Flexibel bevallingsverlof bij contractwijziging

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Wileyfox, 5 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wileyfox

Wileyfox Nieuw lid

4 apr 2017
    2
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben een beetje aan het puzzelen wat mijn opties zijn mbt het (flexibel) bevallingsverlof. Maar ik ben het spoor bijster

Ik ben van plan om na mijn bevallingsverlof 3 dagen te gaan werken ipv 5. Dit zou betekenen dat ik per 1 september (uitgaande van 10 weken bevallingsverlof) 3 dagen zou gaan werken. 4 september zou ik dan na 10 weken volledig verlof 3 dagen aan het werk gaan.

Stel dat ik mijn laatste 4 weken flexibel op wil nemen door 3 halve dagen te gaan werken, op hoeveel uur heb ik dan nog recht? 4 weken van 5 dagen (dus 4x5= 20 werkdagen), omdat ik die anders ook gehad zou hebben?

Klopt het dat omdat augustus dan nog op 5 dagen staat zou ik in augustus 3,5 dag verlof per week op moeten nemen om op 3 halve dagen uit te komen en dan per 1 september 1,5 dag per week verlof.

En wat als mijn contract per 1 augustus naar 3 dagen zou gaan? Heb ik dan nog recht op 4x3= 12 werkdagen, of heeft dat geen invloed?

Ik weet dat mijn werkgever mijn uitkering aansluitend krijgt, en ik ben dus benieuwd hoeveel hij ontvangt in beide gevallen (20 of 12 werkdagen) en hoe dit dat zit met mijn salarisbetaling in de tijd dat ik halve dagen werk, heb ik dan recht op half geld of moet hij mijn volledige salaris betalen omdat hij die uitkering al vooruit gekregen heeft (ik was immers al 4 weken weer (half) aan het werk, terwijl hij dit nog vergoed kreeg).

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wileyfox,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik begrijp dat je wilt weten hoe het gaat als je de laatste 4 weken van je zwangerschapsverlof flexibel opneemt.

Voor je zwangerschapsuitkering geldt: ook als je het bevallingsverlof flexibel opneemt, krijg je een aaneengesloten zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) van ons. Meestal krijg je die via jouw werkgever. Je kunt met de werkgever overleggen hoe dit aan jou uitbetaald gaat worden.

Ook het opnemen van het flexibele verlof doe je in overleg met je werkgever. UWV is hier verder geen partij in. De maximale periode waarin je dit flexibele verlof op kunt nemen is 30 weken.

Actuele informatie over het flexibel opnemen van bevallingsverlof vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. Wileyfox

Wileyfox Nieuw lid

4 apr 2017
    2
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo Yvonne,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Nou heb ik nog één vraagje, hoe reken ik de hoogte van mijn WAZO uitkering uit als ik vorig jaar deels parttime heb gewerkt? Ik ben 1 juli in dienst gekomen voor 3 dagen per week, per 1 oktober ben ik 5 dagen per week gaan werken. Mijn verlof zou ingaan op 29 mei (dus minder dan 1 jaar na mijn indiensttreding), hoe zit het met de referteperiode en het aantal loondagen?

Alvast bedankt en sorry voor de vele vragen

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wileyfox,

Geen enkel probleem, we beantwoorden je vragen graag.

De hoogte van je zwangerschapsuitkering is gelijk aan je dagloon. Dit dagloon wordt gebaseerd op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon.

Er wordt gekeken naar de periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand voorafgaand aan de dag waarop je verlof begint.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina