hoe doen jullie dat? peuter vs baby...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door maxmees, 27 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Hey :)

Hopelijk hebben jullie wat tips voor mij...
    Ik ben me namelijk een beetje druk aan het maken over van alles en nog wat. Ik heb twee zoontjes. De oudste is bijna 3 en de jongste is nu 3 weken. Mijn man heeft nu vakantie maar hij begint over een week weer met werken. Mijn peutertje is momenteel erg de grenzen op aan het zoeken, mijn man neemt dit momenteel vooral voor zijn rekening omdat mijn jongste mijn aandacht opeist. Hij lijkt namelijk erg gevoelig voor prikkels...het is opzich een heerlijk beebje. Op een krampje na is hij heel tevreden, maar zodra mijn oudste moeilijk gaat doen of we ff weg zijn geweest is hij moeilijk in slaap te krijgen. Het enige dat helpt is hem op mijn buik leggen en mijn vinger in zijn mond doen...maar dan zit ik wel zeker een half uur/uur aan de bank vast met hem.
    Ik maak me nu erg druk over hoe ik het allemaal moet gaan doen als mijn man weer aan het werk is :( ik ben zo bang dat ik de oudste niet meer genoeg (positieve) aandacht kan geven! :(
    Hebben jullie tips voor mij?

Groetjes Floor

2. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Draagdoek voor de kleinste
    Dan is die lekker bij je en heb je handen vrij voor de oudste

3. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Was ik inderdaad ook aan het denken...mijn moeder heeft er een voor me gemaakt maar daar ben ik nog niet zo handig mee...ff gaan oefenen dan maar.

4. Zebraatje1990

Zebraatje1990 Actief lid

26 jul 2013
    131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Iedere fase is weer anders, als je oudste straks 3 wordt, en beter gaat luisteren heb je je handen ook wat meer vrij .. Daarnaast wordt je jongste ook wat ouder en krijg je daar ook meer regelmaat in.

Het lastige nu is dat je moet wennen aan je kleine baby, en ook de grootste moet wennen aan de komst van zijn/haar kleine broertje/zusje.

Consequent blijven in ieder geval......

5. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Dank je voor je reactie zebraatje! Fijn om te lezen :)

6. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze baby is morgen drie weken en onze dochter is twee jaar en vier weken. Mijn man is deze week weer gaan werken dus heb ik ze alleen gehad. En ik vond het echt pittig. Terwijl de oudste echt lief is voor haar broertje. Geeft 1000 kusjes en wil met alles helpen. Maar de baby heeft veel last van krampjes dus dan zit ik met hem. Terwijl m'n dochter ook aandacht wil en ook verdient. Het is echt multitasken op topniveau. Ik heb idd een draagdoek gekocht zodat ik de baby kan dragen en mijn handen vrij heb.

7. ientje

ientje Fanatiek lid

7 jun 2010
    2.999
    0
    36
    Heb hier ongeveer hetzelfde gehad, en ik heb de televisie ook gewoon wat vaker aangezet, met name tijdens het voeden. Niet de meest pedagogische oplossing ;) maar het werkte hier erg goed. Inmiddels zijn ze allebei weer wat ouder en wat meer aan elkaar gewend, de tv staat intussen amper meer aan.
    Of misschien wil je oudste samen met jou rustig een boekje lezen als je met de jongste zit, of een spelletje op de tablet/telefoon oid?
    De eerste tijd is best pittig, maar het vindt z'n weg wel :) succes!

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Het is inderdaad voor allemaal wennen, geef het ook gewoon de tijd en accepteer dat het misschien even niet helemaal gaat zoals je graag zou willen.

Verder: Aan een kind van bijna 3 kun je best het eea uitleggen en je kunt ook wel het eea van hem/haar verwachten. En iets soepeler zijn inderdaad, dus bv. even tv kijken of je met de jongste bezig bent. En de jongste heeft de pech dat er vaak niet op ieder kikje meteen gereageerd wordt. Ik had tenminste zo iets van als ik net een boekje met de oudste aan het lezen was, de jongste echt wel eens even moest wachten ipv dat ik er meteen naar toe ging, zoals ik bij de oudste wel deed/kon doen. Misschien slaapt hij ook wel goed in de kinderwagen? Dan kun je lekker naar buiten, met de oudste naar een speeltuintje ofzo?

9. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Dank jullie voor de reacties! Klinkt stom maar het is fijn om herkenning te lezen...ik voel me soms zo alleen met al mijn gepieker!

Miekjepiekje, jij ook succes! :)

10. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Ooh en de tv is wel een goeie misschien...
    De kinderwagen vindt hij helaas echt heeelemaal niks...maar ik kan hem wel in de draagdoek doen misschien...:)

11. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Draagdoek was hier een uitkomst! Ik moest in het begin ook heel erg zoeken hoe ik het allemaal moest doen met twee kindjes in huis. Het komt echt goed, heeft alleen wat tijd nodig.

Voorasl consequent blijven naar de oudste (en niet uit schuldgevoel toegeven). En als de baby slaapt ook even weer wat 1 op 1 tijd met de oudste proberen door te brengen heeft hier goed geholpen. Hier leerde de oudste al snel dat hij soms even moest wachten, en hielp de televisie mij anders uit de brand!

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Herkenbaar hoor. Bij ons is het wel redelijk losgelopen uiteindelijk. Onze oudste was de eerste weken vooral vervelend tegen mijn man, eigenlijk. Maar ondanks dat hij bij mij wel redelijk luisterde, merkte ik wel dat hij uit zijn doen was. Hij huilde veel meer, zodra de jongste bij mij op schoot zat, wilde hij dat ook. Ik ben er maar een beetje in meegegaan. Dus ik zat regelmatig met twee kinderen op schoot. (in de winter niet eens zo heel onprettig, haha.) Of ik liet de oudste bij mij op bed zijn middagdutje doen. Dan konden we gelijk lekker knuffelen en pakte ik ook mijn rust.
    En ook hier: eens wat vaker of langer de tv aan, een keertje extra met de iPad. En als de jongste slaapt echt even heel bewust 'quality time' met de oudste. Dus niet gaan poetsen ofzo maar echt samen spelen, doen zoals 'vroeger'.

13. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Bedankt weer voor jullie reacties! :)

Nog ff een vraagje...:)
    Hoe lang duurde het bij jullie voordat er een beetje structuur/ritme in kwam?

14. KimK

KimK Niet meer actief

Je doet het gewoon kan ik je zeggen! Mijn zoon is 19 maanden en dochter (voormalige huilbaby tot 4 maanden) is nu 5 maanden. De eerste 4 maanden waren schipperen. Wat deed ik dan? Met dochter bij zoon op het speelkleed zitten en wiegen met haar terwijl ik zoon stimuleerde om te spelen. Soms jengelde de oudste en dan legde ik de jongste even, huilend, weg en dan gaf ik de oudste even wat aandacht! Tv stond hier wel eens aan maar ik probeerde dat echt te beperken tot max 5-10 min 2x per dag. Wandelen of de deur uit waa met de jongste geen mogelijkheid. Succes en het komt goed!

15. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Dank je Kimk! :) klinkt heftig...met een huilbaby...zit ik hier te zeuren! Maar fijn om te horen dat het goed is gekomen :)

16. KimK

KimK Niet meer actief

Haha! Ik denk dat het belangrijkste is om je niet teveel zorgen te maken. Ondanks dat de oudste ook een huilbaby was door kma verwacht je niet dat de tweede dat ook is. Wij gingen er open in en ja het viel tegen. Maargoed als ze geen huilbaby was geweest was er niks aan de hand want de oudste is wat dat betreft echt superlief. Ook nu is hij superlief voor zijn zusje, altijd haar troosten etc. Dus relax! Het komt goed!!!

17. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Het is echt een kwestie van allemaal even wennen en in een nieuw ritme terecht komen. De eerste weken vond ik wel aardig pittig, maar ook hier er maar een beetje doorheen gebuffeld mbv van de draagdoek en iets vaker hulp van de tv. En ik zorgde er wel voor dat ik als de baby sliep zoveel mogelijk echt even met de oudste bezig was, samen lezen, kleien of spelen bijvoorbeeld. En als ik dan met de baby bezig was moest hij idd wat vaker wachten. Dat ging niet altijd soepel, want hij ging dan juist erg veel aandacht vragen (echt stoute dingen doen). Maar het was gewoon een kwestie van wennen, voor iedereen. Langzaamaan ging het steeds wat makkelijker en soepeler, ik denk dat met een maand of 3 alles echt lekker liep. Nou is mijn jongste wel echt een hele makkelijke baby, dus dat scheelt. Geef het even tijd, het komt heus goed.

18. maxmees

maxmees Actief lid

20 jun 2014
    137
    0
    0
    maastricht
    Wat een hoop lieve reacties :) doet me goed. Bedankt voor de tips!

19. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zeg: de tv en iPad zijn je beste vriend :). Die heb ik de eerste drie maanden echt nodig gehad met een baby die behoorlijk veel huilde door reflux. Vond het vreselijk pittig en nu....lach ik er om. Baby is inmiddels 7 maanden oud en de tijd van de tv en iPad liggen ver achter ons. Doorbikkelen en blijven lachen en als die eerste maanden achter de rug zijn dan ben je een geweldige multitasker. :D

20. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.155
    33
    48
    Hier een soortgelijke situatie.. Hier helpt t wel om de kleine gewoon in bed te leggen na een voeding. Dus daartussen geen prikkels.. Dan heb ik mijn handen vrij voor de oudste. Vandaag was mijn eerste dag alleen met beide kindjes, zag er best wat tegenop.. Maar de dag is omgevlogen en mijn opstandige peuter was ineens een heel lief meisje.. Misschien draait je zoontje wel bij als je man weer werkt ;)

Deel Deze Pagina