Werkgever wilt geen ziektewet-uitkering aanvragen

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Shar079, Oct 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shar079

Shar079 Actief lid

Jul 15, 2013
    384
    0
    16
    Ik werk als franchise ondernemer voor Juiceplus we
    Rotterdam
    #1 Shar079, Oct 23, 2013
    Last edited: Oct 23, 2013
    Beste team,

Ik ben helaas ziek door mijn zwangerschap, en ben niet in staat om 37uur meer te draaien. Ik heb dit overlegd met mijn verloskundige en werkgever. Bij mijn werkgever heb ik zelf aan de bel getrokken omdat ik niet meer kon, en legde uit dat ik niet meer 37uur kan werken. I.p.v. werk ik nu halve dagen tot 12:30 .
    Mijn contract is 37uur maar ga nu 17uur werken. Betekent dan de uren dat ik niet kan werken ook uitbetaald krijg toch?

Nu had ik aangegeven dat hij bij het UWV een ziektewet verklaring kon aanvragen, maar nu begrijp ik van de boekhouder dat hij enkel de WAZO wilt aanvragen en niet de ziektewet verklaring.

Ik maak mij zorgen, omdat ik als ik kon werken had ik dat gedaan, maar wegens mijn zwangerschap lukt dat mij niet meer. en enkel halve dagen uitbetaald krijgen dat red ik niet.

Wat kan ik nu doen? :(

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Shar079,

Je maakt je zorgen dat je enkel voor de halve dagen die je vanwege ziekte werkt krijgt uitbetaald.

Tijdens ziekte betaalt normaal gesproken je werkgever je loon door. Vaak staat dit in je contract of CAO.

Ben je ziek door zwangerschap? Je werkgever kan inderdaad een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. Heb je recht op een Ziektewet-uitkering? Meestal maakt UWV de uitkering over aan je werkgever. Je werkgever verrekent de Ziektewet-uitkering dan met je salaris.

Heb je aanvullende vragen of krijg je loon tijdens ziekte niet volledig uitbetaald? Ik adviseer je contact op te nemen met het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond of rechtsbijstandverzekering.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens dienstverband vind je hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page