met 6 of 4 weken met zwangerschapsverlof...

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by dommel, Nov 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dommel

dommel Bekend lid

Oct 12, 2008
    770
    0
    16
    rotterdam
    goede dag,

ik heb even een vraagje...

ik werk in de gehandicaptenzorg en heb samen met mijn leidinggevende afgesproken dat ik per 1 december geen slaapdiensten meer ga draaien, aangezien dit lichamelijk gewoon te zwaar wordt. dit betekend dat ik per week ongeveer 8 uur minder ga werken.

ik werk 32 uur in de week en zou dan per 1 december 24 uur blijven werken. ik ben dan 31 weken zwanger...

dat zou betekenen dat die 8 uur dan ziekmelding zou worden i.v.m de zwangerschap...

nu is mijn vraag of ik, met die 8 uur ziekmelding, wel nog mag blijven doorwerken tot 4 weken voor mijn uitgerekende data, of dat ik, door die 8 uur ziekmeding verplicht ben om al met 6 weken met verlof te gaan...

ik hoop dat mijn vraag duidelijk is...

super edankt alvast...

Groeten

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Dommel,

Word je ziek in de periode van 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum? En ga je daarna weer gewoon aan het werk tot 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum? Dan worden alleen de ziektedagen bij je zwangerschapsverlof opgeteld. Het bevallingsverlof wordt dan verminderd met het aantal ziektedagen.

Maar werk je minder als gevolg van je zwangerschapsklachten? En krijg je daarvoor een ziektewet-uitkering van UWV? Dan is er sprake van een doorlopende ziekmelding. Je zwangerschapsverlof gaat daarom 6 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum in.

Actuele informatie over ziekte bij zwangerschap vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page