Dag mede-borstvoeders: Ik wil jullie even wat voorleggen: Sinds een paar weken krijgt Liesbeth 's avonds een GROTE fles gekolfde melk, rond tien uur (zo'n 200cc). Dat lijkt te helpen om dan in ieder geval een 5-6 uur te slapen aan het begin van mijn nacht, en na maanden van slechts 3u ononderbroken slaap heb ik dat hard nodig. Nu kan ik rond die tijd echter niet genoeg kolven. Zo'n 160cc is alles wat ik er uitpers (letterlijk) tegen tienen. Dus ik geef zo'n 40-60 cc extra kunstvoeding. Dat zijn zo'n 1-2 schepjes per dag dus. Ik begrijp dat ik door dit te doen afwijk van het vraag- en aanbodprincipe, en dat ik aan het bijvoeden ben. Dat vind ik niet erg, ik ben niet principieel tegen kunstvoeding. Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik hierdoor in een negatieve spiraal zou kunnen komen, en daardoor mogelijk langvoeden in gevaar zou brengen. Wat denken jullie? Is dit een reele angst, of maak ik me nergens zorgen voor? Liefs, Mrs Hair
Ik weet niet hoe "flexibel" je productie in het verleden is geweest? Ik bedoel: als je een dipje had, kon je dan je productie weer makkelijk omhoog schroeven? Als dat zo is kun je proberen om het eens een paar weken zo te blijven doen. Als die 160 cc die je kolft dan nog onveranderd is lukt het dus prima, maar als het na verloop van tijd toch steeds een beetje minder wordt, kun je weer gewoon wat extra kolfmomenten inlassen om je productie weer omhoog te gooien. Maar als je voor zekerder wil gaan zou je ook kunnen proberen om het tekort voor 's avonds op een ander moment te kolven ('s ochtends heb je misschien meer melk?)
Ik denk dat dit geen dramatisch effect hoeft te hebben op je productie. Met 6 mnd gaf ik m'n oudste een voeding om 7 uur en daarna kwam hij de volgende ochtend pas weer; jij kolft in elk geval nog om 10 uur. Mocht je merken dat het toch terug gaat lopen, kun je beter een keer extra kolven tussen de voedingen in (bijvoorbeeld een uurtje na de ochtendvoeding, of om 23 uur nog als je niet meteen na die laatste fles naar bed gaat), ipv proberen er nog meer uit te persen in die ene sessie. Een extra TSR ertussendoor doet meer voor je productie dan een uur doordruppelen in je kolfapparaat.
Zolang jij blijft kolven, lijkt mij niet dat je de productie in gevaar brengt, toch? Anders drinkt ze live.. Wat bij mij hielp, was niet meer kijken naar de hoeveelheid die je er uit haalt, maar de tijd hoe lang je kolft. Ik gebruik een wekkertje tijdens het kolven. Kolf 25 minuten, is de gemiddelde tijd dat Emma drinkt. Wat ik dan tekort kom, vul ik aan! Kan prima...en anders even een keer tussendoor, zodat je een voorraadje hebt. De eerst paar keer had ik 150...toen 180 en nu af en toe zelfs 240! Dus ipv dat mijn productie terug is gelopen (met 1 voeding minder, die van 11 uur kijgt ze kv) is het zelfs meer geworden... (en 200 veel??? Hahaha, dat drinkt Emma altijd )
Ik denk dat ik dat verkeerd doe... Ik kijk naar de hoeveelheid, en ik stop als er niets meer uit komt... En na zo'n 7 minuten komt er niets meer uit en stop ik dus... En ik merk dat het dan terugloopt. Maar de kraamhulp zei me in het allereerste begin dat je moet stoppen als de melk stopt met lopen, omdat kolven op een lege borst je melkklieren stuk maakt ofzo... Dat is in ieder geval blijven hangen. En Liesbeth drinkt nooit lang... Ze is denk ik van de kleine snackjes tussendoor, wat ook het nachtritme verklaren kan
Ik heb mijn vraag toen bij het fulltime-kolf topic gezet, want Emma drinkt ook heel veel en ik kreeg het er niet uit, was zo een uur bezig! Moest van mezelf toch echt 2x 210 bij elkaar sprokkelen. Nu ik niet meer met die 210 ml bezig ben, maar op mijn telefoon aan het zp'en ben en de timer heb gezet op 25 minuten, heb ik die fles zo vol. En anders maar niet. Soms stop ik ook wel eerder, kan zijn of dat er niks meer uitkomt en dan wordt het pijnlijk of de fles zit gewoon vol
Bij mij werkte het beter om rond 22.00 niet meer te kolven maar 's ochtends na de ochtendvoeding nog een keer. Dan haalde ik er zo 300 cc uit. Kolfde ik 's avonds, dan was het niet eens de helft
Ja idd hier heb ik ook een tijdje een fles gegeven 's avonds, om te oefenen met flesdrinken maar ook zodat hij net iets langer sliep in de nacht. Ik kolfde 's ochtends na het voeden en dan 's avonds ook. Bij elkaar had ik zeker genoeg, vaak ook nog wat om in te vriezen. Zolang er vraag is (kolven) zal er aanbod zijn. Maar met kolven haal je minder uit je borsten dan je kindje over het algemeen dus met die gedachten zou je productie wel wat terug kunnen lopen denk ik.
Heb je een elektrische kolf? Ik kolfde altijd net als jij, zo'n 8 minuten en als er niets meer kwam stopte ik. Na tips hier probeer ik een tweede tsr te krijgen door de kolf opnieuw aan te zetten, de eerste twee minuten is de frequentie namelijk hoger net zoals een baby dat doet om de tsr op te wekken. In ieder geval, bij mijn kolf is dat zo En eventueel ozytocine neusspray proberen, dat maakt het meer kolven voor mij een stuk makkelijker.
Om antwoord te geven op je vraag: Ja, ik denk het wel! Als jij nog lang niet van plan bent om af te bouwen en het zonde zal vinden als je productie terugloopt, dan moet je het vraag- en aanbodprincipe niet verstoren met kunstvoeding. Maar ik snap iets niet: je voedt je baby dus nog voordat jij gaat slapen. Met een fles gekolfde melk. Maar waarom geef je dan niet live de borst? Wsl haalt je baby er dan meer uit dan de 160cc die je kolft.
@ Zogelukkig: Ik was best benieuwd naar jouw mening, als borstvoedingsexpert... Ik voed haar terwijl ze eigenlijk doorslaapt. Dus niet op haar verzoek, maar op mijn verzoek. Ik heb dat vanaf haar geboorte eigenlijk nooit gedaan, maar het effect daarvan is dat ze slaapt van 7 tot 1 ofzo, en dat begon me zo verschrikkelijk op te breken. Sinds een aantal weken ben ik begonnen met haar rond 10u uit bed te halen, om haar 'lange ruk' slaap wat meer aan het begin van mijn nacht te krijgen, en dat lijkt te werken, dus daar ben ik heel positief over. Ik ben ook begonnen met haar om 10u uit bed te halen en live te voeden, maar dan slaapt ze gewoon verder aan de borst. Die fles, die drinkt ze min of meer slapend netjes leeg (gaat natuurlijk makkelijker dan de borst)... Eigenlijk wijk ik door het op mijn verzoek voeden ook al af van het vraag en aanbod principe, maar ik ben inmiddels echt bekaf... Ik werk 3 dagen in de week en ik studeer dit jaar fulltime, en heb de helft van de week een groot gezin van 3 kinderen... Ik heb wallen tot onder m'n kin
Mmm ja, ik begrijp het. Mijn zoontje ging pas bij 23 maanden doorslapen dus ik weet hoe vermoeiend het is dat nachtvoeden. Ik vond 1x voeden en dan na 2-en nooit erg, maar als hij rond 1 uur al kwam en dan ook nog eens rond 5 uur liep ik ook heel de dag met een gons in mijn hoofd. En dan kon ik overdag nog gaan liggen ook, dat kan jij dus kennelijk niet, dat is wel jammer! Ik heb een korte periode mijn zoontje gevoed voordat ik naar bed ging, maar dan was hij chagrijnig dat ik hem wakker maakte en hij dronk dan ook niks, dus dat was ook niet wat. En kolven heb ik nooit gedaan. Als dit werkt voor hem, moet je het zo maar doen. Ik zou alleen het gebruik van kunstvoeding zo lang mogelijk uitstellen, ook met het oog op je wens van langvoeden. Je kan bij je ha Syntocinon vragen voor een betere tsr en bij de apotheek Domperidon halen voor een betere productie of bij de reformzaak fenegriekcapsules of borstvoedingsthee met fenegriek. Die laatste helpt mij die paar dagen in de maand dat ik een mindere productie heb heel goed. Succes!
Ja, ik denk ook dat je hiermee de kans op langvoeden misschien ondermijnt. Ook ik snap hoe vermoeiend het is, mijn dochtertje slaapt door sinds vorige week en wordt morgen 2 jaar. Als je echt lang wilt voeden zou ik toch die kv proberen te vermijden. Niet omdat de kv nu per definitie zo slecht is, maar vanwege het effect op je borstvoeding. Dan zou ik toch proberen te wachten tot op zijn minst je productie stabiel is.
Dank voor jullie reacties! Ik ga met de verschillende tips aan de slag. Het zijn maar een paar schepjes kv ten slofte, het moet toch mogelijk zijn om gewoon wél genoeg te kolven/ te sparen...
Ik las hiervoor ook al de tip die ik je ook wil geven (bij mij werkte het meestal redelijk). Kolven tot het niet meer stroomt, dan stoppen. Paar minuten wachten en dan opnieuw kolven tot het niet meer stroomt. Eventueel nog een paar minuten wachten en opnieuw kolven. Op deze manier kolfde ik meer dan dat ik het apparaat maar aan liet staan terwijl het niet meer stroomde (hoewel, een enkele keer kreeg ik zomaar op nieuw een TSR tijdens het kolven). Borstcompressie tijdens het kolven, wil ook nog wel eens helpen. Ontspannen, lekker zitten, kopje kruidenthee, zorg dat je het warm hebt, denk aan je kind. (happy thoughts werken sowieso beter dan dingen die spanning oproepen.)
Wat een super tips hier. Ik heb een zoontje van nu 4 maanden welke op mijn werkdagen zo'n 200 a 220 cc uit de fles drinkt. Zelf kolf ik niet die hoeveelheid (met gebruik van syntocinon) ik kolf dan wel 1 borst per keer. Ik wil nu mijn volgende werkdag gaan proberen om twee borsten tegelijk te kolven (1 elektrisch en 1 met een handkolf) kijken of het dan meer is omdat ik mijn TSR beter gebruik. Ik weet dat ik het heb. Ook het ontspannen is wellicht nog een isseu wat ik beter moet proberen. Ik ga eens aan de slag met Tips van hier. TS ik voed 's avonds als ik naar bed ga ook. Ik voed dan wel live, mijn zoontje moet ik dan ook wakker maken hiervoor. Wat hij dan drinkt is meegenomen en daarmee slaapt hij ook gewoon een volle 6 a 7 uur mee door. KV zou ik ook proberen zoveel mogenlijk te vermijden, maar wellicht even in de ochtend kolven om extra voorraad op te bouwen zodat je die kan aanspreken als je te weinig gekolft heb.
@cira, bv kindjes drinken soms uit de fles veel meer dan uit de borst, omdat ze gewend zijn er meer moeite voor te moeten doen. Misschien heeft je zoontje die 220 cc helemaal niet nodig.