Hoi allemaal, Ik heb een raar innerlijk vermoeden dat ik verder zwanger ben dan de verloskundige me heeft aangegeven. Als ik mensen in mijn omgeving tegenkom die even ver/bijna net zo lang zwanger zijn dan ik ... lijkt het net alsof mijn buik veel groter is dan die van de rest. Ik heb ook veel lichamelijke klachten die veel vrouwen pas wat later in hun zwangerschap hebben, maagzuur, harde buiken, melkafscheiding etc. Toen ik voor de eerste keer bij de verloskundige kwam, toen was ik net gestopt met de pil en ik kwam er toen achter dat ik zwanger was. Ik ben toen doorgestuurd voor een echo, en hier kon ik pas na 3 weken terecht. Ze heeft toen een echo gemaakt en voor de zekerheid heeft ze een inwendige echo gemaakt en van daaruit bepaald hoe lang ik ongeveer zwanger was. Maar toch twijfel ik .... wat zouden jullie doen in mijn plaats?
Hallo Amelen, De buik zegt weinig over hoe ver je bent mijn buik begon pas echt te groeien toen ik tegen de 27 weken was en anderen hebben al een buikje vanaf het begin dus daar zou ik niet op af gaan. En anders vraag gewoon aan je VK of je mss niet nog een echo mag ofzo. Veel succes verder Groetjes Nadine
Een buik zegt inderdaad weinig over hoe lang je zwanger bent. De een krijgt nu eenmaal een grotere buik dan de andere. En inderdaad, vraag bij twijfel of je nog een echo kunt krijgen.
Bij mij hetzelfde probleem. Volgens onze berekening komt de baby 19 okt, volgens de echo 30 okt. Het scheelt niet veel, maar toch bijna 2 weken.... Bij onze eerste hetzelfde geval... die was volgens ons uitgerekend op 17 aug en volgens echo op 26 aug.. Uiteindelijk is ze geboren op 16 aug. De grootte van de buik heeft niks te maken met hoever je bent, zoals al meer geschreven hebben. Ik ken een meid die is 1,5 maand verder als ik en die heeft amper een buik terwijl ik me nu al aardig tonnetje rond voel soms Een echo maken heeft nu ook geen zin meer. Mij is verteld dat alleen tot 12 weken de leeftijd van het embryo bepald kan worden omdat ze in het begin allemaal even hard groeien.... Na die 12 weken is een meting voor leeftijd niet meer betrouwbaar... Ik zie het wel wanneer die kleine komt... Komt hij/zij eerder als de 30e zal ik alleen maar blij zijn!
Over de grootte van de buik is al genoeg gezegd inderdaad. Als een termijnecho voor de 12 weken wordt gemaakt is deze zéér nauwkeurig. Natuurlijk kan de echoscopiste een foutje maken, maar een fout van meer dan een week is echt uiterst zeldzaam. Het gaat om milimeters van kop tot kont en een afwijking van meer dan een week zou betekenen dat ze het meetlijntje een heel stuk ook buiten het kind heeft geplaatst. Nu een echo laten maken om de termijn te bepalen heeft geen zin. want dan heb je juist marges van een week omdat ieder kindje van deze termijn een individuele groei heeft.
ik heb dus dat m'n verloskundige zie dat me kindje al de grote was van un 18 weken dat ik 17 weken was...klopt dat wel ?....ik bedoel groiet t dan niet te har dof zla ik gewo0n een week verder zijn?
Een foutje kan altijd.. maar de symptonen zijn bij iedereen ander.. Zo ben ik nu 32 weken en heb helemaal geen harde buiken, melkafscheiding, maagzuur enz.. Voel genoeg beweging van binnen maar verder voel ik me gewoon zoals normaal.. Dus de een heeft er wat meer last van dan de ander denk ik
Zowel kwaaltjes als buik zeggen weinig. Er zijn enorme verschillen tussen buiken. Daarbij hebben sommige mensen heel vroeg harde buiken (en moeten daarvoor ook soms echt stoppen met werken) en ik persoonlijk bijvoorbeeld had al heel vroeg afscheiding uit m'n borsten.
Zowel grootte van de buik als de symptomen zeggen inderdaad weinig. Ik ben nu 35 weken zwanger, iedereen denkt dat ik pas een maandje of 5 of 6 zwanger ben en heb verder ook geen kwaaltjes. Geen maagzuur, geen harde buiken geen rugpijn etc. Ook ik kan mij dus niet voorstellen dat de echoscopiste zo fout zou zitten. Ik zou dus niets ondernemen