoedingsadviezen heb geluisterd want dat was toch mooi zonde geweest van zijn nog pure ingewandjes die alleen nog maar mama-producten hebben gezien. Nou bedankt voor al je hulp! Groetjes, Ireen
Hallo Ireen, Wat geweldig om zulk goed nieuws te lezen! Zo zie je maar, de aanhouder wint. Ik las nog even je eerdere berichten door en dan heb je echt een pluim verdiend hoor! Jij bent wel degene geweest die heeft doorgezet! Zelf zeg ik altijd, de eerste 3 maanden is zoeken, wennen en investeren, daarna wordt het makkelijk en puur genieten! Als je op dat punt komt dan mag je best trots zijn op jezelf! Als je dan je mannetje ziet dan weet je waar je het voor doet en ga je gewoon door! Succes beide Ilse