Ik merk toch al dat mensen hier namen vaak snel ordinair vinden. Nou is mijn vraag eigenlijk heel simpel, wat maakt een naam volgens jullie ordinair en zouden jullie een kind een naam geven met zulke associaties?
Denk dat dat voornamelijk speelt als je mensen uit een "ander" milieu kent met die naam. Dat is heel verschillend denk ik.
Ik ken een aantal mensen uit een laag milieu die houden van overdreven namen omdat ze het duur en exotisch vinden klinken. Dat is hun smaak en ze houden ook echt van overdreven blond haar, veel glitters en namen zoals Valentino, Charachel, Laquisha en Jayvanio Sommige bestaand en sommige verzonnen om zo orgineel mogelijk te zijn. Ik zie bij zulke namen dus ook de smaak van de ouders voor me. Tokkie vind ik het niet maar het heeft in mijn ogen iets ordinairs. Past niet bij de Nederlandse nuchterheid van mijn directe omgeving en daarom gaat het ook vaak over allochtone (antilliaans/surinaamse) gezinnen. Zij hebben heel logisch een andere levenswijze en dat botst soms en dat merk je hier op het forum heel erg. Zelf zijn deze mensen niet ordinair maar hun smaak is ook verre van conservatief. De naam ordinair vind ik ook niks maar ik kan niet echt op een ander woord komen. Als ik mijn post teruglees over deze onderwerpen dan vind ik mezelf best beledigend maar ik probeer echt alleen mijn idee erover uit te leggen. Ik heb ook vriendinnen die zulke namen hebben gekozen en ik respecteer iedereen zijn keuze en smaak. Het is alleen het mijne niet. Ze noemen me ook regelmatig het kakmens als ik weer eens commentaar heb op de kleding die ze kopen
Een naam is voor mij ordinair als het gezin waar die naam in is gegeven ordinair is. Ik heb 10 jaar in een buurt gewoond met voornamelijk aso-gezinnen (echt in de stijl van André Hazes op maximaal volume en dan alle deuren open en geen rekening houden met of de rest van de buurt ook graag meedreunt, schelden met allerlei ziektes, kinderen die de hele dag op straat lopen, pubers die op hun 12e al andere mensen beroven en lastigvallen, kinderen die op hun 9e al met een sigaret op straat lopen, ouders die geen werk hebben, kinderen die de laagste vorm van VMBO doen en daarna niet verder gaan studeren, etc. Eigenlijk het stereotype Tokkie). In mijn buurt viel het volgende op qua namen: De jongens hadden bijna allemaal een naam eindigend op een -o. De meisjes hadden bijna allemaal een naam eindigend op -isha/ischa. Voor mij is het nu zo dat wanneer ik een Dylano, Lorenzo, Latischa, Danisha tegenkom ik dat meteen associeer met het type mensen in de buurt waar ik zo lang heb gewoond. Echter kan ik dat wel weer meteen bijstellen als blijkt dat deze Lorenzo helemaal niet ordinair is. De naam is niet ordinair, het gezin is ordinair. En het is wel een feit dat bepaalde namen eerder in van die ordinaire gezinnen worden gegeven dan in nette hoogopgeleide gezinnen, maar er zijn ook nog genoeg uitzonderingen. Het verschilt voor mij ook wat de afkomst van het kind in kwestie is. Er woonden in mijn buurt twee kinderen met de naam Latischa. Bi het donkere Antilliaanse meisje met zwart kroeshaar met vlechtjes en kraaltjes was het een hele passende, schattige naam. Dat was ook echt geen ordinair gezin. Bij het blonde meisje met blauwe ogen en Nederlandse ouders paste het gewoon precies in het stereotype.
Overigens vind ik het wel "grappig" en opvallend als ik hier op de FB-groepen van mijn omgeving kijk, dat hoe slechter mensen kunnen spellen, hoe ingewikkelder de namen van hun kinderen. Het is gewoon bijna altijd zo dat de vrouw die op FB zonder hoofdletters en leestekens typt en een compleet onbegrijpbaar verhaal met tig spelfouten erin ophangt een kind heeft met een vreselijk ingewikkeld en "anders" gespelde naam. Dat vind ik toch altijd wel opvallend... Ik zou juist denken dat iemand die niet kan spellen zijn kind Daan noemt. Dat is tenminste niet spelfoutgevoelig.
Wel grappig, want ik lees veel surinaamse en antiliaanse namen maar ik vind de namen Levi & Liam ook tenen krommend. Vooral als je in de supermarkt loopt en moeder lief roep kroos en ze kunnen de namen niet eens fatsoenlijk uitspreken. Dan hoor je in 1x iemand brullen Lie-jam! Dan gaan mijn tenen echt krom in mijn schoenen staan! Of mensen die hun kinderen echt van die celeberty namen geven als bijvoorbeeld Rocky, Rihanna en ronaldinho. Soms worden die namen in 1x ordinair omdat je er er een bepaald beeld van de ouders voor je krijgt.
Dat eerste ook. Ik heb een broertje die in groep 2 zit, ging hem laatst naar school brengen en en hoorde daar een moeder haar kind roepen: "loesjano". Binnen op de kapstok gekeken hoe dat kind nu eigenlijk heette. Ah, Louigiano.
Ik was laatst wel verbaasd dat iemand Nikki een ordinaire naam vond. Ik ken meerdere Nikki's en allemaal uit een net gezin van hoogopgeleide ouders. Blijkbaar is het toch grotendeels wat je eigen ervaring bij een naam is.
Ik denk ook dat het heel erg met je ervaring, maar ook met je smaak en eigen milieu en omgeving te maken. Ik vind heel veel namen niet mooi of niet mijn smaak.
Best een lastige vraag want het is natuurlijk een combinatie van associatie en vooroordeel. En die is voor iedereen anders. Wat ik hierin dan wel weer bijzonder vind is dat bijna iedereen toch een groot deel van dezelfde namen onder de noemer ordinair schaart. Dus is er is een soort gemeenschappelijk vooroordeel. En ik ben altijd benieuwd hoe dat in het buitenland zit.
Namen die lastig te schrijven zijn. Veel namen die met dj beginnen en toch ook veel namen die op een o eindigen.
Lastige vraag, vind ik. Ik herken "ordinaire" namen uit duizenden: de meesten eindigen op -ano, -ino of -inio en voor de meisjes op -y of -sha. Of engelse namen fonetisch geschreven zoals Djowie. Het gros van de mensen weet wel hoe je Joey uitspreekt. Kies dan geen Engels naam. 😏 De ingewikkelde, zelfverzonnen namen vind ik bij Antilliaanse kindjes leuk omdat het daar de gewoonte is de letters van de namen van de ouders door elkaar te husselen en zo een nieuwe naam te maken maar bij een blank kindje vind ik het ordinair. Het ligt denk ik ook erg aan het gezin en het milieu waaruit het kind komt. Zo vind ik Fabienne ineens een ordi naam omdat ik een echt achterbuurtgezin ken met een dochter die zo heet. Daarvoor vond ik het een hele normale naam. Verder stond ik er enorm van te kijken dat die leuke, nette oud-collega haar zoontjes Djino en Kyano noemde. De namen vind ik ordinair maar het gezin niet. Uitzonderingen zijn er dus altijd.
Ik denk inderdaad dat het heeeel persoonlijk is en wie je kent... Ik heb het vooral bij -y -ey namen als Desteny, shannely, Wesley, Rodney etc. Maar ook samantha zou ik al nooit meer kiezen door Barbie Helaas is het wel zo dat tegenwoordig veel sollicitaties al onderop de stapel worden gekieperd bij het lezen van een naam. Een Tim zal vaak verkozen worden boven een Desley... Wij zijn van de Hollandse nuchterheid en hebben dus ook Hollandse namen gekozen. Hoewel ik bijvoorbeeld Zoë en joy weer we hele leuke namen vind.. Wel ben ik van mening dat een shakischa bijvoorbeeld alleen past bij Antilliaanse kindjes en een Valentino echt bij Italiaanse. Als ik dat bij puur Hollandse blonde kindjes zie denk ik huh?!?!?! Ik heb ooit een taart moeten maken voor een Antilliaans kindje dat 'Moesje' heette. Dat vond ik ook wel sneu. Hihi
Wat grappig om te lezen hoe het toch ook verschilt. Ik vorm zo'n "net" hoogopgeleid gezin zoals beschreven wordt en herken me in sommige associaties, maar ik vind de naam Liam wel prachtig. Deze stond stond echt bovenaan mijn lijst. Ik vind deze simpele Ierse naam al een tijd erg mooi, maar dan niet uitgesproken al Liejam . Nu de naam opeens superpopulair is, kiezen we waarschijnlijk toch voor iets anders. Het is een echte modenaam geworden en dat trekt me dan minder, al vind ik dit nog steeds ontzettend jammer. Misschien dat aparte namen die opeens heel populair worden in nederland ook wel gezien worden als ordinair door veel mensen. je hoort zo'n naam dan opeens overal en denkt dan: weer iemand die origineel denkt te zijn.
Als namen veel gegeven worden aan kinderen uit een milieu die niet de mijne is, dan vind ik de namen eigenlijk niet meer mooi. Vanwege de associatie die ik dan heb bij een naam. Als kind vond ik de naam Chantal echt geweldig. Ik noemde al mijn barbies, poppen en knuffels Chantal. Totdat ik er op de middelbare school achter kwam dat er verdacht veel Chantals dezelfde soort mensen waren waar ik me niet in kon vinden . De naam heb ik daarna nooit meer mooi gevonden, haha.
Precies dit Oh dit gaat heel denegerend klinken, maar mensen uit een "hoger" milieu denken vaak iets verder na bij het kiezen van een naam (is het goed uit te spreken, goed te schrijven, ook nog mooi als je 40 bent etc). Namen als Allessio, Djanie, lougiano etc vind je nu eenmaal eerder bij een iets minder sociaal milieu, en worden denk ik daarom vaker Aso gevonden.
Zoals al gezegd gaat het allereerst om de naamdrager. En dan vooral als je er meerdere kent met een bepaalde (soort) naam. Eén Charlotte kan dus wel een asotype zijn maar daar staan er vijf tegenover die dat niet zijn. Andersom kan één Dylan een ontzettend leuke, nette jongen zijn, maar dan heeft hij zijn naam niet mee. Maar het is echt niet zo dat een 'ordinaire' naam iemand aso maakt. Ik zou het juist leuk vinden als de spreiding groter is. Daarom: kies wat je mooi vindt. Als je maar weet wat het beeld is dat mensen erbij hebben; dan kan jouw kind nog altijd het tegendeel bewijzen.