Cyste en wel of geen larascopie/kijkoperatie???

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by pipsqueak, Mar 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

Nov 25, 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn situatie:
    Vanaf november in de mmm.
    Eerst 50gr Clomid met als gevolg een cyste van 24mm.
    Een week later was de cyste gekrompen/weg, maar doordat er geen andere follikels aan het ontwikkelen waren poging afgebroken.
    Toen ronde met 100 gr clomid. De cyste zat er weer (in dezelfde eileider) en was nu bijna 30mm. Hierdoor poging afgebroken. Bij de volgende uitgangsecho op de 3e cyclusdag blijkt de cyste er nog steeds te zitten en is nu 40mm. Ik zou beginnen met spuiten van menopur, maar toch besloten een maand niets te doen in de hoop dat de cyste vanzelf weg zou gaan.
    Nou heb ik vandaag weer op de derde cyclusdag een echo gehad en de cyste zit er nog steeds. Is zelfs weer gegroeid naar bijna 50mm.

En nu:
    Na overleg met gynaecoloog het volgende meegekregen:
    - Aanprikken is geen optie aangezien de kans aanwezig is dat hij zich, door de hormonen, weer gaat vullen met vocht.
    - Nog een maand te wachten in de hoop dat de cyste alsnog vanzelf knapt. Anders overgaan op een larascopie/kijkoperatie. (dit heeft de voorkeur van de gyn)
    - Of nu een kijkoperatie als ik dit echt zou willen.

Mijn dilemma:
    Ik ben al vanaf november (en eigenlijk al langer) alleen maar aan het wachten. Er is nog geen enkele goede kans op een zwangerschap voorbij gekomen. Stel dat ik weer zou wachten en de cyste is niet weg (hij zit er per slot van rekening al drie maanden) dan moet ik alsnog een kijkoperatie ondergaan, tenzij ik aangeef dit toch nu al te willen doen. Maar omdat dit niet de voorkeur van de gyn is voelt dit niet goed voor mij, maar ik ben het wachten ook even beu. Ik zou ook nog een second opinion kunnen aanvragen.

Mijn vraag is of er iemand is die ook in deze situatie heeft gezeten en welke keuze heb je toen wel of niet gemaakt? Is er iemand waarbij de cyste ook na groei van over 4cm vanzelf verdween?? Hoe ga je om met die ellendig lange wachtweken en de teleurstellingen???
    Sorry voor dit lange verhaal maar is er iemand die ervaringen met mij kan delen??
    bedankt voor jullie reactie!!!

2. nance89

nance89 Actief lid

Dec 28, 2011
    495
    0
    0
    ben gastouder bij 3 hele leuke kindjes:D
    roermond
    hoi, ik heb de 2de ronde met clomid ook een cyste gehad van ruim 3cm (dus niet zo groot als die van jou).
    maar die is gelukkig gewoon weggegaan toen ik ongi werd..
    dus ik heb niet voor dit dillemma gestaan..
    maar wens je veel succes met de verdere behandeling:).

3. mukje

mukje Actief lid

Oct 17, 2008
    480
    0
    0
    rotterdam
    Hoi,
    Ik zou als ik jou was vragen of je op de wachtlijst voor een laparoscopie mag staan en in de tussentijd die maand afwachten...
    In welk ziekenhuis zit je?
    In mijn oude ziekenhuis (ijsselland) was de wachttijd voor een laparoscopie 6 weken....
    Nu zit ik in het Erasmus en daar is het zelfs 15 weken...
    Ik wil je niet bang maken maar ga er vanuit dat in de mmm het vooral wachtenwachtenwachten is. Maar je kunt de paden wel parallel lopen. Dus niet of/of maar en/en!

Heel veel succes!

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,467
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier geregeld cystes gehad en die zijn uiteindelijk allemaal zelf verdwenen de cyclus erna.
    Jij zit er echter al langer mee. Daar heb ik geen ervaring mee.
    Wel kan ik zeggen dat een laparoscopie eigenlijk niets voorstelt (heb er 2 gehad) en dat je je daarvoor niet af hoeft te laten schrikken.
    Misschien levert het ook wel wat op: de zekerheid dat verder alles OK is daarbinnen en dat er geen verdere belemmeringen zijn om zwanger te raken (bv verklevingen oid).
    In veel ziekenhuizen is een laparoscopie gewoon onderdeel van de behandeling.
    Zeker als je al vanaf november stil staat, zou ik zeker een laparoscopie overwegen.

5. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

Nov 25, 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!!
    @nance89 ik hoopte ook dat ie vanzelf zou verdwijnen, echter dat deed hij afgelopen maand niet en ik heb weinig vertrouwen dat ie dat nu wel doet. Jij ook succes met je behandeling!

@mukje goede tip van je. Ik ga vandaag gelijk contact opnemen om te vragen of er een wachtlijst is! Ik zie dat je ook al een heftig traject erop hebt zitten. Succes verder nog!

@merah ik overweeg ook nog steeds om het toch nu te doen, maar heb mezelf een paar dagen bedenktijd gegeven. Ook om uit te zoeken of er een wachtlijst is zoals Mukje aangeeft. Ik heb er nu ook relatief weinig klachten van dus echt spoed zullen ze het nu toch niet vinden.

Verder nog iemand tips/ervaringen????

6. kimonootje

kimonootje Fanatiek lid

Mar 21, 2009
    1,195
    0
    0
    schipperin
    Mijn situatie was wel anders, maar ik heb ook een laparoscopie gehad.
    Eerst een ronde Clomid 50mg, 100mg en 150mg. Maar de Clomid werkte niet bij bij, dus vandaar dat ik toen een operatie kreeg.
    Ik las een reactie dat het niet veel voorstelde, maar als ik eerlijk ben is het mij toen erg tegen gevallen!
    Er werd een soort gas in mn buik gebruikt die pas na een paar dagen weg was. Vooral de eerste 2dagen had ik veel pijn, daarna zakte het weg.
    Maar het had wel een goede uitwerking bij mij, want ik werd weer ongie van mezelf! Daarna moest ik nog wel Clomid gebruiken, 1x50mg en 1x100mg, en toen was ik zwanger!!!!
    Dus wat dat betreft zou ik het wel zo weer doen als het nodig is!
    Na de zwangerschap heb ik een spiraal laten zetten, en daar heb ik ook een operatie aan gehad om deze te laten verwijderen (was door mn baarmoederwand geboord en toen in mijn buik gaan zwerven) Bij deze operatie heb ik geen last van gehad.
    Dus ik denk dat het er vanaf hangt hoe de operatie is en hoeveel gas erbij wordt gebruikt.

Na mn spiraaldrama ben ik weer aan de pil gegaan. Toen ik later weer stopte met de pil was ik al bij de 2de ronde zwanger!!!!
    Ik denk dat de operatie mijn lichaam weer heeft 'gereset' want alles 'werkt' weer!

7. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

Nov 25, 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    @kimonootje
    Na me wat verder verdiept te hebben in een laparoscopie besef ik me wel degelijk dat het wel een echte ingreep is. Ook al herstel je er relatief snel van. Doet me wel goed een positief verhaal erover te horen. Het bevestigd ook wel een beetje mijn intuitie die aangeeft om er wel voor te gaan om ook zeker te zijn dat verder alles wel goed zit daar.

Ben nu bezig om te kijken of er een wachtlijst is en om me daar alvast op te plaatsen (tip van muckje!). Krijg alleen daar nog geen antwoord op van de fertiliteitspoli.
    Mijn gevoel en intuitie zeggen eigenlijk dat ik niet langer moet wachten en het moet aanvragen, maar ik wacht nog even op een reactie van de feritiliteitspoli.

8. shadee

shadee Actief lid

Nov 10, 2010
    130
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er wel ervaring mee (maar gebruikte clomid om een andere reden dan jij denk ik; stimulatie voor iui maar ik heb uit mijzelf keurig op tijd een eisprong.)
    Het verhaal van de cyste is gelijk alleen is die van mij niet grote geworden dan 40mm. Ik kon toen kiezen tussen operatie of een maand aan de pil. Ook al ging het geheel tegen mijn principes en gevoel in, ik ben toch aan de pil gegaan. Ivm heel veel bijwerkingen van de pil heb ik de strip niet afgemaakt. Toch is de cyste verdwenen!
    Later heb ik een laparoscopie gehad (om een andere reden) en ik ben blij dat ik dat niet met de cyste heb gedaan. Op zich viel het mij mee hoor maar het is en blijft een operatie!

Ik denk dat het een heel goed advies is om jezelf op de wachtlijst te zetten en in de tussentijd wachten of de pil slikken in de hoop dat het ellendige ding verdwijnt.

Veel succes!!

9. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

Nov 25, 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    @shadee bedankt voor je reactie en het delen van je verhaal!

Ik heb contact nu gehad met het ziekenhuis en de wachtlijst is 8 weken. Daar sta ik dan nu op. Over 6 weken verwacht ik mijn menstruatie weer en dan is ie of weg of krijg ik alsnog 2 weken later de operatie. Het is me wel duidelijk geworden dat ik de komende 6 weken stil sta en daar baal ik goed van!

10. mukje

mukje Actief lid

Oct 17, 2008
    480
    0
    0
    rotterdam
    Hoi pipsqueak,
    Balen idd van die wachtlijst maar helaas is het in de mmm heel veel voor je gevoel onnodig wachten...
    Wel beter dat je al op de lijst staat, scheelt je dan toch weer zeker 6 weken. Ze zijn lang niet altijd zo makkelijk. Ik mag bijvoorbeeld nog niet beginnen met voortraject IVF (de infoavond waar ook weer een wachtlijst voor is..) zolang de uitslag van de mri nog niet besproken is. Maar die is er alleen om diagnose nogmaals te bevestigen. En op die uitslag moet ik dus 5 ipv 2 weken wachten ivm vakantie van de gyn...
    Aaargghh!
    Als je eenmaal in de mmm zit wil je gewoon snel actie!
    Ik kan je gevoel dus heel goed begrijpen!
    Ik heb zelf nu ookaar een last-minute geboekt, zodat een eigen vakantie op een ander moment de boel in ieder geval niet vertraagd.

Succes en ik hoop dat een laparo niet nodig zal zijn!

(operatie valt wel mee hoor, ik had vooral last van de emoties omdat je er toch wel heel erg mee bezig bent op zo'n moment.)

Liefs,
    Muk

11. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,879
    2,882
    113
    Noord-Holland
    Hier geen ervaring met Clomid maar wel een cyste door een zwangerschap (die overigens op een ma uitliep). Hij was in december ten tijde van de ma 6x4cm en na 2 maanden gekrompen tot 2x2cm. De gyn had me aangeraden te wachten in de aanname dat hij zou verdwijnen door een menstruatie. Nu, 3 maanden later, krimpt hij niet meer verder... en tot overmaat van ramp is het vocht m'n eileider ingelekt. Gevolg: hydrosalpinx en die eileider moet nu verwijderd worden... :(

Ik heb geen idee of dit vaker voorkomt, of het representatief is, maar wil je dus wel aanraden om alvast op die wachtlijst te gaan staan. Ik had liever vroeg een laparo gehad (dat gaan ze nu dus alsnog doen) zodat de eileiderverwijdering hadden voorkomen.

Het is sowieso een kwestie van een lange adem hebben als je in de mmm beland. Succes!

12. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

Nov 25, 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Sophy Jemig heftig voor je zeg! Hopelijk word je snel geholpen en kan je verder met je traject!

En Oooh ik weet dat het een kwestie van een lange adem is, maar dat frustreerd me gelijkertijd ook... Sta in ieder geval op de wachtlijst die 8 weken is.

13. pipsqueak

pipsqueak Actief lid

Nov 25, 2011
    461
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben zojuist gebeld door de afdeling opname van mijn ziekenhuis. De ingreep staat gepland voor 4 mei, tenzij bij controle blijkt dat de cyste weg is. Dat duurt nog wel even, maar doordat er een concrete datum is heb ik er meer vrede mee.

bedankt voor al jullie lieve reacties en tips! Ik heb er zeker wat aan gehad. Succes allemaal nog in de MMM!
    Liefs!

Share This Page