Flexi T koperspiraal, 300 of 380?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door mmmrolmops, 31 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Voor het eerst wil ik nu een koperspiraal gaan nemen, 3,5 maand na de bevalling. Ik heb gekozen voor de flexi T. Nu heb je de 300 en 380, de 380 bevat meer koper, en zou meer geschikt zijn voor mensen die in hun vruchtbaarste jaren zitten.

Verder kan ik er echter niet veel over vinden, en de 380 is wel wat groter.

Vandaar mijn vraag, wie heeft er ervaring NA een zwangerschap met de 300 of 380. Wat kan ik het beste doen?

De huisarts heeft ondanks mijn verzoek om een koperspiraal dus gewoon een recept voor de Mirena doorgestuurd..:x:x Ook wou ze zelf de spiraal zetten, maar dat gaat nu dus sowieso niet meer gebeuren als ze met een recept doorsturen al fouten maakt.

Vanmiddag heb ik een nieuwe afspraak bij een andere huisarts, en ik ga dus een verwijzing naar een gyneacoloog vragen. En de flexi T. Maar goed, ik neem aan dat ik met de spiraal dan bij hem moet verschijnen, en dat dan dus info vragen te laat is.

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik heb gister een flexi-t laten plaatsen door de gyn, weet niet welke. Plaatsen stelde niks voor, gister en vandaag beetje licht bloedverlies gehad. Kan 5 jaar blijven zitten en over 4 weken is ie veilig. Deze plaatste de gyn het meest, van de verschillende koperspiralen tenminste. Is er zelf niet zo'n voorstander van en zei in eerste instantie dat er nog condooms naast gebruikt zouden moeten worden, maar dat kleine risico nemen we maar voor lief.

Vind het trouwens echt belachelijk dat je huisarts gewoon een recept voor een mirena geeft, terwijl je duidelijk hebt aangegeven die niet te willen!

3. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik heb inderdaad ook het idee dat de huisartsen niet echt voorstanders zijn van de koperspiraal. Ik ken echter meerdere mensen die er blij mee zijn. Heb inmiddels een verwijzing naar een gynaecoloog, en de nu dienstdoende huisarts zou iig de ander nog op haar fout aanspreken. Wat mij aan de flexi T aanspreekt zijn zijn afbuigende 'armen', dit lijkt me fijner zitten.

De kans dat je zwanger wordt met het koperspiraal is toch ongeveer
    1 % meer dan de pil, op 1000 vrouwen?

Ik ga het er maar op wagen, nu zwanger is niet zo een ramp als dat het zou zijn als ik al meerdere kinderen had.

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, mijn gyn was er ook geen voorstander van, omdat het minder betrouwbaar is dan de mirena en pil enzo. Maar aangezien ik absoluut geen hormonen meer wil, blijven er niet veel opties meer over.. Hij raadt vrouwen aan om náást een koperspiraal condooms te gebruiken, terwijl dat nu net de reden is waarom ik dat ding heb laten plaatsen, zodat we van de rubbertjes af zijn..

Wist gister bij het plaatsen pas dat het de flexi-t werd, hoefde namelijk niet zelf te halen bij de apotheek, maar lag gewoon een voorraadje bij de gyn in een lade.

Tja, koperspiraal is vergelijkbaar met de pil volgens mij, maar is natuurlijk wel belangrijk dat ie goed zit.

5. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Weet je of je de 300 of 380 hebt gekregen?

6. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Sorry, zie net staan dat je dat niet weet. Ik denk dat ik maar voor de 380 ga.

7. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Nee, geen idee. Op het kaartje die ik heb gekregen waar op staat wanneer hij geplaatst is, staat flexi-t 300-380.. Heb bij de gyn niet uitgebreid naar de verpakking gekeken.

Bevalt tot nu toe erg goed, heb 4 dagen een beetje gevloeid, en sindsdien nergens last van. Ook geen buikpijn of rugpijn zoals ik bij de mirena had.

8. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Woensdag gaat het gebeurden, en het is de 380 geworden dus ben benieuwd...;)

9. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    #9 Daydreams, 3 dec 2012
    Laatst bewerkt: 3 dec 2012
    Ben ook benieuwd mmmrolmops. Ik krijg eind december een koperspiraal. Weet alleen nog niet of het de multiload wordt of de flexi t.

10. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ja de multiload hebben ze standaard liggen. De huisarts en de apotheker zeiden er beiden nooit van gehoord te hebben. Een vriendin van mij heeft de 300 en is er zeer tevreden over. Wel heel spannend, heb uberhaupt nog nooit een spiraal gehad.

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Spannend! Heb em zelf nu iets meer dan een maand, en bevalt erg goed. Heb af en toe een keer een beetje spotting (alleen bij afvegen zeg maar), maar dat stelt echt niks voor. Ben nog niet ongi geweest sinds de bevalling, dus weet niet hoe dat straks gaat.

12. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Hoe is het gegaan?

13. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Beetje laat, maar dan wel al enige ervaring ermee..:)

Alles is goed gegaan, heb op de dag zelf nergens last van gehad, dagen erna ook niet. Nu heb ik soms het idee dat ik hem voel zitten, heel soms, maar als het zo blijft zoals het nu is, dan had ik hem wel eerder gewild!

14. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb hem ook al laten plaatsen. Voelde helemaal niks! Wist niet eens dat ie er al inzat. Maar ben natuurlijk net bevallen en was toevallig ook ongesteld.
    Moet wel over 6 weken terug want hij zat nog niet hoog genoeg of zo.Als ik pech heb moet ie er weer uit en een andere erin.
    Alleen voelt mijn man volgens mij de touwtjes tijdens de sex wie heeft dat ook? Zijn ze dan te lang of te kort?

15. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.601
    1.053
    113
    Hier
    te lang. je ha kan dan een stukje afknippen en dan is het opgelost

16. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik moet toch terug naar de gyn dus zal het even vragen. Maar als ze te kort zijn dan gaat het toch juist prikken omdat het stugge touwtjes zijn?

17. mmmrolmops

mmmrolmops Actief lid

17 mrt 2012
    195
    26
    18
    Ik heb geen klachten over prikken gehad :cool:
    Heb wel ergens gelezen dat de touwtjes soepeler worden:(

Deel Deze Pagina