Wij hebben onze vaatwasser nu 7,5 jaar maar helaas... nadat hij het al een paar weken minder goed deed, is hij nu echt overleden. Nu is de grote vraag: wat doen we? Is het bij een vaatwasser van die leeftijd nog de moeite om een monteur te laten komen? Of kunnen we ons die kosten beter besparen en gelijk een nieuwe kopen? Ons huis staat te koop, maar is nog niet verkocht. We hebben zelf ook nog niks anders. We zullen een eventuele nieuwe vaatwasser niet heel lang gebruiken, maar ik reken zeker wel op een flink aantal maanden.
Dan zou ik voor een goedkope 2e hands gaan. Is ws net zo duur als een monteur laten komen en laten maken.
Ook een optie, had ik eigenlijk niet eens aan gedacht dat die ook tweedehands te krijgen zijn. Daar ga ik ook eens voor kijken.
Ik had laatst exact dezelfde situatie alleen is mijn huis wel verkocht. Voor 30 euro heb ik hem kunnen laten repareren met precies genoeg garantie erop dat hij de overdrachtsdatum voorbij is...
Ik zou als koper welgraag een werkende vaatwasser in mijn keuken willen hebben, dus ik zou er in elk geval iets aan laten doen.. Repareren als de kosten meevallen en anders vervangen, evt door een tweedehandse als de keuken al wat ouder is.
ik zou er eerst naar laten kijken. wie weet valt reparatie wel mee en ben je voor een paar tientjes klaar. dan kun je altijd nog kijken of je voor een 2ehands/nieuwe gaat. als ik een huis bekijk waar een vaatwasser in zit verwacht ik dat ie het doet..
We hebben hem opengeschroefd en kwamen er achter dat er een leiding lek was, waardoor hij bleef pompen. Nieuwe leiding van 20 en hij loopt weer als een zonnetje!
We laten het niet zoals het nu is. Punt 1 omdat ik zelf geen zin heb om af te wassen de komende maanden. En als tweede vind ik een huis met een kapotte vaatwasser inderdaad niet handig overkomen in de verkoop. We zullen maar eens informeren wat een reparatie zou kunnen kosten. Ik was benieuwd of iemand een idee had van voorrijdkosten e.d.
Doet ie helemaal niks meer? Wat is er precies aan de hand (misschien is het wel heel simpel op te lossen)
Ik geloof dat hij nog wel water pakt, de vaat was wel nat volgens mij. (Man heeft het ontdekt op zijn vrije dag, toen ik aan het werk was.) Maar de vaat is niet schoon en het poeder zat aangekoekt inhet bakje. Alleen tijdje kwamen er af en toe dingen vuil uit. Maar nu echt alles. Hij droogde ook al een tijd niet goed mee De filters maken we regelmatig schoon en heeft mijn man dus nu ook weer gedaan. Maar na drie keer draaien, was de vaat nog steeds vies. En dan staan er bij ons niet eens pannen in, die deden we altijd al met de hand.
Waarschijnlijk wordt hij dus niet warm. Ik heb de vaatwasser enekele malen gerepareerd door het probleem op internet te zoeken bij mijn type vaatwasser. Dan staan er altijd wel testjes die je kunt uitvoeren en dan weet je vaak al wat er kapot is. Dan kun je al inschatten of het de moeite is
Je kunt ook even controleren of de sproeiarmen niet verstopt zitten... dan wordt je vaat ook niet goed schoon terwijl er geen foutmelding komt. Met een cocktailprikker kun je de gaatjes weer openkrijgen.
De sproeiarmen heb ik er vanmiddag uitgehaald. Maar die waren gewoon schoon. Ik heb een minuut de stroom eraf gehaald en hem toen nog een keer (leeg) aangezet. Ik hoorde weer wat vertrouwde geluiden dus wie weet... vanavond maar even testen met een halve lading. Op internet vond ik dat je bij dit type vaatwasser kunt zien wat er mis is, door het aantal keer dat het lampje knippert. Maar ja: die van ons knippert niet. Hij is gewoon aan -maakt geluiden alsof hij water pakt- en gaat een paar minuten later weer uit.
Dan denk ik dat het de pomp is. Hij pakt water, maar pomp dus niet door. Hij blijft hangen. Heb je hem al ge-reset? Je zou kunnen proberen om de ruimte onder de vaatwasser vrij te maken. Dan de vaatwasser aanzetten, en dan op het moment dat hij water pakt, met een waterpomptang oid, tegen de pomp aan tikken (flink). Dan kan het zijn dat hij dus niet blijft hangen, maar door schiet. (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven haha!) Dan doet hij het dus weer. Gewoon een aantal keren proberen! Blijven tikken tot hij uiteindelijk afpompt en dan eventueel nog eens proberen. Die van ons heeft het naderhand nog 2,5 jaar gedaan. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij het volgende week weer doet.. Monteur laten komen, voorrijkosten en nieuwe pomp zal zeker tussen de 200-250 euro kosten. Dan kan je beter een goedkope nieuwe kopen, een etna bijvoorbeeld, prima machines! Die heb je al voor 300 euro en ook vaak wel ergens in de aanbieding, een simpele versie maar dat maakt niks uit. Succes in ieder geval, het is echt zwaar balen als je vaatwasser het begeeft haha!
Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar omgeving midden-brabant weet ik eventueel nog wel een goede (goedkope) monteur als je dat zou willen).
Ik denk ook dat het de pomp is. Onze vaatwasser is er net ook mee opgehouden en die stopte ook gewoon opeens na een paar minuten in het programma. Monteur kwam maar zei dus dat hij de pomp niet hoorde en dat is een duur verhaal. Maar goed, die van ons was 11 jaar oud. Ik vind die van jullie nog niet zo oud dus wel balen. Wij hebben dus de voorrijd kosten etc betaald en een nwe gekocht van Pelgrim. Mega duur die inbouw apparatuur en oh wat een 'niet zo fijne' machine. Alles moet zuinig etc, de laden rollen niet lekker, past minder in en de boel blijft redelijk nat na afloop. Beetje jammer maar goed, hij doet het en wij zijn hier over een paar jaar wel weg. Even flink googelen op wat het kan zijn en wat offertes opvragen voor een nieuwe. Succes,
Bedankt voor de tips allemaal! Vaatwasser is nu nog bezig maar... geen idee. Hij is verdacht 'rustig' (meestal maakt ie aardig wat kabaal). Maar we horen af en toe wel iets, dus we wachten even af.