Waar opletten bij kiezen gastouder?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Csillag, 19 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Csillag

Csillag Actief lid

14 okt 2008
    273
    0
    0
    Hoi Dames,
    Hebbeb jullie handige tips bij het uitkiezen van een gastouder?
    Zijn er ervaringen? waar moet je opletten?

Ik hoor graag van jullie.
    lieve groet,
    csillag

Edit moderator: verplaatst naar Oppas & Kinderopvang

2. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Wanneer je op gesprek gaat;

-Check even het bedje en de box
    -kijk of de stopcontacten zijn afgedekt.
    -Vraag wat haar dagindeling is.
    -Zet afspraken zwart op wit.
    -Wees zelf aanwezig bij de risicoinventarisatie.
    -heeft de gastouder al opvangervaring of zelf kindjes?
    Hebben ze een tuin of speeltuin in de buurt?
    -huisdieren?
    -roken waar de kleine bij is?
    -Moeten er andere kindjes naar school gebracht worden en hoe doen ze dat als jou kleintje op bed ligt?

Succes!

3. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    of het iemand is die je gewoon als persoon aanspreekt. Of jouw ideeen over je opvoeding en de hare overeen komen (of in ieder geval dat ze daarin tegemoet wil komen).
    Het huis een beetje netjes is...al dat soort dingen.

4. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wij hebben gekeken of er een klik was tussen ons en de gastouder, en of ze meer kindjes had.

Het is nu voor ons nog wat vroeg om over een box te beginnen, dat komt over een paar maanden wel.

Ook zou ik het via een gastouderburo doen. Doe controleren ook de bedjes etc...

5. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Via een gastouderbureau zal wel moeten, wil je in aanmerking komen voor de kinderopvangtoeslag

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb qua veiligheid er allemaal niet zo op gelet: alles gaat toch via een gastouderbureau en die doen een risico-inventarisatie. Ik heb 'm zelf ook in moeten vullen over de gastouder en er was echt veel waarvan ik dacht: Yeah, right.... en dat moest dan voor elke aparte ruimte van het huis weer opnieuw ingevuld worden...
    Wij hebben vooral gelet op: is er een klik, hoe doet ze het met de kids, voelt het OK?
    Heel gek, maar toen we gingen kennismaken wist ik al voordat we de woonkamer in kwamen dat dit haar ging worden. Wij hebben een surinaamse big mama gevonden die onderwijzeres is van huis uit, maar gestopt is met werken om voor haar eigen kids te zorgen. Daar ging ze uitermate consequent mee om, op een goede manier streng en rustig tegelijk. Helemaal goed dus.
    We hebben het niet gehad over de regels daar: we kunnen wel aan de gang blijven en we hadden zelf al wel de ervaring dat kids prima uit de voeten kunnen met verschillende plekken waar ook wel eens verschillende regels gelden, (mijn man heeft 2 kids die hier om het weekend zijn en onze regels verschillen hier en daar ook wel met die bij hun moeder: is ook niet te doen om dat gelijk te krijgen).
    Thirza komt er vrolijk vandaan, slaapt er erg goed (ook weer zo'n voordeel van een gastouder by the way), drinkt er erg goed en is erg geliefd bij de andere kindjes, :) Thuis is ze dus meestal alleen, daar is ze tussen de andere kindjes, maar dan maar een paar en niet zoals op het KDV een hele groep: een mooie manier dus om te wennen aan drukte van andere kindjes... wat ze al behoorlijk goed doet inmiddels, ;)

Deel Deze Pagina