Een vaag verhaal... Op de website van Flexmoeders.nl staat bij de veelgestelde vragen het volgende: Een heel blabla verhaal, maar ik zie nog steeds niet in hoe flexmoeders.nl niet duurder is dan een oppas die niets betaalt.... Je krijgt wel geld van de overheid, maar dit is nooit meer dan je betaalt! Of mis ik iets???
Je hebt het bij het rechte eind! Als je nu niets betaalt, kan het niet goedkoper. Je zult namelijk altijd kosten hebben aan het bureau en de gastouder en al krijg je via de Kinderopvangtoeslag geld terug, het is nooit het gehele bedrag en bovendien inkomensafhankelijk. Wanneer je een "zwart betaalde" gastouder hebt, dan kan het via deze weg wel goedkoper, als de gastouder aan alle eisen voldoet.
Zie je... gewoon een leugen op hun site. Niet dat ik al geïnteresseerd was, maar nu al helemaal niet. Daarnaast... je bent toch ook altijd duurder uit als je een bureau tussen jou en je 'zwarte' gastouder hebt? Jij betaalt meer, namelijk ook die 'bureaukosten' en je gastouder betaalt belasting. Ja, je hebt meer garanties qua diploma's en zo... Maar ik vergelijk het even met een oma die oppast... Mijn (schoon-)moeder doet dat gratis. Maar ja, incidenteel natuurlijk, niet op wekelijkse basis.
Dat hoeft niet, hangt ervan af wat je "zwarte" oppas vraagt. Als je zwart per uur 4 euro moet betalen kan het best zijn dat je incl. bureaukosten en met de toeslagen zelf maar 1 euro hoeft te betalen. Het hangt dus heel sterk af van wat jullie verdienen en wat je dus terug krijgt (en wat het gob er voor de bemiddeling vraagt). Als je moeder/schoonmoeder/..... het gratis doet gaat de tektst van flexmoeders natuurlijk niet op! Maar dat is wel vaker met reclames dat het maar voor 50% klopt!
ts, wat een raar verhaal ook van die flexmoeders, ik heb er ook nooit van gehoord. Ik kan mij niet voorstellen dat ze goedkoper dan gratis zijn. Ik ken maar 1 manier hoe je verdient op de opvang. Een vriendin van mij laat haar ouders oppassen op haar dochter via een gastouderbureau. Zij betaalt het gastouderbureau (voor de bemiddeling) en haar ouders. Haar ouders storten dat "oppasgeld" elke maand terug, omdat zij niks willen krijgen voor het zorgen voor hun kleindochter. Ze is natuurlijk wel de kosten voor de bemiddeling kwijt aan het GOB, laten we zeggen dat het 50 euro p.m. is (das even een fictief bedrag, heb geen idee wat dat kost namelijk) maar ze krijgt natuurlijk wel de tegemoetkoming van de belastingdienst. Als dat bv 300 euro is, dan verdient ze er dus 250 euro op. Snap je wat ik bedoel??? Maar ik kan mij bij dit niet voorstellen, ze gaan jou vast het geld niet terugstorten.
Bedoelen ze niet dat je op papier wel betaalt aan je gastouder, maar in werkelijkheid niet en daar dan toch je kinderopvangtoeslag over krijgt. Dan krijg je dus geld toe ipv dat het je geld kost.... En ondertussen willen zij dit natuurlijk graag, want zij hebben dan wel hun inkomsten.
Oh ik zie dat Tulip hetzelfde bedoelt Bij Flexmoeders betaal je een X bedrag per maand. Daarvan houden zij de bemiddelingskosten in en zij maken het geld volgens mij over naar de gastouder. De gastouder zou dan inderdaad het geld terug kunnen storten. Anders krijgt de gastouder niks, en heb je dus ook geen recht op de kinderopvangtoeslag.
Bedoelen ze niet dat je op papier wel betaalt aan je gastouder, maar in werkelijkheid niet en daar dan toch je kinderopvangtoeslag over krijgt. Dan krijg je dus geld toe ipv dat het je geld kost.... Een gastouderbureau heeft een kassiersfunctie, dat wil zeggen dat zij degene moeten zijn die het geld innen bij de vraagouder en het uitbetalen aan de gastouder. Een bureau moet dit ook kunnen aantonen d.m.v. bijvoorbeeld bankafschriften en betaaloverzichten. Bovenstaand zou dus niet legaal zijnen aangezien gastouderbureaus tegenwoordig streng gecontroleerd worden, zal dit ook niet het geval zijn. Ik blijf erbij: als je nu gratis opvang hebt, dan kan het niet goedkoper.
Daarbij komt dat als bv. grootouders het terugstorten, het voor hen wel als inkomen geldt. Zij moeten het geld opgeven als inkomsten voor de belasting. Je hebt wel een vrijstelling waardoor je soms geen belasting hoeft te betalen, maar het kan dan bv. nog wel ten koste gaan van huur of zorgtoeslag. Terugstorten is wel de enige manier, want het GOB heeft idd een kassiersfunctie. Zij moeten het geld innen en doorsluizen (maar dat is pas sinds dit jaar eerder kon het wel, misschien is de tekst nog oud???) en een jaaropgave maken voor de Belastingdienst die ouders nodig hebben om de toeslag te kunnen krijgen (nou ja eigenlijk te kunnen houden, iedereen kan een voorschot aanvragen). Heeft iemand al geïnformeerd bij flexmoeders hoe het zit?
Volgens mij doelen ze er op dat de gastouder wel loon krijgt uitbetaald, maar dit weer terugstort naar de ouder. Ik vind het maar raar dat dit op hun website staat overigens. Zal de overheid blij mee zijn. Bovendien heb ik sowieso al geen hoge pet op van deze website, en al helemaal niet nadat ik het artikel heb gelezen in het blad 'ouders van nu'. Sommige uitspraken...
Ik heb ze gemaild en kreeg het volgende antwoord: Bedankt voor je mailtje. Ik begrijp de tegenstrijdige gevoelens. Toch is het zo dat de belastingdienst toestemming geeft voor zon schenking als bijvoorbeeld de grootouders oppassen en er geen geld voor willen hebben. Dan is het toch loon dat zij ontvangen voor gewerkte uren maar ze doen daar afstand van door middel van een schenking ten gunste van het kleinkind. Wel begrijp ik dat je het misschien niet nodig vindt om als gastouderbureau deze mogelijkheid op de site te zetten. Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd. Heb je nog vragen? Mail gerust! Hoe heten zoiets nou ook alweer, iets met handelen naar de letter en de geest van de wet?????
Haha de belastingdienst geeft toestemming? De belastingdienst geeft 'toestemming' voor een schenking ja, niet dat het geld bestemd voor opvang wordt doorgesluisd naar de spaarrekening van het kind. Is dit niet een reden waarom de overheid de regels voor gastouderopvang heeft aangescherpt? Toch fijn dat flexmoeders daar aan bijdraagt.
De BD geeft sowieso geen 'toestemming'. Het zijn gewoon de regels... Je mag een x bedrag belastingvrij schenken. Dat wil niet zeggen dat de grootouders geen belasting over hun loon hoeven te betalen! Dat is nog altijd iets van 15% voor 65+ers.
Ze beweren ook niet dat je geen belasting hoeft te betalen of dat je huurtoeslag er niet aan gaat o.i.d. Ze zijn creatief met de regeles en vinden dat je best die toeslag aan kunt vragen, je ouders uit kunt laten betalen en die dan wat ze overhouden na het betalen van belasting en andere zaken, weer terug kunt laten overmaken naar de rekening van het kind. Ik weet van mijn schoonzus dat GOB Roodkapje hetzelfde adviseerde, plus dat ze ook nog even flink de uren wilden opdrijven, want wie controleert tenslotte wanneer het kind daadwerkelijk bij oma is. Strikt genomen is dit nog wel volgens de letter van de wet (niet dat van die uren, da's echt heeeeeeel fout!), maar zeker niet volgens de geest ervan. Zo verpesten deze bureau's het voor mensen die echt gastouder zijn. Ik heb overwogen om me bij Flexmoeders in te schrijven, maar ga dat zeer zeker niet meer doen. Ik vind dat een GOB minimaal de belangen van gastouders moet beschermen en niet vooral die van henzelf. Leuk geld verdienen vooral voor de GOB's zelf. Hoe meer mensen het via het bureau regelen, hoe meer er voor de GOB's aan de strijkstok blijft hangen. Vervolgens moet de toeslag voor iedereen naar beneden omdat het geld op is. Trouwens ook belachelijk van de politiek (lees :Sharon Dijksma), die kunnen toch ook lezen en kijken wat die GOB's doen zou je denken. Geef iedereen toeslag naar het aantal uren wat 'ie werkt plus wat reistijd en opgelost is de hele zaak.