Hallo, Mijn zoontje is nu bijna 5 weken oud. Het is een heerlijk ventje wat erg snel tevreden is. Hij is met de keizersnede gehaald, maar ik wilde sowieso proberen borstvoeding te gaan geven. De eerste dag was hij erg misselijk en wilde daarom niet eten, waardoor ik ben gaan afkolven om de productie op gang te brengen. Dit ging prima. de 2e dag lukte het aanleggen steeds iets beter. Na 2 dagen ziekenhuis mochten we weer lekker naar huis toe. Toen Dinand 1 week thuis was, wilde hij opeens niet meer eten. Na een nacht te hebben aangeklooid hebben we besloten de volgende ochtend de huisarts te bellen als hij nog steeds niet wilde eten. Dit was ook het geval en kon gelukkig vrij snel richting de huisarts. De huisarts kon niets vinden en verwees ons door naar het ziekenhuis, waar de artsen er al vrij snel achter kwamen dat hij een vernauwing in zijn aorta had zitten waardoor zijn onderlichaam te weinig bloed en zuurstof kregen. 5 dagen later is hij hieraan geopereerd. De operatie is overigens goed gegaan. Ik heb al die tijd gekolfd om mijn productie op gang te houden. Dit lukte me aardig. Na 1,5 week mocht Dinand van de intesive Care naar de normale babyzaal toe. Eindelijk. Mocht hem 2 keer per dag aan de borst leggen, wat ik natuurlijk heerlijk vond. Na een week babyzaal is hij vorigeweek maandag thuis gekomen. Omdat hij dat weekend ervoor weer wat was afgevallen (weer onder zijn geboortegewicht zat), hebben ze in het ziekenhuis besloten om hem 4 keer per dag een flesje met borstvoeding te vereiken met een half schepje nutrilon en hij zou dan 3 keer per dag aan de borst mogen. Dit doen ze om hem wat sneller te laten groeien. Nu we thuis zijn moeten we dit schema dus aanhouden totdat ze in het ziekenhuis zeggen dat dit niet meer hoeft. Wat ik nu merk is dat Dinand erg onrustig is als hij aan de borst moet. Opzich pakt hij de borst wel goed, maar het lijkt wel alsof mijn voeding aan het teruglopen is en hij daar dus niet voloende aan heeft. Ook spuugt hij best veel en kan niet goed boeren als hij aan de borst heeft gelegen. Vanavond spuugde hij ongeveer zijn hele voeding naar buiten toe. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen wat ik moet doen. Ik wil absoluut het beste voor mijn kindje. Vooral na wat hij allemaal al mee heeft gemaakt. Als ik doorga met borstvoeding geven moet ik per dag 4 keer een flesje geven. Dit zou ik af moeten kolven, maar omdat ik een klein voorraadje heb doe ik dit dus niet altijd. Ik kolf ongeveer 2 keer per dag. Dat kolven voelt zo dubbel en ik merk dat het me opbreekt. Voel me net een koe af en toe. Als ik stop met borstvoeding, geeft mij het gevoel dat ik dan gefaald heb als moeder zijnde en dat ik het wel heel erg makkelijk op heb gegeven. Daar en tegen zal het mij wel een stukje rust geven als ik op de fles over stap en kan ik controleren wat Dinand in totaal binnen heeft gekregen (zijn gewicht is nu best een belangrijk punt). Zal ook na een flesje beter verzadigd zijn en zich mindersnel laten horen. Met borstvoeding kan hij soms wel om de 2 uur komen. Ook heb ik het idee dat hij minder voeding terug geeft na een flesje en dat hij beter boert. Kan dit door het flesje komen? (heb de Tommee Tippee). Wat moet ik nu doen? Ben hier best wel wat onzeker over.
Hoi, Tjonge, wat hebben jullie al veel meegemaakt. Ik begrijp heel goed dat je de klus om Dinand weer helemaal aan de borst te krijgen als een hele berg ziet. Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je inderdaad te weinig borstvoeding hebt. 2 keer per dag kolven is ook niet zo vaak. Ik kan er heel veel over zeggen maar ik ga me beperken tot het volgende: maak een goede afweging. Als jij je borstvoeding weer helemaal op de rit wilt krijgen zal dat nog veel inspanning van je vragen. Je productie zal opgekrikt moeten worden en daarvoor is veel kolven een voorwaarde. Je kunt het beste een lactatiekundige consulteren die samen met jou kijkt wat er precies speelt en je kan begeleiden in de weg naar volledige borstvoeding. Maar wil je dat allemaal, is het je dat nog waard? Na alles wat er de afgelopen weken gebeurd is heb je ook vast zin in even geen gedoe meer. De stress van de afgelopen weken kan je productie ook nadelig hebben beinvloed. Je zou er ook voor kunnen kiezen om tijdelijk je productie in stand te houden door bijvoorbeeld een keer of 4 per dag te kolven , en na een tijdje, als er wat meer rust is Dinand weer proberen aan de borst te krijgen. Er zijn veel opties mogelijk, het gaat erom hoe veel je er nog voor over hebt. En ik raad je echt aan als je er nog voor wilt gaan hulp in te schakelen, want in je eentje is dtit heel lastig. Als je besluit om te stoppen met de borstvoeding, voel je dan alsjeblieft niet schuldig. Hij heeft dan in de kwetsbare weken jouw voeding gehad en gezien de hele situatie is zo'n beslissing volgens mij zeer plausibel. Veel vrouwen in jouw situatie waren al lang afgehaakt. Je mag juist trots op jezelf zijn! Succes met het nemen van je besluit Linda